Antal mil ?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Har sökt i forumet men lyckas inget vidare, antingen så blir det 0 sökresultat eller så får jag upp alla ämnen i hela forumet :va

Men frågan är:

Jag hade tänkt köpa en R1-02 eller -03 i slutet av sommaren 2006. Vill ha en fräsh då jag tänkt behålla den under en längre tid. Vill därför ha en som gått så få mil som möjligt. När börjar R1'orna bli slitna i motorn? Har hört att många har problem med att dom drar så mycket olja. Efter hur många mil blir kolvringarna så pass utslitna att den gör detta? Är ju självklart olika från mc till mc beroende på hur den körts. Men någon form av "medelsträcka" finns säkert för när dom börjar bli lite slitna?

Och om nu ringarna är slitna, påverkas inte effekten av den minskade kompressionen?

En 02-03 bör ha gått mellan 1000-2000 mil normalt.

Vårdas dessa moderna hojar kan de gå hur långt som helst (läs mer än 6000+ mil).

Effekt lär finnas så att det räcker åt dig och blir över till grannen också.

shoei skrev:
Har sökt i forumet men lyckas inget vidare, antingen så blir det 0 sökresultat eller så får jag upp alla ämnen i hela forumet :va

Men frågan är:

Jag hade tänkt köpa en R1-02 eller -03 i slutet av sommaren 2006. Vill ha en fräsh då jag tänkt behålla den under en längre tid. Vill därför ha en som gått så få mil som möjligt. När börjar R1'orna bli slitna i motorn? Har hört att många har problem med att dom drar så mycket olja. Efter hur många mil blir kolvringarna så pass utslitna att den gör detta? Är ju självklart olika från mc till mc beroende på hur den körts. Men någon form av "medelsträcka" finns säkert för när dom börjar bli lite slitna?

Och om nu ringarna är slitna, påverkas inte effekten av den minskade kompressionen?

Köpte min R1 -03 nu ja, den har gått 670 mil å mätaren lär nog stå runt 1500 mil när hösten kommer.. Så jag tror att dom flesta komemr att ligga runt 2000 mil..
///MVH Johan

johansall skrev:
Köpte min R1 -03 nu ja, den har gått 670 mil å mätaren lär nog stå runt 1500 mil när hösten kommer.. Så jag tror att dom flesta komemr att ligga runt 2000 mil..
///MVH Johan

Ja jag misstänker det jag med... Men det börjar inte komma en massa problem runt 2000-3000 mil? Jag vet ju hur det är mer lite äldre crossar, ett elände! Där ska man hellre lägga lite extra pengar på något nyrare. Kanske inte riktigt går att tänka på samma sätt?

Johansall, du som har precis en sådan R1 jag pratar om, hur mycket tror du den är värd till hösten? Vad skulle du sälja den för?

shoei skrev:
Vill därför ha en som gått så få mil som möjligt. När börjar R1'orna bli slitna i motorn?

Ett tips är att inte stirra sig blind och betala ett för högt pris bara för att mätaren visar att cykeln gått 1500mil.

Idag är det inte helt ovanligt att Äkta Mil != Mätarställningen.

burner skrev:
Ett tips är att inte stirra sig blind och betala ett för högt pris bara för att mätaren visar att cykeln gått 1500mil.

Idag är det inte helt ovanligt att Äkta Mil != Mätarställningen.
Idag är det heller inte säkert att alla vet att "!=" betyder "inte lika med" :)

HanneZ skrev:
Idag är det heller inte säkert att alla vet att "!=" betyder "inte lika med" :)

Sant, är nog en yrkesskade.

Satt just och kodade lite så begreppet != blev ganska naturligt :3freak

shoei skrev:
Men det börjar inte komma en massa problem runt 2000-3000 mil?
På Yamaha har man första ventilkontrollen vid 4000 mil. Det kanske ger en vink om slitaget vid 2-3000 mil. Som andra sagt redan, det är viktigare att det är ärliga mil och hur hojen är körd.

stirra dig inte blind på milen, syna hojen och ägaren/ägarna istället. Har de skött om grejorna så håller de, det är ju inga kitcars vi snackar om utan japansk högteknologi av rang.

Köp hellre en välskött, väldokumenterad hoj med fler mil på mätare än en "lågmilare" där det är en massa frågetecken.

raukroland skrev:
Det tillhör väl allmänbildning eller?!? :hihi
Med tanke på hur en del stavar så tror jag inte det tillhör allmänbildningen.

Undra hur framtidens programmerare kommer att klara sig, min kompilator blir skitarg när jag stavar fel och vägrar läsa resten av det jag skrivit. :mad:

:)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...