Använda samma skruvar till bromskivan eller köpa nya?

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Om man tar bort skruvarna/bultarna till bromskivan så säger mc-firmorna att man ska köpa nya sedan och inte använda samma skruvar. Jag undrar om detta verkligen stämmer? Klart mc-firmorna vill sälja saker. Om jag rengör skruvgängorna med stålborsten från gammalt gänglås och lägger på loctite innan jag drar fast dem ordenligt korsvis enligt konstens regler så undrar jag varför detta inte skulle motsvara nya skruvar. Är skruvarna som är monterade idag inget bra för att de är använda en gång (fabriken satte dit dem)? Visst kan jag köpa nya skruvar för några hundralappar, det är inte det, men tycker det känns meningslöst, eller??
 
Är det inge konstigheter med de du har efter att du skruvat loss dem hade jag kört på samma. Som du säger är en skruv en skruv och drar man inte sönder eller skadar skruven så varför byta?
 
Det beror på åtdragningsmomentet i förhållande till skruvarnas dimension... Vissa skruvförband är designade för att dras så pass hårt att skruven passerar sitt elastiska område och in i plastiskt läge (skruven blir permanent längre). Skruvar som monterats på detta sätt får INTE återanvändas, då risken är stor att de går av nästa gång de dras. Tror däremot inte det är så vanligt vad det gäller skruv till bromsskivor, men t.ex. Dragstänger till cylindrar och topplock funkar ofta så.
 
de låter jävligt konstigt. Behöver man ens använda loctite?

Talade med RN i Gbg om just det efter att jag dragit av några bultar själv. Han (Roland) menade då på att det verkligen INTE behövs.
Han har ju hållit på med hojar några år så viss tyngd i sitt påstående bör han ha.
 
Enda anledningen skulle vara att de sitter så jävligt ( som de ofta gör ) att skallen deformeras vid demontage. Jag hade dock en skiva som satt med skruv+mutter på baksidan, som var lätt ovala ( muttrarna )och fick inte återmonteras, vilket jag gjorde ändå och en mutter lossnade, skruven åkte ut en bit och låste framhjulet, pajade gaffelbenet så oljan åkte ut och jag kanade förvånad en bit bredvid hojen. Ont och dyrt.
 
Talade med RN i Gbg om just det efter att jag dragit av några bultar själv. Han (Roland) menade då på att det verkligen INTE behövs.
Han har ju hållit på med hojar några år så viss tyngd i sitt påstående bör han ha.

Det sitter ju gänglås original på hojen, tror de flesta mc-tillverkare gör så av säkerhetsskäl så jag kommer använda loctite, det kostar ju inget, men som du säger (eller Roland) så kanske det inte behövs.
 
Det beror på åtdragningsmomentet i förhållande till skruvarnas dimension... Vissa skruvförband är designade för att dras så pass hårt att skruven passerar sitt elastiska område och in i plastiskt läge (skruven blir permanent längre). Skruvar som monterats på detta sätt får INTE återanvändas, då risken är stor att de går av nästa gång de dras. Tror däremot inte det är så vanligt vad det gäller skruv till bromsskivor, men t.ex. Dragstänger till cylindrar och topplock funkar ofta så.

Intressant, tack för inlägget, kul med lite nya termer, plastiskt läge, elastiska område etc! Vad jag kan se så är det vanliga gängade insexskruvar så jag tror det är lugnt att använda dem igen.
 
Det beror på åtdragningsmomentet i förhållande till skruvarnas dimension... Vissa skruvförband är designade för att dras så pass hårt att skruven passerar sitt elastiska område och in i plastiskt läge (skruven blir permanent längre). Skruvar som monterats på detta sätt får INTE återanvändas, då risken är stor att de går av nästa gång de dras. Tror däremot inte det är så vanligt vad det gäller skruv till bromsskivor, men t.ex. Dragstänger till cylindrar och topplock funkar ofta så.

Intressant, tack för inlägget, kul med lite nya termer, plastiskt läge, elastiska område etc! Vad jag kan se så är det vanliga gängade insexskruvar så jag tror det är lugnt att använda dem igen.

Sorry för dubbelinlägget, Internet hängde sig!
 
Last edited:
Enda anledningen skulle vara att de sitter så jävligt ( som de ofta gör ) att skallen deformeras vid demontage. Jag hade dock en skiva som satt med skruv+mutter på baksidan, som var lätt ovala ( muttrarna )och fick inte återmonteras, vilket jag gjorde ändå och en mutter lossnade, skruven åkte ut en bit och låste framhjulet, pajade gaffelbenet så oljan åkte ut och jag kanade förvånad en bit bredvid hojen. Ont och dyrt.

Det var det jag tänkte komma till också, kanske skulle starta en ny tråd, men 3 st skruvar har jag lyckats få runda! :gråta Antar att insexnyckeln inte var den bästa, brukar sätta dit en insexnyckel och banka till med en tung hammare så knäpper det till bara och så är det bara gänga upp skruven. Har aldrig varit något problem tidigare men nu har det hänt i all fall. Tänkte köra torx-metoden, men min största torx är för liten, tror inte torx kommer hjälpa heller då de sitter med loctite. Har bankat på dem och kört med värmepistol. Vill inte prova grispitt-metoden och vill inte borra bort skruvhuvudet för att sedan lossa skruvarna med polygrip, ger mig fan på att nån av dem går av då.

