Använda DOT 5.1 istället för 4??

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej på er,

Skickade min flickvän att köpa bromsvätska till hojjen. en Suzuki gsx 750f -89. Hade skrivit upp i ett sms till henne att det skulle vara dot 4 olja och till vilken hoj det var till varpå hon visar smset för killen i mc butiken. Och så kommer hon hem med en flaska DOT 5.1. Nu undrar jag . Vad är skillnanden ? Kan man använda den istället även fast det står på hojjen att det skall vara dot 4.

Man kan ju tycka att killen i mc butiken borde veta vad som fungerar, det var ju trots allt han som gav henne den!!.

PS. Har dot 4 i frambromssystemet som precis är bytt så den skall inte bytas.

Brukar dock inte vara blandbar med Dot 3 och 4, så du måste tömma systemet helt.

Inte blandbar med DOT3. Men fullt blandbar med DOT4. Dock ska du ju tömma hela systemet. Det är ju själva tanken med byte av bromsvätska :)

Det är nog dot 5 du tänker på.Dot 5.1 är blandbar med dot 3 och 4.

Du kan ha rätt att det går att blanda med DOT 3. Men det finns ändå inte i motorcyklar vad jag vet.

Last edited:
Inte blandbar med DOT3. Men fullt blandbar med DOT4. Dock ska du ju tömma hela systemet. Det är ju själva tanken med byte av bromsvätska :)

Du kan ha rätt att det går att blanda med DOT 3. Men det finns ändå inte i motorcyklar vad jag vet.

Okej. Nej det är ju tömning av hela systemet som gäller så det blir fint!!!

Brukar dock inte vara blandbar med Dot 3 och 4, så du måste tömma systemet helt.

Inte blandbar med DOT3. Men fullt blandbar med DOT4. Dock ska du ju tömma hela systemet. Det är ju själva tanken med byte av bromsvätska. Du kan ha rätt att det går att blanda med DOT 3. Men det finns ändå inte i motorcyklar vad jag vet.

Sorry grabbar men ni är helt ute och cyklar...

DOT 3, DOT 4 och DOT 5.1 är glykolbaserade och alltid blandbara med varandra men 3:an finns inte att köpa längre. Skillnaden mellan dessa är kokpunkten (vilket någon redan skrivit).

DOT 5 är till skillnad från de övriga silikokonbaserad och kan inte blandas med de andra vätskorna. Man bör endast använda denna variant om det klart framgår att den skall användas.

http://www.forza.se/sidor/bromsar/bromsvatska.htm

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma