Anti turnover system

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Lite funderingar

Någon som testat denna eller liknande apparatur?
http://romoto.com/ats/index.html

Fungerar eller inte för å slippa en loop?

Någon som har kopplingsschema å komponentlista på hemkok av liknande?

Nyfiken
 
Paragraf 4.3.3 sidan 19 i SVEMO's regelbok för dragracing tillåter inte ovanstående mackapär.

<edit>Frexten, videon som demonstrerar "hade räddats av mackapären" skulle inte har räddat frivolten då det var motorns "inbyggda" moment pga högt varvtal som var orsaken.</edit>
 
Last edited:
Jag har standard AWC (Anti Wheelie Control) i min Aprilia RSV4 och den fungerar utomordentligt, går att ställa i flera lägen beroende på hur högt och långt framhjulet skall lyfta. Den lägger sedan ner framhjulet lugnt och snyggt.

Hur en eftermonterad fungerar har jag däremot ingen erfarenhet av.
 
Om jag förstått det hela rätt, så är det kopplat till sensorer vid fram och bakhjul som även är till Traction Control System... Ska se om man kan luska reda på något kopplingsschema Till "Prilla" å se vad man kan komma fram till :tummenupp
Jag är som sagt intresserad av tekniken och hur svårt det skulle vara å få till en eftermarknads eller helt egen mackapär som fungerar.
Som "Mekare" behöver man vidga vyerna bortom svarvspånen :D
Vad man sedan vill ha den till är upp till den enskilde :)
 
Det som kan stöka till det med slik apparat är att olika tändningar/ecu reagerar olika när man temporärt bryter strömmatningen till dem. T.ex. en Bandit1200 är det omedelbart off/on medans på t.ex. en RF900 är off-0,5sekunds_delay-on. Det är hojens originalelektronik som bestämmer hur bra resultatet blir.
 
Känns som det ska till ett vettigt eftermarknadssprut för att kunna styra det bra.

Någon lägesgivare som mäter när gaffeln fjädrar ut för mycket och sänka effekten lätt när detta händer? Låter som många timmars justering för att få till något. Man vill gå kunna hålla fullt och accelerera ändå, attt den bryter helt går ju inte..

Hur det fungerar på en originalhoj som har det vet jag ej.
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top