Antalet döda mc förare. Igen

eisbaer skrev:
Vad hände i mitten på 80-talet då den peakar?

Tex 1983 (som var det "värsta" året) dog 84 hojåkare. Var en rejäl mc-boom då, hojåkare låg som tussilago i dikena, Exprssens Bo Strömstedt bedrev hetsjakt med svarta rubriker om "MC-Döden" och passfoton på alla omkommna på löpsedlarna och frågor som -"ska din son/dotter bli organdonator i sommar", och andra tidningar hängde på, mediadrev hade man väl kallat det idag... och hetsjakten höll väl på ett par år.

Krav på totalförbud restes, nära att det blev förbjudet med MC på tex Sveavägen kvällstid osv osv. Om jag inte minns fel slutade det bla med den frivilliga max 100 hk -strypningen från handlarnas sida, höga förs.premier, och att det breda MC-intresset dog ut ganska tvärt, i slutet av 80-talet var vi inte SÅ många hojåkare, (dessutom med pinsamt låga försäkringspremier..)och rätt lugnt på hojfronten fram till runt -97, -98.

/B

Last edited:
Statistik är ju alltid intressant. Dock bör man kanske inte använda statistiken till att slå sig på bröstet för den delen tro man är odödlig.
Antalet kilometer körda per döda är kanske intressantare, eller allvarligt skadade per kilometer, vem som är vållande, vilka skydd som använts/inte använts etc.
Sen bör man kanske inte bara räkna in alla registrerade hojar, utan mer se hur många som används i trafik dagligen, och av hur många personer, många äger mer än en hoj, men kör ju bara en åt gången etc.

Pejo skrev:

Jag har missat din tråd/inlägg helt!
Skall se om jag kan göra nått annat ikväll. Vilar från denna tills vidare.
Annars visar vi ju samma sak även om vi använt olika program.

Då kan vi ju istället ställa oss frågan varför det är så svårt för alla som tror så mycket att hitta fakta när både du och jag gjort det oberoende av varandra? Kanske dags att göra något vettigt på detta själva istället för att vänta på att alla gaphalsar skall tro en massa i media och på andra ställen inklusive sporthoj. pm:a om du känner för att fixa nått vettigt med de siffror som finns att få tag på så skall jag fundera lite på vägen hem.

frish

frish skrev:
Jag har missat din tråd/inlägg helt!
Skall se om jag kan göra nått annat ikväll. Vilar från denna tills vidare.
Annars visar vi ju samma sak även om vi använt olika program.

Då kan vi ju istället ställa oss frågan varför det är så svårt för alla som tror så mycket att hitta fakta när både du och jag gjort det oberoende av varandra? Kanske dags att göra något vettigt på detta själva istället för att vänta på att alla gaphalsar skall tro en massa i media och på andra ställen inklusive sporthoj. pm:a om du känner för att fixa nått vettigt med de siffror som finns att få tag på så skall jag fundera lite på vägen hem.

frish

Kanske inte så lätt att hitta, den hade hamnat ganska långt bak, i forumet för färsäkringar. Jag hittade på excel-arket jag gjorde graferna i, den kan du få om du vill. PM isf.

En liten fundering: Vad har SMC för syn på saken ? Vilken bild målar de upp? Målar dom upp den bilden du och jag fått fram ? Annars kanske de borde ta en titt på graferna. Jag tror inte de har några fler fakta att basera sin ståndpunkt på än just dessa.

Egetligen vore det kul att se dessa grafer uppdelade på fk-klass, och så vill man ju istället för att dividera med antal hojar så dividera med antalet körda kilometrar... men dessa data finns ju inte. Det kanske är därför som det blir en massa spekulationer i media mest.

För övrigt har jag influensa och feberfrossa, så jag är nog inte i stånd för någonting alls egentligen :-)

eisbaer skrev:
Vad hände i mitten på 80-talet då den peakar?
först rd350 sen första R hojjarna (hemskt men "kanske" sant)

Borde man inte genom besiktningen kunna få reda på hur många olyckor de sker per körd mil på mc? Visst de där ser bra ut men hur många e-reggade o andra typer av mc står inte o skräpar i nåt förråd. O hur många mc kört 20 mil per år?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025