Använda depåstöd ensam?

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Finns det depåstöd som man kan använda ensam? Vanliga klassiska depåstöd är ju designade så att man måste vara två, en som håller hojen och en som skjuter in depåstödet. Finns det inga stöd som är designade lite som centralstöd? Alltså att axeln som man trycker ner pekar framåt? Då skulle man ju kunna hålla hojen själv och använda benet för att trycka ner axeln.

Inga problem att använda vanliga depåstöd när man är ensam. Se bara till att ha sidostödet nere och luta hojen ytterst lite åt det hållet. Sedan håller du bara hojen i kutsen och lyfter upp som vanligt. Bit av kaka.

DesmoRob skrev:
Finns det depåstöd som man kan använda ensam? Vanliga klassiska depåstöd är ju designade så att man måste vara två, en som håller hojen och en som skjuter in depåstödet. Finns det inga stöd som är designade lite som centralstöd? Alltså att axeln som man trycker ner pekar framåt? Då skulle man ju kunna hålla hojen själv och använda benet för att trycka ner axeln.

Jag låter cykeln stå på sidostödet, skjuter in depåstället under svingen. Sen reser jag cykeln och justerar in depåstödet så att det är rätt på båda sidor. Tar sedan ett fast tag i cykeln och trampar till på depåstödets axel (som pekar rakt upp bakom bakhjulet).

Så har jag gjort i fyra säsonger men vet inte om det är så man ska göra eller om man ska vara två, funkar gör det iallafall :banana

//fogerty

McB skrev:
Inga problem att använda vanliga depåstöd när man är ensam. Se bara till att ha sidostödet nere och luta hojen ytterst lite åt det hållet. Sedan håller du bara hojen i kutsen och lyfter upp som vanligt. Bit av kaka.

Bit av kaka :fakta

På en zx6:a skulle jag inte tveka men min är lite för tung. Vill ju inte ta onödiga risker.

Inga problem att sätta upp hojen på depåstöd ensam, både fram å bak.
Som McB säger, bara att använda sidostödet och hålla i kutsen!

:banana

McB skrev:
Sidostödet? jag har fanimej inget sidostöd på min Kawwa, däremot klarar man själv lätt av att parkera skrotet på depåstödet... om man inte har kört ett megapass och är sketslut :brinnerup

GSXR1100R skrev:
Sidostödet? jag har fanimej inget sidostöd på min Kawwa, däremot klarar man själv lätt av att parkera skrotet på depåstödet... om man inte har kört ett megapass och är sketslut :brinnerup

Nu förutsatte jag att frågeställningen handlade om en gatcykel, och de brukar vara utrustade med sidostöd. Sidostödet är egentligen inget viktigt, det är bara bra att ha ifall hojen skulle råka välta.

McB skrev:
Nu förutsatte jag att frågeställningen handlade om en gatcykel, och de brukar vara utrustade med sidostöd. Sidostödet är egentligen inget viktigt, det är bara bra att ha ifall hojen skulle råka välta.
Vem fan behöver ett sidostöd när skiten redan har vält?

GSXR1100R skrev:
Vem fan behöver ett sidostöd när skiten redan har vält?

Sidostödet ska vara nedfällt för att hojen inte ska välta hela vägen ner i backen om man tappar den. Hajjaru? :dummer

McB skrev:
Sidostödet ska vara nedfällt för att hojen inte ska välta hela vägen ner i backen om man tappar den. Hajjaru? :dummer
Men jag har ju inget sidostöd :4skrika

Om till och med jag får upp min hoj på depåstöd själv så måste vem som helst få det. :tungan

Ibland är det jäk... vingligt, men det har funkat (peppar peppar....) och jag kör med fallskärm (sidostödet nere)

:D Blev ju tom. en lite rolig tråd av det här.
Tack för alla svar, jag är väl lite mesig som tycker det verkar lite riskfyllt men man vill ju inte välta pärlan. Då är det bara till all beställa depåstöd och börja öva

McB skrev:
Nej, men killen som ställde frågan kanske har det! :huvet

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP