Använda laptopen som router till mobilerna?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Nu har jag fixat ett mobilt bredband. Med tanke på att den har en maxgräns på 20 gb medan mobilerna har 1gb var så vore det smidigt om man kunde ansluta mobilerna till datorn så att laptopen kunde agera wifi via det mobila bredbandet!?

Funkar det, och i så fall, klarar en idiot av att lösa det?

Galaxy S2 och en Iphone ska anslutas till en PC med Win 7 och Tre mob bredband via usb.

Gå in i nätverksinställningarna och välj "brygga anslutning", har lyckats med det förut vill jag minnas

När du är hemma stoppar du dongeln i routern antar jag?
Känns smidigare att ha det så personligen.
Sedan på fot kan jag se behovet.

Har inger router efter att Telia skickade ett argt mail om att jag måste återlämna det efter att jag sagt upp avtalet.

Har inger router efter att Telia skickade ett argt mail om att jag måste återlämna det efter att jag sagt upp avtalet.

En hygglig router med rätt funktioner är ju inte jättedyr och då slipper du ha igång datorn och ändå alltid få fri surf hemma osv. Bara ett tips om hur jag själv skulle vilja ha det.

En hygglig router med rätt funktioner är ju inte jättedyr och då slipper du ha igång datorn och ändå alltid få fri surf hemma osv. Bara ett tips om hur jag själv skulle vilja ha det.

Går det alltså att ha stickan i routern? Låter ju smidigt!

Jag har haft två routrar. En dlink som jag aldrig lyckats installera själv. Slutade jämt med ett samtal till betalsupporten... Blev tokig på den.

Den andra var en Thomson från Telia. Funkade kanon och var verkligen plug and play.

Har du några tips på en stabil och billig router?

Går det alltså att ha stickan i routern? Låter ju smidigt!

Jag har haft två routrar. En dlink som jag aldrig lyckats installera själv. Slutade jämt med ett samtal till betalsupporten... Blev tokig på den.

Den andra var en Thomson från Telia. Funkade kanon och var verkligen plug and play.

Har du några tips på en stabil och billig router?

Har noll efarenhet om vad som är bra till 3g dongel eller liknande.

Har enbart goda erfarenheter av DIR-655 och DIR-855 (som är DYR) som lovordats om och om igen när det gäller bra rena routerfunktioner.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331590
However hur lätta dem är att sätta upp 3g på vettefasen.
Eller om de ens har stöd från grunden. USB uttag behöver ju inte betyda att de klarar de alls eller att du behöver lägga in annan mjukvara.

Här har du vart fall ett billigt alternativ förberett för 3g osv.
Säkerligen inte något problem med den throughputen du kör på din sticka.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626341

Gör gärna en ny tråd med något i stil med: Router till 3g dongel vilka billiga rekomenderas?

Last edited:
Jag kan bara nämna att TP-links routrar faktiskt fungerar kanon. Vet ej hur de hanterar t.ex. torrent trafik dock.

Har noll efarenhet om vad som är bra till 3g dongel eller liknande.

Har enbart goda erfarenheter av DIR-655 och DIR-855 (som är DYR) som lovordats om och om igen när det gäller bra rena routerfunktioner.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331590
However hur lätta dem är att sätta upp 3g på vettefasen.
Eller om de ens har stöd från grunden. USB uttag behöver ju inte betyda att de klarar de alls eller att du behöver lägga in annan mjukvara.

Här har du vart fall ett billigt alternativ förberett för 3g osv.
Säkerligen inte något problem med den throughputen du kör på din sticka.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626341

Gör gärna en ny tråd med något i stil med: Router till 3g dongel vilka billiga rekomenderas?

DIR 655 kan ansluta en 3G sticka i USB porten. Den kan användas antingen till en 3G sticka eller till en skrivare eller USB hårddisk. Så det skulle förvåna mig om inte 855 också grejade det.

DIR 655 kan ansluta en 3G sticka i USB porten. Den kan användas antingen till en 3G sticka eller till en skrivare eller USB hårddisk. Så det skulle förvåna mig om inte 855 också grejade det.

Dåså! då är ju det inget att vela över! Med tanke på vad de presterar för övrigt och hur stabila dem är för trafik överhuvudtaget. (även om man inte använder det över 3g)

Last edited:
Jaha, jag trodde han ville brygga anslutningen ochs en dela ut det via WLAN-kortet i laptopen.
Den billigaste och bästa routern man kan köpa idag är: http://www.webhallen.com/hardvara/1...port_10-100_lan-wan_300mbps_802.11n_tl-mr3420

Denna spöar skiten ur en DOVADO (har själv haft dovado tidigare).

Billig, snabb och pålitlig, kopplar i princip aldrig ner.

Det ville han nog också. Bara jag som försökte så andra tankar i huvudet på Juha.
tp-link har också bra recensioner helt klart. Har inte djuanalyserat så vågar inte påstå att den är bättre eller sämre.

Det ville han nog också. Bara jag som försökte så andra tankar i huvudet på Juha.
tp-link har också bra recensioner helt klart. Har inte djuanalyserat så vågar inte påstå att den är bättre eller sämre.

Den kostar nästan 1/3 jämfört mot ex. en Dovado :P Duger alldeles utmärkt till en "vanlig" hemmaanvändare.

Den kostar nästan 1/3 jämfört mot ex. en Dovado :P Duger alldeles utmärkt till en "vanlig" hemmaanvändare.

JAHA!!! vad det så du menade när du sa att den spöade skiten ur en Dovado. Trodde du pratade om prestanda i form av throughput eller dylikt.

Back