Använda ett våldtaget Rennport?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Ett Rennsport framdäck (street versionen) med 2 mm kvar har legat minst en vinter och två somrar, eller möjligen dubbla tiden utomhus. Måste byta till något omedelbums för sista månaden under säsongen. Jag har naturligtvis ganska låga krav/förväntningar på bra fäste. Men hur är odsen att få upp någorlunda halv-ok funktion med däcket, och kanske fungerbart för gatkörning. Är det tokfel att sätta på eller kan man få det att funka nogorlunda halvbra, kanske som ett medium-greppigt sport-touring-däck eller så?

Tacksam för alla kommentarer.

#Olsson# skrev:
2366149 Ett Rennsport framdäck (street versionen) med 2 mm kvar har legat minst en vinter och två somrar, eller möjligen dubbla tiden utomhus. Måste byta till något omedelbums för sista månaden under säsongen. Jag har naturligtvis ganska låga krav/förväntningar på bra fäste. Men hur är odsen att få upp någorlunda halv-ok funktion med däcket, och kanske fungerbart för gatkörning. Är det tokfel att sätta på eller kan man få det att funka nogorlunda halvbra, kanske som ett medium-greppigt sport-touring-däck eller så?

Jag körde med ett sånt däck i sommar, iof inte legat ute, men det var nog minst 2 år gammalt, och då rejskört. Körde 700 mil med det innan jag fick punka, och det inklusive 3 bandagar, så det är nog inga problem att avsluta säsongen på det:tummenupp

/Pajje

Tänk på att man kör med livet som insats....
Kanske går bra att åka på, kanske inte.
Kanske går bra att BROMSA med, kanske inte.

#Olsson# skrev:
2366149 Ett Rennsport framdäck (street versionen) med 2 mm kvar har legat minst en vinter och två somrar, eller möjligen dubbla tiden utomhus. Måste byta till något omedelbums för sista månaden under säsongen. Jag har naturligtvis ganska låga krav/förväntningar på bra fäste. Men hur är odsen att få upp någorlunda halv-ok funktion med däcket, och kanske fungerbart för gatkörning. Är det tokfel att sätta på eller kan man få det att funka nogorlunda halvbra, kanske som ett medium-greppigt sport-touring-däck eller så?

De är nog billigare att köpa nytt än att betala självrisk/allt som går sönder.
kolla på www.mcdackonline.com

#Olsson# skrev:

Jag har gjort exakt så med ett gammalt Metzeler(vet inte modell) och det slutade i katastrof. Kraschade Kawan med noll grepp i framdäcket. Taktiken med att köra "lugnare" för däcket inte har max originalgrepp funkar inte........gillar du att gasa så glömmer du det med en gång eller så retar du dig på det när polarna gasar och du inte kan för ditt däck är gammalt...

(Usch vilken glädjedödare jag är....:tummenupp )
Joakim

Lone Wolf skrev:
2366177 Tänk på att man kör med livet som insats....
Kanske går bra att åka på, kanske inte.
Kanske går bra att BROMSA med, kanske inte.

Man kan ju göra ett par provbromsningar och se hur det känns, och köra lite lagom med det första turen. Men det är ju olika från däck till däck, har det legat ute i 1-2 år så är det nog inte så mycket att ha, mitt däck hade jag haft själv och visste hur det hade förvarats.

/Pajje

Körde i våras på ett 3 eller 4 år gamalt Rennsport som var bokstavligt stenhårt och såg allmänt bedrövligt ut.
Efter att det blivit uppvärmt och ytan lite uppruggad av lite normal körning funkade det hur bra som helst.

Men visst, ett nytt är alltid bättre.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...