Är det någon här på Sporthoj som har lust att hjälpa mig svetsa mot ersättning. Alltså, jag kommer förbi dig med hjulet och får hjälp att svetsa på en insexnyckel på varje skruv, borde räcka med några svetsloppor på varje insex mot skruvskallen, tar väl en 10-15 minuter och du får en trehundring eller nått? Vore kanon :banana
 
Last edited:
Insexnyckel till skruvarna som håller skivan... :va

Kör med en insexhylsa nästa gång + förlängare så lossnar det direkt ska du se...
 
Insexnyckel till skruvarna som håller skivan... :va

Kör med en insexhylsa nästa gång + förlängare så lossnar det direkt ska du se...

Jepp, har använt insexhylsa med spärrskaft också, men ibland känns det lättare att banka till på en insexnyckel då den är stum.
 
Last edited:
Ja, insexnyckel till skruvarna som håller skivan.. om man stoppar in en insexnyckel i skruvhuvudet och lägger några svetsloppor mellan insexnyckeln och skruvhuvudet så kan ju inte insexnyckeln rotera i skruvhålet.. hängde du med.. :fyllisar Då kan man skruva ut skruven och sedan sätta in en ny skruv.

Mm jag hängde med, insexnycklar använder man bara till saker som inte sitter så in i helvete, dvs inte till bromsskivor.

Hängde du med? :fyllisar
 
Mm jag hängde med, insexnycklar använder man bara till saker som inte sitter så in i helvete, dvs inte till bromsskivor.

Hängde du med? :fyllisar

Först trodde jag du inte hängde med gällande svetsningen, sorry! :) När man använder spärrskaft med bitshållare samt bits så kommer man ju ut en bit från skivan vilket kanske gör att det är större risk att slinta även med spärrskaft då skruvarna i detta fall sitter som in i helvete. Funderar på att kanske köpa dessa eller motsvarande: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...ock--och-lednyckel/Lednyckelsats-insex-71206/ :krama
 
Tjena Ted!
Man behöver inte byta om inget händer med skruvarna men som tidigare nämnts kan det ju gå åt fanders. Står man då på en verkstad med hojen och bokat tid och fler jobb som trycker på vill man inte att det hänger på att man har "sparat" in en slant på sex skruvar.

"OM" verkar ha blivit verklighet för dig dessutom ;)
 
Först trodde jag du inte hängde med gällande svetsningen, sorry! :) När man använder spärrskaft med bitshållare samt bits så kommer man ju ut en bit från skivan vilket kanske gör att det är större risk att slinta även med spärrskaft då skruvarna i detta fall sitter som in i helvete. Funderar på att kanske köpa dessa eller motsvarande: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...ock--och-lednyckel/Lednyckelsats-insex-71206/ :krama

Större risk att slinta med de där verktygen du länkade, du kan inte hålla det rakt när du drar, och då slinter du och rundar skallen på skruven.

Det är därför du ska ha förlängaren att hålla i, så du håller rakt när du lossar skruvarna.

Jag använder alltid förlängare när det sitter som fan för att inte dra sönder skallen på skruvar.
 
Tjena Ted!
Man behöver inte byta om inget händer med skruvarna men som tidigare nämnts kan det ju gå åt fanders. Står man då på en verkstad med hojen och bokat tid och fler jobb som trycker på vill man inte att det hänger på att man har "sparat" in en slant på sex skruvar.

"OM" verkar ha blivit verklighet för dig dessutom ;)

Tjena killen!! :)
Kul att se dig här!
Det är inte så att jag vill spara pengar utan tycker mer att det är intressant att få veta varför vissa verkstäder säger att man alltid skall byta ut dessa skruvar. I så fall måste man väl byta ut massa andra skruvar och bultar som man lossar på vid mektillfällen :) Visst, det har blivit om för mig, konstigt nog så har det aldrig hänt tidigare när jag lossat bromskiveskruvar, men nu var det min tur hehe!! :yoparty
 
Större risk att slinta med de där verktygen du länkade, du kan inte hålla det rakt när du drar, och då slinter du och rundar skallen på skruven.

Det är därför du ska ha förlängaren att hålla i, så du håller rakt när du lossar skruvarna.

Jag använder alltid förlängare när det sitter som fan för att inte dra sönder skallen på skruvar.

Men vertygen för att lossa insexskruvar är ju rätt små, menar du typ att koppla på ett järnrör (Typ såna som SD kör med :smasha på spärrskaftet eller hur menar du förlängare? Jag provade det alternativet men så fort man börjar ta i så börjar den sakta med säkert dra sig snett. Jag skulle vilja använda det stora spärrskaftet men det går ju inte för insexbitsarna kräver ju det mindre spärrskaftet. Man skulle ha typ en mindre mutterdragare med bits för insexskruvar för att få den där snärten.
 
Last edited:
77806.jpg

+
 

Bifogat

  • 78160.jpg
    78160.jpg
    2.3 KB · Visningar: 80
  • Asset.jpg
    Asset.jpg
    23.3 KB · Visningar: 59
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top