Använda plexi till kåpbyggnad

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag håller på och modifierar en toppkåpa för att den ska passa hojen min och funderar nu på hur man ska gå tillväga. Jag sågade till en plexibit för att se hur det skulle bli (bilderna).

Min tanke var nu så här, är det en förfärligt dålig idé att bygga på plexibiten med glasfiberväv/spackel? Plexit kanske inte är tillräckligt hållbart? En annan tanke var om man skulle göra en likadan bit i metall och jobba vidare på. Det känns som att det är lättare att ha en mall att bygga vidare på än att bygga upp med enbart glasfiber. Är det bara att glömma och börja bygga upp med glasfiber från grunden?

Bifogat

• 01080009.JPG
    01080009.JPG
    51 KB · Visningar: 211
  • 01080010.JPG
    01080010.JPG
    56 KB · Visningar: 199
Estremo skrev:
Jag håller på och modifierar en toppkåpa för att den ska passa hojen min och funderar nu på hur man ska gå tillväga. Jag sågade till en plexibit för att se hur det skulle bli (bilderna).

Min tanke var nu så här, är det en förfärligt dålig idé att bygga på plexibiten med glasfiberväv/spackel? Plexit kanske inte är tillräckligt hållbart? En annan tanke var om man skulle göra en likadan bit i metall och jobba vidare på. Det känns som att det är lättare att ha en mall att bygga vidare på än att bygga upp med enbart glasfiber. Är det bara att glömma och börja bygga upp med glasfiber från grunden?

Plexi blir till massa vassa bitar när du går omkull...

Gör all plast till hojen i plexi. Kan se rätt kul ut... (ända till du går omkull som sagt, för då är det du som ser underlig ut)

Glasfiber? Klipp till en plåtbit som mall och gjutgladfiber ovanpå. (hur du ska göra rent praktiskt får du fråga någon annan

Du kan som sagt vaxa på en plåt eller din plexiskiva och gjuta ett glasfiberlaminat på den.
Lossa sedan laminatet och såga till rätt form. :tummenupp
/Tobbe

Har hållt på lite med sånt där men aldrig använd den metoden.
Borde dock funka att använda plexibiten som den är som "kärna". Så länge du kan "säkra" den form den har i påskruvat läge borde det vara minst jobb också.
Jag hade provat lägga lagom breda polyesterdränkta glasfiberlängder i omgångar på biten (när den är påskruvad) tills det är starkt nog att hålla formen. Sen är det bara att ta av & snygga till.
Plexiglasets "splittrighet" blir ju säkrat/armerat av glasfibern så det borde inte vara ett problem.

Fast det var ju rätt fräckt genomskinligt &så ! :tummenupp

Det tåls att fundera på det här. Jag kanske skulle förtydliga att det jag vill göra är att "bygga ut" toppkåpan så att den och den biten som för tillfället är i plexi blir en och samma kåpa. Förstår ni hur jag menar?

Tror det ser ganska konstigt ut annars.

Same same, ...bara att "lappa" över skarven. Det blir lite tjockare där bara. Om du kommer till att lappa över skarven bakifrån hade jag börjat med det och sedan slipat/fasat ner skarven ganska brett från utsidan för att få stor kontaktyta & mindre totaltjocklek över skarven.

Jag är inte så säker på plexi ens efter armering med plast och matta. Plexi blir verkligen mycket vassa bitar när det spräcks. Jag skulle nog testa att göra en skrotbit och sen spräcka den med våld och se hur bitarna blir.

Men hursomhelst så tycker jag att det är lättast att göra en mall i 1 mm aluminiumplåt som man sen tejpar med packtejp = slipper vaxandet. Och mallen behöver inte vara superexakt, du kan finlira i plasten senare om det rör sig om en bit som är knölig att göra i plåt.

Robban_C skrev:
Jag är inte så säker på plexi ens efter armering med plast och matta. Plexi blir verkligen mycket vassa bitar när det spräcks. Jag skulle nog testa att göra en skrotbit och sen spräcka den med våld och se hur bitarna blir.

Men hursomhelst så tycker jag att det är lättast att göra en mall i 1 mm aluminiumplåt som man sen tejpar med packtejp = slipper vaxandet. Och mallen behöver inte vara superexakt, du kan finlira i plasten senare om det rör sig om en bit som är knölig att göra i plåt.
Robban C kan absolut ha en poäng här, ...aluminiumet är &så lättare att göra "formbeständigt" så att du slipper plasta & dona med den monterad på cykeln. Fördelen med att använda "prototypen" som kärna hade dock varit att du fått falsningen/riktningen i skarven gratis vid sammanfogningen. Kanske hade varit idé att demontera "plåten" från nya biten först efter ihopfogning på ena sidan.

Zoidberg skrev:
... Fördelen med att använda "prototypen" som kärna hade dock varit att du fått falsningen/riktningen i skarven gratis vid sammanfogningen. Kanske hade varit idé att demontera "plåten" från nya biten först efter ihopfogning på ena sidan.
Just det ja. Kan man kanske fixa det genom att lägga plåten "bakom" de gamla bitarna och sen lägga plasten upp på de nya bitarna?
Svårt att säga när man inte vet hur det ser ut men det kan vara en idé.

Har själv använt aluplåt som stöd för plastarbeten men i detta fallet så lade jag plast+matta på tejpade aluplåtarna medan de låg löst och därefter satte jag fast hela kakan på knarren med tvingar och svetstänger. Efter härdning var det bara att plocka loss tvingarna och svetstängerna och sen blåsa in luft under plåten så släppte den så fin och lämnade endast svaga ränder efter skarverna mellan tejpremsorna. :tummenupp
Det är iofs lite tricky att få till så att det blir liksidigt men det går med lite vilje.

Jag har nu gjort en likadan bit fast i tunn aluminium och det känns som att det kommer fungera betydligt bättre. Dock har jag inte fått till det med formen så värst bra än, får se om det blir till att plasta när kåpan sitter på hojen.

Är det bara att sätta i gång med glasfiberväv och plast nu? Kåpan är från en R1 så det är ju plast, kommer det fästa ordentligt på det direkt eller är det lämpligt att lägga ett lager väv på kåpan innan man börjar sammanfoga bitarna? Några andra förslag?

Polyestern biter bra, inte fel att torka ytan med sprit & rygga den lite dock. Jag tycker det känns onödigt att lägga glasfiber inne i den överlappande skarven (om jag tolkade dig rätt), då det blir onödigt tjockt. Styrkan sitter i dom yttre skikten så det är dom som är viktigast. Du kan ju lägga lite plast där, eller epoxy/araldit om du vill "fästa det på plats" innan du börjar plasta/armera.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...