Ansluts till nätverk, men inget internet

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Tjejens laptop XP Home) har fått nåt knas.
Den hittar nätverket när man kör med kabel mellan den och modemet.
Det står att den är ansluten 100/100.
Inga felmeddelanden.
Det står att det skickats visst antal kb.
Dock kommer hon inte ut på internet.
Dessutom försvann den lilla nätverksikonen vid klockan helt plötsligt, den har jag dock fått tillbaka.

Testat ominstallera nätverkskortet, reparera anslutningen, uppdatera drivisar (inga bättre hittades) och körd ipconfig release och renew.

Först var det bara nollor efter ipconfig, efter renew kom nummer fram.
Några idéer om vad man ska göra i nästa steg?

Kolla så du har automatisk ip, mer kan jag inte säga om det utan att titta på det.

Kolla nätverksinställningarna så att du har automatisk ip och automatisk dns, annars lär det inte funka.
Testa att starta en dosprompt (cmd från run) och skriv ping www.sporthoj.com, då ska du få svar från 83.145.43.242. Funkar inte det kan du testa att skriva ping 83.145.43.242 istället. Funkar det, men inte det första, då har du dns-problem, men uppkopplingen mot nätet funkar.

vad är det för ipaddress du har då ?
Börjar den på 169.xxx.xxx.xxx så har du fått den av din egen dator och hjälper dig ingenting. Det är ett jävla påhitt av MS att dela ut nån obskyr IP som ändå inte går att använda.

det borde vara 192.xxx.xxx.xxx
Men efter din beskrivning så låter det som det är modemet som inte skickar dig vidare, du har ju anslutning mellan dator och modem. Kollat med din ISP ?

det borde vara 192.xxx.xxx.xxx
Men efter din beskrivning så låter det som det är modemet som inte skickar dig vidare, du har ju anslutning mellan dator och modem. Kollat med din ISP ?
Inte alls nödvändigt! När jag sitter bakom min router så har jag en 192-adress, men sitter jag direkt i modemet så har jag en 83-adress. Det beror ju alldeles på, har man inbyggd router tex i modemet så har man antagligen 192-adresser direkt från det.

Inte alls nödvändigt! När jag sitter bakom min router så har jag en 192-adress, men sitter jag direkt i modemet så har jag en 83-adress. Det beror ju alldeles på, har man inbyggd router tex i modemet så har man antagligen 192-adresser direkt från det.

Det beror på att du via modemet får en address från din ISP (83.).
192.168.xxx.xxx är INTE en public address som går att använda på internet.
Du får den från din router för att du skall kunna kommunicera med dina andra datorer.
192.168.xxx.xxx, 172.16.xxx.xxx, and 10.xxx.xxx.xxx är samtliga nät för privat bruk, och syns inte på internet. Din router NAT'ar den.

Huvudsaken med mitt inlägg var för övrigt att har han 169.xxx.xxx.xxx så har han inte ens kontakt med modem/router, utan fått addressen från OS'et.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg