Antal liter olja R1

martin77

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Hoj
såld men letar ny som bäst...
Sitter med totalt hjärnsläpp.
Ska just till och byta oljan. Visst är det 2,7 liter som ska i en R1?
Och lite till när det kommer på nytt filter?
Gjort det så många ggr tidigare och nu e det bara blankt i skallen...:huvet

Martin

Beror ju på vilken årsmodell????
Sen alla jag känner häller i ca: 1,2 liter extra bara för att den ska ha och ta av. Så behöver de bara hälla i ytterliggare 1liter mellan servicarna.

bytte nyss på min r1 -03 det ska vara 3,1 liter med filter, men jag hade en r1 -01 förra året och där ska det vara 2,9 liter med filter byte, tycker det låter jävligt konstight för det ar ju samma motor ??

hällde i 3lit iaf.

98-01
2.7 liter eller 2.9 om du byter filtret också.

02-03
2.9 eller 3.1 med nytt filter

Står det inte vid oljepåfyllningen eller oljefönstret eller liknande?

nej inget skämt sitter och läser i båda mina manualer en till -01 och -03

2001: ojlebyte utan filterbyte 2,7L med filter 2,9L
2003: oljebyte utan filterbyte 2,9L med filter 3,1L

1998-2001

3,6 liter totalt
2,9 liter vid oljebyte & filterbyte
2,7 liter vid enbart oljebyte

2002 - 2006

3,8 liter totalt
3,1 liter vid oljebyte & filterbyte
2,9 liter vid enbart oljebyte

2007-2008

3,83 liter totalt

Detta är hämtat från servicemanualer från dessa modeller :fakta

Retorisk fråga:

Om man har ett nivåfönster... måste man då veta volymen?

Nej

Man fyller tills fönstret är täckt.
Jag rekommenderar ALLA att ALLTID ha nivån på max.
Gärna lite mer.
Vissa motorer kan/vill ha ända upp till en liter mer.

Se tråd om oljenivå vid slangning etc.

Max oljevolym ger oxå bättre intern kylning, samt ger oljan mer tid att "vila" i tråget innan den ska ut på uppdrag igen, vilket gör att bubblor och skum hinner försvinna och oljeförsörjningen fungerar som helhet bättre.

Last edited:
bytte nyss på min r1 -03 det ska vara 3,1 liter med filter, men jag hade en r1 -01 förra året och där ska det vara 2,9 liter med filter byte, tycker det låter jävligt konstight för det ar ju samma motor ??

hällde i 3lit iaf.

01 och 03 är väl inte samma motor? Eller egentligen vet jag bara om skillnaden att 03:an har insprut, men antar att det är mer grejer som skiljer. :va

Är det vanligt att oljan kan lukta bensin ? tycker det är konstigt även om den skulle vara sur.-

Är det vanligt att oljan kan lukta bensin ? tycker det är konstigt även om den skulle vara sur.-

Det är vanligt ja.
Rätt mycket bensin tränger ner i oljan tillsammans med andra avgasrester osv via kolvringarna.
En riktig långkörning på 5-10 mil botar detta då den lättflyktigare delen av bensin iaf har ångat bort genom vevhusventilationen.

Beror ju på vilken årsmodell????
Sen alla jag känner häller i ca: 1,2 liter extra bara för att den ska ha och ta av. Så behöver de bara hälla i ytterliggare 1liter mellan servicarna.

1,2L???

Menar du inte 1,2DL?

För mkt olja är väl inte bra heller då jag hört att detta kan skada och leda till läckage i motorn!

Jag tippar i när det behövs och försöker göra ett totalbyte av filter och olja per säsong!

har en 99a r1a var på väg ut o skulle köra kom halvvägs ner till stan o d börjar olje lampan lysa,, drog till yamaha center köpte en liter olja o hällde i,, undrar om d e ngn som vet hur länge jag kan köra på d?? när hojen står rakt så e d fullt i oljefönstret men när jag lägger den i centralstödet så e d bara 1/4 del av fönstret so e fyllt..ngn som kan hjälpa mig för d e min första r1a..

har en 99a r1a var på väg ut o skulle köra kom halvvägs ner till stan o d börjar olje lampan lysa,, drog till yamaha center köpte en liter olja o hällde i,, undrar om d e ngn som vet hur länge jag kan köra på d?? när hojen står rakt så e d fullt i oljefönstret men när jag lägger den i centralstödet så e d bara 1/4 del av fönstret so e fyllt..ngn som kan hjälpa mig för d e min första r1a..

Lägger den i centralstöd????:va
du har väl bara ett sidostöd?

Har du bytt olja och filter på den någongång?

Lägger den i centralstöd????:va
du har väl bara ett sidostöd?

Har du bytt olja och filter på den någongång?

haha ok jag menade sidostödet var så van me min gamla cbr som hade ett centralstöd.:gnissla ..nae jag har inte gjort d men jag köpte den i januari det här året o då hade stora servicen gjorts..

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing