antal bromskolvar

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Har funderat lite allmänt på bromsok och hoppas att någon bromsguru har nått bra svar på mina funderingar. Om man har ett bromsok med två kolvar som sitter bredvid varran på samma sida om skivan så har man en bromspump som har passande utväxling. Sen byter man till ett likadant ok men med två kolvar till på andra sidan dvs ett 4kolvs-ok. För att kompensera dom extra kolvarna så har man en bromspump med annan utväxling. Men vad har man nu känat? Det är fortfarande ingen större anligningsyta mot skivan och det är fortfarande samma utväxling.

supermoppe skrev:
Har funderat lite allmänt på bromsok och hoppas att någon bromsguru har nått bra svar på mina funderingar. Om man har ett bromsok med två kolvar som sitter bredvid varran på samma sida om skivan så har man en bromspump som har passande utväxling. Sen byter man till ett likadant ok men med två kolvar till på andra sidan dvs ett 4kolvs-ok. För att kompensera dom extra kolvarna så har man en bromspump med annan utväxling. Men vad har man nu känat? Det är fortfarande ingen större anligningsyta mot skivan och det är fortfarande samma utväxling.

Jag tolkar din fråga som om du vill veta varför man har icke-flytande flerkolvsok, när ändå dessa lyder under mekanikens "gyllene regel" dvs det man vinner i kraft förlorar man i väg.

Mitt korta svar är:

1) Med fler kolvar kan man bättre anpassa deras placering mot en skiva.
2) Flytningsrörelsen stjäl ev lite onödig väg.

ah17 skrev:
Jag tolkar din fråga som om du vill veta varför man har icke-flytande flerkolvsok, när ändå dessa lyder under mekanikens "gyllene regel" dvs det man vinner i kraft förlorar man i väg.

Mitt korta svar är:

1) Med fler kolvar kan man bättre anpassa deras placering mot en skiva.
2) Flytningsrörelsen stjäl ev lite onödig väg.

Ja den gyllende regeln är ganska självklar men eftersom bromspumparna är anpassade så kommer bromsbeläggen åka samma sträcka på lika mycket intryck bromspump (jag tänker på hur mycket man har tryckt in handtaget till en frambroms).

1) Vad menar du?
2) Det kan jag förstå

Det jag igentligen vill ha fram är: vinner man något mer på att ha fler bromskolvar? Det första exemplett tog jag för att det fortfarande är samma anligningsyta mot skivan vare sig man har två eller fyra kolvar.

Kanske inte ett svar på frågan men...
Om man jämför ett ok med 4 kolvar mot ett med 6 kolvar så kan kolvarna ha mindre diamter i 6 kolvs oket (lite luddigt) vilket gör att bromskivan kan vara mindre (mindre vikt ,mindre gyro verkan). Vikt som kan sparas på denna sida av fjädring är av stor betydelse (ingen guru direkt).

Hoppas det inte låter som om jag är helt borta...

Tooby skrev:
Kanske inte ett svar på frågan men...
Om man jämför ett ok med 4 kolvar mot ett med 6 kolvar så kan kolvarna ha mindre diamter i 6 kolvs oket (lite luddigt) vilket gör att bromskivan kan vara mindre (mindre vikt ,mindre gyro verkan). Vikt som kan sparas på denna sida av fjädring är av stor betydelse (ingen guru direkt).

Hoppas det inte låter som om jag är helt borta...

Det man vinner med 6 kolvar är att det blir ett längre bromsok som kan göra att det blir mer anligningsyta mot skivan. Men i min värld (se texten under nick:hihi ) så skulle det fungera lika bra med tre kolvar på bara ena sidan (så att det är ett tre-kolvsok) och ha en mindre bromspump på styret.

Last edited:
enkelverkande eller dubbelverkande ok borde i min värld inte kräva olka bromspumpar - samma mängd vätska används fortfarande till att orsaka samma ihopklämning av bromsbeläggen mot skivan. Det man kan vinna är att bromsbeläggen centrerar sig bättre kring skivan.

Kan det vara för att kolvtätningarna (som drar tillbaka kolven efter bromsning) går lättare tillbaka sin lilla bit än glidbultar och därmed minskar/eliminerar risken för att bromsarna ligger an :va

supermoppe skrev:
Ja den gyllende regeln är ganska självklar men eftersom bromspumparna är anpassade så kommer bromsbeläggen åka samma sträcka på lika mycket intryck bromspump (jag tänker på hur mycket man har tryckt in handtaget till en frambroms).

1) Vad menar du?
2) Det kan jag förstå

Det jag igentligen vill ha fram är: vinner man något mer på att ha fler bromskolvar? Det första exemplett tog jag för att det fortfarande är samma anligningsyta mot skivan vare sig man har två eller fyra kolvar.

1)

Alltså det gäller inte bara till att tänka ur ett kraftperspektiv som du gör. Det finns andra variabler. Tänk dig ett stor cylindriskt belägg.

Vad blir då förslitningskillnaden mellan yttre och inre pereferin?

Hur varmt blir det i centrum av belägget (fading) ?

osv osv.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...