Använda mobilen utomlands – hur mycket ”roaming” blir det?!

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Ska strax iväg utomlands och är osäker på hur snabbt jag kommer nå Tele2´s automatiska kostnadstak på 500 kr när man surfar utomlands.

Vad har ni för konkreta erfarenheter annat än ”skitdyrt” och ”skitdåligt”? Var kan jag kolla hur mycket MB olika sajter drar?

Hur är det med Google Maps till exempel? Och någon som vet om den navigationsapp jag har i min iPhone (CoPilot) funkar utan att telefonen är uppkopplad?

:)

Min månadsfaktura ligger på 3-4000 kr i månaden! Nu jobbar jag utomlands mycket och har internet roaming av (pratar inte något extremt mycket dock), det ska man inte ha på för att en smartphone använder nätet för alla möjliga push meddelande och diverse uppdatering och possioneringar.
CoPilot har jag för mig inte har kartor nedladdade utan laddar ned allt efter som, så jag rekommenderar inte det!!! Det är inte mycket surf man får för dom 500 kr, nu vet jag inte hur det är med dom här nya tjänsterna där man har tak för surf per dag.
Är du inom europa så kan det vara någorlunda ok men är du utanför rekomederar jag att du ska skita i det, alternativt skaffa kort med surf i landet du är, det är billigast hur man än tittar på det.

Vart ska du åka, har jag varit där så kan jag kanske hjälpa till?

Tips:

Slå av roamingen och slå på bara när du skall kolla mail etc. Låt inte telefonen kolla själv. Det blir dyrt.

Google Maps: Du kan spara ner kartor lokalt i din lur. Om du vet ungefär i vilket område du skall befinna dig så spara ner kartor INNAN du drar iväg. (Man gör det under fliken "Labs")

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park