Anslutningar CV-förgasare

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Undrar om någon vänlig själ kan dra lite snabbt vilka anslutningar som gör vad på mina förgasare. Förgasarna är ett par Mikuni BS38'or och jag har dubbla slangar från bensinkranen, dock är dessa av olika dimension.

Har numrerat dem från 1-4 och är ganska säker på att nr1 ska vara inkommande från bensinkran, men vad de andra anslutningarna har för funktion har jag dålig koll på.
Jag har alltså koll på hur det satt monterat när jag köpte hojen, men då startade den inte så jag vet inte om det satt rätt.

Förgasare paint 1.jpgFörgasare paint 2.jpg

Jag har ingen koll, men en av 1 eller 2 borde vara en som tar vid om det flödar över, och den borde isåfall sitta lägre. Men det ser ut att sitta flödare under i flottöshusen, isåfall bortse från svamlet ovan.

3,4 ser ut att vara vakuum till t.ex bensinkran.

Dubbla slangar från bensinkran? Du menar inte en bensinslang och en vakuumslang? = en tjock och en smal.
Jag har en liknande förgasare på min, den har en bensin, en vakuum och två avluftningsslangar. Min ser annorlunda ut dock. Men jag tycker 1 ser mer ut att vara kopplad till flottörhuset och hade nog snarare gissat på att det är där bensinslangen ska sitta. 3 och 4 kanske är avluftningen. Häll lite bensin i slangen och ser vart det tar vägen. Eller få tag i en manual.

1. bensin från förgasare
2. dränering, slangen brukar ligga bakåt på mc:n och sluta i tomma intet
3 och 4. vaccum, pluggade med en gummihylsa om det inte finns vaccumopererad bensinkran och/eller bensinpump

Hittade en bild på annan bs förgasare.
Bensin och avluftning ser precis ut som på din.

Mikuni BS.jpg

Okay, tackar för alla svar.

Så här var det monterat när jag hämtade hojen:
Nr 1: gick till bensinkranen
Nr 2: var en slang som inte var ansluten till något (avluftning?)
Nr 3: till bensinkranen (vakuumslang?)
Nr 4: gick till luftburken

Så baserat på era svar verkar det ändå som om allt var kopplat rätt från början. Då ska jag montera ihop allt och se om jag kan få liv i hojen innan jag river ner den mer.

Enligt tidigare ägare så svarade hojen bättre på gasen om han blåste i avluftningen, någon som har en förklaring till varför? (Fråga mig inte hur han kom på tanken att testa detta.)

Jag har fått tips om att det troligtvis är membranen i förgasarna som strular, men innan jag fixar nya eller byter ut förgasarna helt så tänkte jag höra om ni har några andra tips om vad som kan vara fel?

Så baserat på era svar verkar det ändå som om allt var kopplat rätt från början. Då ska jag montera ihop allt och se om jag kan få liv i hojen innan jag river ner den mer.

Enligt tidigare ägare så svarade hojen bättre på gasen om han blåste i avluftningen, någon som har en förklaring till varför? (Fråga mig inte hur han kom på tanken att testa detta.)

Jag har fått tips om att det troligtvis är membranen i förgasarna som strular, men innan jag fixar nya eller byter ut förgasarna helt så tänkte jag höra om ni har några andra tips om vad som kan vara fel?

Svårt att svara på om du inte försökt med startgas, går den på startgas kolla förgasarna, annars tändsystemet.

Men är de åldrad kan det var bägge.

Svårt att svara på om du inte försökt med startgas, går den på startgas kolla förgasarna, annars tändsystemet.

Men är de åldrad kan det var bägge.

Jo, jag ska testa med startgas idag hade jag tänkt. Enligt tidigare ägare så gick hojen att starta ända tills han ställde undan den, men den hade gått sämre och sämre under en tid tills den till slut inte gick att köra längre.

Skruva av locken och titta hur membranen ser ut. Locken på ovansidan, och pass upp för fjädern där inne.
Ja, avluftning, dränering, air vent, breather pipe, verkar finnas många namn på den där. Den ska leda ut i tomma luften, bakåt som totte_kott skriver.
Bild på bensinkranen?
Bild på luftburken där slangen ska gå in? Tycker det låter mysko men en slang som ska gå in i luftburken. Låter inte rätt.
Vad är det för en hoj?
Har du skruvat isär förgasarna helt och kollat alla delar inuti? Ser ju lite skitit ut på bilderna...

Skruva av locken och titta hur membranen ser ut. Locken på ovansidan, och pass upp för fjädern där inne.
Ja, avluftning, dränering, air vent, breather pipe, verkar finnas många namn på den där. Den ska leda ut i tomma luften, bakåt som totte_kott skriver.
Bild på bensinkranen?
Bild på luftburken där slangen ska gå in? Tycker det låter mysko men en slang som ska gå in i luftburken. Låter inte rätt.
Vad är det för en hoj?
Har du skruvat isär förgasarna helt och kollat alla delar inuti? Ser ju lite skitit ut på bilderna...

Monterade ihop allt idag, och på tredje kicken så gick hojen igång. Blev rätt förvånad kan man lugnt påstå.
Dock verkar den vara svårare att få igång när den fått upp temperaturen, vad nu det beror på. Dessutom ville den inte gå utan choke och den gick väl kanske inte helt rent, men jag körde utan luftburk så det kanske inte är helt konstigt. Hur som helst får man väl ändå klassa det som en bra dag i garaget.
Har inte plockat isär gasarna än, brukar det synas tydligt om membranen är dåliga? Enligt uppgift ska de ha varit inlämnade på ultraljudstvätt, så de ska ju teoretiskt sett vara rena invändigt.

Tycker också det verkar udda att dra en vakuumslang till luftburken, men å andra sidan har jag inte så bra koll på hur allt fungerar. Lite dåliga bilder, men så här såg det ut:
2013-01-24 18.30.22.jpg2013-01-24 18.30.56.jpg

Några tankar om vad som spökar om hojen kroknar och dör vid gaspådrag?
Hojen i fråga är en Kawasaki Z750 twin, 1982.

Dör vid gaspådrag säger du.
Börja med att montera tillbaka luftburk och luftfilter, CV-förgasare som du har är känsliga för att få rätt luftmängd.

Skulle den fortfarande efter det krokna vid gaspådrag tyder det på att den inte får tillräckligt med bränsle, bensinen räcker till för tomgång men fylls inte på snabbt nog vid mera gas.
Kolla flottörhojd, bränsleslangar, tankventilation, ev. sil i bränslekran, igen satt bensinfilter, allt du kan komma på som kan begränsa bränsleflödet.

Skulle kanske också kunna vara tjuvluft.

swlabr: Ja dränering som jag skrev är nog inte rätt namn, avluftning låter bättre.

Last edited:

Så baserat på era svar verkar det ändå som om allt var kopplat rätt från början.

Baserat på svaren, att nr 3 och 4 är vakuum för vänster resp höger fugge, så tycker jag Nr 4 är felkopplad. Är det vakuum från höger fugge så borde den vara pluggad istället. Används i sådana fall enbart för att mäta när man synkar förgasare (ja eller driva bensinkran men det var ju istället kopplat till Nr 3 som väl ligger närmre).

En CV-förgasare som "läcker" vakuum kommer inte att öppna trotteln fullt och därför inte gå på full gas.

EDIT: Största problemet är kanske snarare att den går magert när den suger in en massa extraluft? Har haft en hoj där slang till ena fuggen läckte och den gick riktigt uselt vilket mer tyder på detta än att trotteln inte gick hela vägen upp...

Last edited:
Jag hade pluggat bägge vakuumuttagen och satt kranen på pri bara för att vara säker.

Baserat på svaren, att nr 3 och 4 är vakuum för vänster resp höger fugge, så tycker jag Nr 4 är felkopplad. Är det vakuum från höger fugge så borde den vara pluggad istället. Används i sådana fall enbart för att mäta när man synkar förgasare (ja eller driva bensinkran men det var ju istället kopplat till Nr 3 som väl ligger närmre).

En CV-förgasare som "läcker" vakuum kommer inte att öppna trotteln fullt och därför inte gå på full gas.

Låter så väldigt enkelt och logiskt när man får det förklarat för sig. Tackar så mycket.
Ska testa att montera luftburken och plugga den vakuumslangen som inte går till bensinkranen och se om det blir någon skillnad. När jag körde idag så var ju den anslutningen helt öppen, så det lär ju ha läckt en del där.

En liten tanke bara, skulle man kunna plugga båda vakuumslangarna om man bytte till en bensinkran som inte är vakuumstyrd? Teoretiskt sett borde det väl vara det bästa sättet att garantera att man har samma tryck i båda förgasarna?

Edit: Fick tydligen svar på min sista fråga medan jag skrev den. Kanon, då ska jag testa detta.

Last edited:
Ja, det sitter ju onekligen en slags anslutning på toppen av luftburken dit slangen nu går.:va
Membranen är väldigt lätt att kolla. Du har två lock på ovansidan, 4 skruvar på vardera. Ta av försiktigt med tanke på fjädrarna som poppar upp. Sen ser du gummimembranen. Så ser du väl om de ser hela eller spruckna ut.
Tycker rätt väg att gå nu är på med luftburk OCH luftfilter.
Starta den igen och se.
På tal om avluftningsslang, det är för att förbinda mojängen med atmosfäriskt tryck, dvs vanliga luften, så inte ett felaktigt under- eller övertryck uppstår där det inte ska uppstå. Ska finnas på bla förgasaren, batteriet och tanken. På batteriet leder en sån slang syrarik gas iväg ut i luften så det inte fräter på hojdelarna. Typ. Fast då är det ju mer av en "dränering":)

EDIT fråga mig inte varför jag vet att man fan inte ska skita i lilla slangen från batteriet och vad det har med frätning av delar att göra:smasha

Last edited:
Jag hade pluggat bägge vakuumuttagen och satt kranen på pri bara för att vara säker.

Bra idé för att utesluta trasig kran eller i detta fallet "läckande" vakuum, dock ska man veta att på många bränslekranar ger PRI inte fullt flöde vilket kan ge problem (hackande motor) vid större gaspådrag under längre tid.

Tänkte att jag skulle berätta hur det har gått med det här.
Jag var nere i garaget idag och började med att kontrollera membranen på förgasarna, och så vitt jag kan se så var det inga synliga skador på dem. Nu vet jag iofs inte hur de ska se ut, men hur tycker ni att det ser ut?
IMG_1662.jpg

IMG_1658.jpg

Dock blev jag lite förvånad när jag märkte att den ena fjädern var längre än den andra.
IMG_1664.jpg

Dessutom visade det sig att den kortare av dem har ungefär fem varv mer än den längre. Nu vet jag inte hur känsligt detta är men det kanske kan vara läge att byta ut dem så de är lika i båda gasarna.

Hur som helst så skruvade jag ihop allt igen och monterade dem tillsammans med luftburk och filter på hojen. Jag kopplade bort vakuumslangen från bensinkranen och använde den och kopplade ihop vakuumutgångarna på båda förgasarna. Ett tips jag fått av Kawa-Arnold här på forumet som jag ansåg kunde funka lika bra som att plugga de båda utgångarna.

Efter detta så sparkade jag igång hojen och det verkar som om den går som den ska nu. Nu är det väl svårt att veta exakt vad som var fel då det var flera saker som inte var helt hundra. Men det hade väl troligen att göra med att den läckte vakuum som ett såll.

Jag tackar så mycket för hjälpen och hoppas att det fortfarande funkar framåt våren när bygget är klart.

Nu gissar och spekulerar jag vilket jag vet är förbjudet här så om jag har fel hoppas jag någon rättar mig eller raderar inlägget..

Men, ska membranen verkligen vara så "skrynkliga" som dom ser ut att va på första bilden? Skruvade för ca 100 år sen i en gammal saab 99:a som inte ville gå riktigt och efter byte av ett membran som såg ut ungefär sådär gick den betydligt bättre.:)

Nu gissar och spekulerar jag vilket jag vet är förbjudet här så om jag har fel hoppas jag någon rättar mig eller raderar inlägget..

Men, ska membranen verkligen vara så "skrynkliga" som dom ser ut att va på första bilden? Skruvade för ca 100 år sen i en gammal saab 99:a som inte ville gå riktigt och efter byte av ett membran som såg ut ungefär sådär gick den betydligt bättre.:)

Funderade faktiskt på det också, de är ju inte helt babysläta precis. Någon som vet får gärna svara på detta.

Då membranen sitter ihop med trottlarna som ska kunna röra sig upp och ner kan de såklart inte vara släta och spända. Vad det skulle det finnas för rörelsemån då? De ska hålla tätt. Och kunna röra sig uppåt och nedåt. Ser bra ut. Men inte är jag någon expert, så om någon vet att det skulle förhålla sig på något annat sätt så...

På med vakuumet nu då och kolla om den fortfarande går bra! Isåfall var det ju bara luftfiltret som fattades. Går den sämre om du kopplar ihop vakuumslangar som de ska vara då vet du ju var problemet sitter.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort