Antipiratbyrån genomför olaga hot ?

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Är det inte hot att mot någon genom att en privat person/organisation säga att man kommer att genomföra X eller Y om inte motparten gör som denna blir tillsagd ?

Jag har ett svagt minne av att det endast är kronofogden som får skriva i stil enligt detta.

Rätt eller fel ?

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/antipiratbyrans-mejl-till-svenska-torrentsajter-1.851776

- vidta åtgärder för att förhindra möjligheten att ladda upp eller ned verken eller delar av dessa genom XXX:s tracker.

Om inte er medverkan till intrången har upphört senast den 29:e April 2009, har vi våra huvudmäns uppdrag att vidta rättsliga åtgärder mot er.

Hade de hotat med våld hade det varit "olaga hot".... Att hota med rättsliga åtgärder är mig veterligen inte olagligt.

"Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olaga_hot

Det är när man hotar med olagliga handlingar som hotet blir olagligt.

"Om ni inte sänker priset kommer jag sluta äta på er restaurang!"
Olaga hot?

Last edited:
Det är när man hotar med olagliga handlingar som hotet blir olagligt.

ev. kan det vara så antipiratbyrån utför en olaglig handling i och med att de utför handligen med stöd en lag som bryter mot en annan lag

AllTele avvisar IPRED och följer branschlagstiftningen

"Det faller på sin egen orimlighet att AllTele skulle bryta mot en lag för
att följa en annan. I det valet är det, helt enligt svensk tradition, omtanken
om våra kunders integritet och rätt till oinskränkt nyttjande av
bredbandstjänsterna som får råda, säger AllTeles VD Ola Norberg."

http://www.alltele.se/files/File/PDF/press/2009/pressmeddelande_ipred.pdf

Skulle snarare kalla det ett hövligt "letter of intent" Dem är snälla nog att ge personen en chans att upphöra med dem olagliga handlingarna istället för att vidta rättsliga åtgärder direkt.

piracy1.jpg

Eftersom TPB-domen inte vunnit laga kraft är det inte mycket att skrämmas med än på ett tag. Sen kan man ju fråga sig hur långt man kan dra medhjälp. Ska ryggsäckstillverkare dras inför skranket eftersom de tillverkar något man kan bära piratkopierade skivor i?

Ursäkta att jag stjäl tråden lite men eftersom att det här är den senaste av alla ipredtrådar så tycker jag länken passar bäst här.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/ifpi-trappar-upp-piratjakten-1.858728

Ifall ni inte redan läst alltså. Nu ska hela rasket rivas, nu ska hela internet bort.

fy fan

Ska de börja anmäla tillverkarna av hårdvaran härnäst?
Haha, fyfan!

Dags för dom som gräver ner kablar/fiber att bli svettiga då.. Eller varför inte personerna som uppfann internet. Jävlar, allt är deras fel! :mad: :mad: :mad:

Det där är ju jättesnällt. Bara att städa upp bland torrentfilerna så är saken biff. Ingen som kommer gnälla när Ubuntu ligger kvar.

Olagligt? Exemplarisk skulle jag vilja säga.

Haha, makalöst, nu får vägverket(transportstyrelsen?) mfl. se upp, de kanske har något samröre med bankrånare och andra kriminella, de har ju byggt vägar, tillhanda håller tjänster etc. så dessa kan verka.

"Agerar DCP Networks som företag ”tillsammans och i samförstånd” med torrentbytes.net?

- Det vet inte vi. Väldigt förenklat vet vi bara att det finns en webbplats som i stora delar liknar The Pirate Bay som tingsrätten bedömt som olaglig. Vi tittar därför nu noga på vilket samröre som kan finnas, säger Magnus Mårtensson på Ifpi."

Last edited:
Nej, det utgör inte olaga hot. Det räcker för övrigt inte med hot om brottslig gärning, hotet måste också typiskt sett vara "ägnat" åt att framkalla "allvarlig fruktan". Därutöver måste naturligtvis rekvisiten ha subjektiv täckning.

Och nej, ett första brev utgör inte letter of intent.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg