Använda oljefilter som legat i vatten?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Tappade ner ett nytt oljefilter i en hink med vatten och lite diskmedel. :huvet Är det nått man vågar använda när det har torkat? Är ju inge dyrt med ett nytt men tänkte kolla ändå.

Det låter ju inte helt bra i och med att det är diskmedel med i bilden. Diskmedlets funktion är ju att bryta oljefilmen och det vill man ju inte riktigt... Jag skulle inte chansa iaf när det gäller så små pengar och vad det kan kosta om det skiter sig på riktigt...

Spola det bar ordentligt så inget diskmedel blir kvar. Och låt det torka sen. Oljan kan ta upp lite vatten och den ångar bort när motorn blir varm. Diskmedel kan däremot vara värre om det finns kvar.

Spola det bar ordentligt så inget diskmedel blir kvar. Och låt det torka sen. Oljan kan ta upp lite vatten och den ångar bort när motorn blir varm. Diskmedel kan däremot vara värre om det finns kvar.
Är det inte risk att vattnet/diskmedlet kan ha förstört pappen? Känns ju helt klart säkrare att slänga filtret när jag tänker efter lite. Man skulle ångra sig rätt regält om det skulle hända nått bara för att man spar in en 50-lapp.

Är det inte risk att vattnet/diskmedlet kan ha förstört pappen? Känns ju helt klart säkrare att slänga filtret när jag tänker efter lite. Man skulle ångra sig rätt regält om det skulle hända nått bara för att man spar in en 50-lapp.

Kan ligga nåt i det... papper är inte mitt område... Man skulle ju kunna tänka sig att strukturen i papret ändras så att porerna blir tätare eller tvärtom... Har eg inget svar på din fråga!

Skumgummi filter brukar jag köra i diskmaskinen och olja in efteråt.

Ett av papper som blivit blött skull jag inte vara lika road av att återanvända.

Kan vara dags att byta hobby om man går i sådana tankar...

Ska man börja återvinna förbrukningsartiklarna så kanske man ska börja med radiostyrda bilar istället.

Man måste känna sig rätt blåst när motorn skär pga ren dumhet och snålhet....

Last edited:
Kan vara dags att byta hobby om man går i sådana tankar...

Ska man börja återvinna förbrukningsartiklarna så kanske man ska börja med radiostyrda bilar istället.

Man måste känna sig rätt blåst när motorn skär pga ren dumhet och snålhet....

Skadar aldrig att fråga!

Skadar aldrig att fråga!

Sant.

Men jag gav ju svar på tal ;)

Varför riskera ett motorras på tiotusentals kronor för att spara ett par hundra spänn?
Blir lika förvånad varje gång en tråd kommer upp där någon vill återvinna oljan i motorn eller liknande.

Last edited:
Sant.

Varför riskera ett motorras på tiotusentals kronor för att spara ett par hundra spänn?
Blir lika förvånad varje gång en tråd kommer upp där någon vill återvinna oljan i motorn eller liknande.
Läs inlägg 5. Håller med om det var dumt att ens tänka tanken. :3freak Den totala snålheten sitter kvar från pluggandet. :tungan

Oljefilter för ett par hundra? Vart köper du dina oljefilter egentligen?

Använde det bara som ett uttryck för att visa den stora skillnaden mellan vad ett motorras kan kosta och dom få kronorna man sparar när man snålar.

Om du har förstått argumentet i mitt inlägg så förstår du att den exakta summan inte har någon betydelse i sammanhanget.

Om du har förstått argumentet i mitt inlägg så förstår du att den exakta summan inte har någon betydelse i sammanhanget.
Japp, det intressanta i ditt inlägg var ju egentligen den sista raden. Det finns en del som är dumsnåla utöver det vanliga, vilket ibland kan få tråkiga konsekvenser för dem.

Sant.

Återvinna olja!!! det gör jag jämt. Det är bara att sila med durkslag vart 500 mil så håller den i 10 år minst:arsele :arsele

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti