Antal hk i effektökning?

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Är det nån som har koll på vilken skillnad (i procent eller hk) det kan göra med helsystem, bänkning och K&N-filter på en R6 -01, dvs med förgasare?

(ämnet kanske härstammar i mekforumet, men jag tror svaren kan bli mer relevanta här...)

/Fohlin

Effekt..

Min 99:a fick 103.8 på bakhjulet med just det du anger...
Magnus

Beror oftast på vilket system du väljer....

Fohlin skrev:
Är det nån som har koll på vilken skillnad (i procent eller hk) det kan göra med helsystem, bänkning och K&N-filter på en R6 -01, dvs med förgasare?

(ämnet kanske härstammar i mekforumet, men jag tror svaren kan bli mer relevanta här...)

/Fohlin

Superbike Roger skrev:
Beror oftast på vilket system du väljer....

Ja och utgångsläget för resten av hojen. Även om inte folk tror det så kan det lätt skilja 10hk mellan två standard hojar från fabrik.

Skippa K&N filtret! Orginal ger oftast bättre resultat!
Ta bort en av tre delar på topplockspackningen och skaffa trattar och en ignition advancer också.

En sak som inte nämns heller är förgasarbestyckningen som är viktig om du byter till ett öppnare system. Men det var kanske det som åsyftades med "bänkning"?

Last edited:
Henric skrev:
Skippa K&N filtret! Orginal ger oftast bättre resultat!
Ta bort en av tre delar på topplockspackningen och skaffa trattar och en ignition advancer också.
Trattar? Misstänker att det skall sitta på förgasarna, men en närmare beskrivning skulle vara spännande...

Henric skrev:
En sak som inte nämns heller är förgasarbestyckningen som är viktig om du byter till ett öppnare system. Men det var kanske det som åsyftades med "bänkning"?
Japp, det var det jag menade.
och det är Acrapovic Evo, som sitter på.

Vad det kan ge jämfört med välinställd orginal är ingen som vet, helt enkelt av det enkla skälet att ingen justerar in orginal.

Alla kommer med en moddad men ojusterad hoj och intalar sig efteråt att inte en enda av dom nya hästarna skulle ha funnits på en väljusterad orginalhoj.

Sen betyder ju ev. effekthöjning i mellanregistret, dvs. i princip max.vridet, mer än toppeffekten, men det är en annan sak.
/u

Det som händer inom rejsing är ju att folk gör så mycket som möjligt med hojarna och sen justerar in dom .Bänk är inte gratis för de flesta av oss och en sjysst besparing är ju att skippa "ursprungsdämpningen".

Din fråga är egentligen: Är det värt det?

Svaret på den frågan är utan tvekan: Nej. Du har bättre saker att lägga pengar på din första rookiesäsong.

Chrille skrev:
Det som händer inom rejsing är ju att folk gör så mycket som möjligt med hojarna och sen justerar in dom .Bänk är inte gratis för de flesta av oss och en sjysst besparing är ju att skippa "ursprungsdämpningen".

Din fråga är egentligen: Är det värt det?
Sant! Jag har hängt dit en Öhlinare bak och en Wilberskittad gaffel fram, så det viktigaste är ju gjort...

Chrille skrev:
Svaret på den frågan är utan tvekan: Nej. Du har bättre saker att lägga pengar på din första rookiesäsong.
... men det är ju lustigt att man alltid blir sugen på mer... :nicka

/Fohlin

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup