Antidive / packboxar

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Bytte bussningar och packboxar i framgaffeln på hojen förra sommarn. Den tog sig igenom besiktningen dagen efter det, men de började läcka dagen därpå. Jag använde inget fett när jag trädde på packboxarna på gaffeln utan gaffelolja. Kan det vara orsaken?

Annars har jag en teori att det är antidiven som skapar ett tryck i gaffeln som inte packboxarna klarar av. Fast det är i.o.f.s långsökt, det har ju funkat innan.

Jag ska köpa stålomspunna slangar till den. Om antidiven inte fyller någon större funktion kopplar jag därför gärna ur den.
Kan jag göra det, eller måste jag samtidigt sätta i hårdare fjäder?

Hojen är en Suzuki GSX 750 EF -84

Båda läcker och jag har inte sett några märken, men jag går ut och kollar mer noggrannt!

Nu har jag undersökt ytorna noggrant. Jag har kännt med fingerspetsarna och inte känt några ojämnheter. Har t.o.m skrapat med naglarna och inte ens då kännt någon repa eller kant. Man kan se längsgående "linjer" men de känns inte med naglarna.

Jag kom på en annan sak. Jag hällde i mer olja i gaffeln efter bytet, ca 2 cm mer än rekomenderad nivå enl. handboken. Kan så lite extra orsakat problemet?

Det läcker mycket. Om jag lyfter på dammskydden, torkar rent och pumpar gaffeln 10 gånger kommer det ut ca 1 cl olja.

Maciver skrev:
köpte du orginal packboxar eller kopior?

Har hört att kopiorna är fan så mycket klenare än orginalen.(vet dock inte om detta är sant)
Orginal kan du köpa hos mc-shopen i Karlstad, kolla www.mc-shopen.se

Köpte kopior tror jag. Det var ett set med dammskydd och packboxar.
De jag har beställt nu är orginal i.a.f.

Du kan ha gjort samma fel som jag gjorde på min gamla harv! hade vänt packboxarna upp och ner! Vid en snabb titt så ser dom ju likadana ut från båda sidor, men så är det inte! Går ju alltid att kolla! :tummenupp

stranglefoot skrev:
Du kan ha gjort samma fel som jag gjorde på min gamla harv! hade vänt packboxarna upp och ner! Vid en snabb titt så ser dom ju likadana ut från båda sidor, men så är det inte! Går ju alltid att kolla! :tummenupp

Jag såg att de var asymetriska, "hullingar" typ. Men det stod inte åt vilket håll de skulle sitta. Jag satt dem så att "den branta uppförsbacken kom nedåt". Var det rätt?

Bearing skrev:
Jag såg att de var asymetriska, "hullingar" typ. Men det stod inte åt vilket håll de skulle sitta. Jag satt dem så att "den branta uppförsbacken kom nedåt". Var det rätt?

Ja du, minnet är inte vad det borde vara! Men, om det inte finns synliga skador på gaffelbenet och det läcker ut olja kunde det ju vara så att packboxen är felvänd... kanske!

stranglefoot skrev:
Ja du, minnet är inte vad det borde vara! Men, om det inte finns synliga skador på gaffelbenet och det läcker ut olja kunde det ju vara så att packboxen är felvänd... kanske!

Ja, det kan ju hända att jag vände dem fel ändå. De var nämligen väldigt svåra att trä på. Vända åt fel håll borde det ju blivit lite lättare att få på dem.

Såhär satte jag dem: (om jag inte vände fel i sista stund)

Bifogat

• packbox.gif
    packbox.gif
    5 KB · Visningar: 74
Last edited:
Bearing skrev:
Nu har jag undersökt ytorna noggrant. Jag har kännt med fingerspetsarna och inte känt några ojämnheter. Har t.o.m skrapat med naglarna och inte ens då kännt någon repa eller kant. Man kan se längsgående "linjer" men de känns inte med naglarna.

Jag kom på en annan sak. Jag hällde i mer olja i gaffeln efter bytet, ca 2 cm mer än rekomenderad nivå enl. handboken. Kan så lite extra orsakat problemet?

Det läcker mycket. Om jag lyfter på dammskydden, torkar rent och pumpar gaffeln 10 gånger kommer det ut ca 1 cl olja.

Det är inte så att du har glapp i gaffelbenen & på så sätt "tänjer" ut packboxarna?

skruvis skrev:
Det är inte så att du har glapp i gaffelbenen & på så sätt "tänjer" ut packboxarna?
Jag bytte bussningarna och den gick igenom besiktningen, men jag har inte själv kollat efter glapp. Om ytterbenen har slitits ut kan det ju bli glapp. Jag får kolla det imorrn.

Använd Over headfilm eller ett gammalt negativ och linda runt gaffelbenet/stoppa i packboxen vid påträdning annars kan dom gå sönder längs resan.

Långa farbron skrev:
Använd Over headfilm eller ett gammalt negativ och linda runt gaffelbenet/stoppa i packboxen vid påträdning annars kan dom gå sönder längs resan.
Bra tips! så ska jag göra sen.

UrbanTiger skrev:
Om du inte hittar några skador på gaffelbenen så är det inte det felet i alla fall.
Det ser ut som om du vät dom rätt enligt skissen....
Kollade du så att inte fjäderringen hade ramlat bort ? Borde vara en fjäderring på insidan där..
Ja, fjäderringen kom med. Fick ta loss den för att trä på packboxen, sen satte jag dit den igen.

Du hade rätt UrbanTiger! Jag hade satt packboxarna åt fel håll :huvet
De hade en konisk yta på utsidan som ska vara uppåt, men jag hade trott att den skulle vara nedåt eftersom det såg ut att bli lättare att skjuta in den i ytterbenet åt det hållet.

Nu har jag vänt de nya åt rätt håll, har inte kört med det verkar tätt.

Tack alla för hjälp och tips!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...