Ansökan till LS att köra MC i bussfil

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Hej hopp.

Håller på att knåpa ihop en ansökan till Länsstyrelsen i Stockholm om att tillåta MC att köra i bussfilerna på E18 Norrtanvägen samt Bergshamraleden. Grejen är ju den att jag ju inte kan skriva "för att man kör där ändå.", utan måste ta till argument som håller i remissrundan.

Har ett par argument själv men undrar om DU har några? Det kan vara exempelvis säkerhets- eller miljöskäl, trygghet, ja vad som helst.

Tänkte skicka in ansökan på fredag den åttonde februari så du har ett par dar att tänka. :D
 
Logistiskt fördelaktigt: mer plats för bilarna, mindre risk för påkörningsolyckor av mc-förare som ofta är förenat med en stor risk att... dö. Iof så kör ju taxi och buss i den filen (och alla som har lust och ta en risk för böter) så man kan ju lika gärna bli påkörd av dem. DOCK är det ju mindre trafik i bussfilen, vilket är ändock måste ge mindre risk för oss redan utsatta mc-förare.

Det gynnar miljön! Mc-fordon drar i regel mindre bränsle och släpper ut mindre avgaser. Att göra det mer fördelaktigt att köra mc ger minskat utsläpp och lägre bränsleförbrukning.

Men det mest kraftfulla argumentet: MC-körning äger!

:P
 
Argument för...

Argument 1. "Det är tillåtet på andra liknande vägar och därför borde det vara det här också!"
Det är redan idag tillåtet att köra MC i bussfilen på E18 från Roslagstull upp till Frescati(? lite osäker på hur långt). Även Ekerövägen och Värmdöleden från Slussen till avfart Södra länken har samma skyltning.

Argument 2. EU-mopeder får köra i bussfil. 30-mopeder skall köra i bussfil om sådan finnes. Den trafikmässiga skillnaden på en MC och en moped är försumbar. Varför inte en lagändring/generell tillåtelse för tvåhjuliga fordon att trafikera bussfiler?

Keep us posted...!
 
1. Miljöaspekten - Många 08:or har MC (2-hjuligt motorfordon). Skulle tidsvinsten för att nyttja dessa till pendling öka blir effekten att fler väljer det alternativet.
Vinst: Mindre trafik, lägre utsläpp.

2. Säkerheten - De som idag väljer att åka MC gör det istället mellan filerna, något som i sthlmstrafiken är riskabelt då många gör oväntade filbyten etc och olyckor lätt inträffar.
Vinst: Bättre flyt, mindre stress och mindre frustration från oförstående bilister som annars kan skapa olyckor.
 
Även på Ulvsundavägen i Bromma är det tillåtet...

Jag förväntar mig en stor framgång i din ansökan! :tummenupp Du kanske tom. får den vägbiten uppkallad efter dig. :yoparty

Håll oss underrättade vad som händer.
 
Personligen håller jag mig borta från bussfilerna - där är det mkt gägg / glykol mm. Det kan vara förädiskt! :huvet
 
Jag trodde faktiskt att det var tillåtet runt hela stockholm :)
 
Det gynnar miljön! Mc-fordon drar i regel mindre bränsle och släpper ut mindre avgaser. Att göra det mer fördelaktigt att köra mc ger minskat utsläpp och lägre bränsleförbrukning.

Stämmer det egentligen med mindre utsläpp, kanske per fordon men släpper 5 motorcyklar ut mindre än en bil?
Nu verkar ju alla föredra att ta egen bil så det kanske får anses korrrekt i alla fall :confused:

Bra initiativ då vi kanske kan slippa några poster i den bedrövliga tråden :tummenupp
 
Argument: MC kan lätt förflytta sig i sidled och därmed vara ur vägen för bussar vid behov.
 
Stämmer det egentligen med mindre utsläpp, kanske per fordon men släpper 5 motorcyklar ut mindre än en bil?
Nu verkar ju alla föredra att ta egen bil så det kanske får anses korrrekt i alla fall :confused:

Bra initiativ då vi kanske kan slippa några poster i den bedrövliga tråden :tummenupp

En motorcykel släpper normalt sett ut något mindre koldioxid än en bil, men faktiskt jäkligt marginellt, en Nissan Micra släpper antagligen ut mindre än en sportig 1000kubikare (fast i kökörning har motorcykeln fördelen av att det är mindre vikt att hela tiden starta och stoppa)

I en stad är dock inte koldioxiden det stora problemet utan koväten, partiklar etc och då lär en hoj vara betyldigt sämre pga betydligt lägre avgaskrav (innan 2000 är det i princip inga krav alls, efter det så är det krav på hoj när den levereras men ingen kollar att katalysatorn faktiskt sitter kvar, bilen kollas varje år och måste vara någorlunda korrekt inställd)

slutsumma: Miljön är nog inte huvudargumentet för att främja motorcykelåkandet. Nog bättre att trycka på att de inte tar så mycket plats.
 
En motorcykel släpper normalt sett ut något mindre koldioxid än en bil, men faktiskt jäkligt marginellt, en Nissan Micra släpper antagligen ut mindre än en sportig 1000kubikare (fast i kökörning har motorcykeln fördelen av att det är mindre vikt att hela tiden starta och stoppa)

slutsumma: Miljön är nog inte huvudargumentet för att främja motorcykelåkandet. Nog bättre att trycka på att de inte tar så mycket plats.

Tankevurpa..

Med hoj så köar man inte, dvs mindre utsläpp. Ett fordon (oavsett bil eller hoj) släpper ut ungefär lika mkt i 40 som 4 km/h per tidsenhet, det ger ju faktiskt 1/10 av utsläppet per sträcka.

Åker fler hoj släpper dessutom inte bara hojarna ut mindre, bilarna blir färre och köar kortare tid vilket gör att även de släpper ut mindre!
 
Slå dom där det känns mest.

Alltså: Nollvisionen är något som Sverige är ensamma om och är ett moraliskt ställningstagande som visar hur allvarligt Sverige ser på trafikolyckor.
Därmed anser vi att ytterligare ett steg på vägen till noll döda i trafiken skulle vara att låta MC-förare färdas i bussfil. (baserat på föregående argument)

Det här är din chans att rädda en MC-förare :)
 
Sammanträff - i söndags hade vi möte med styrelsen i SMC Stockholm och beslöt att bringa frågan upp igen - vi fick avslag på detta i 2004 och överklagade utan resultat 2005.

SMC, kommer under våren att ha en remiss runda med olika berörda instanser, bl. a Polis, VV - och på rekomendation från dessa i Stockholm, kommer vi lyfta frågan med VV Centralt.

Vi hade även i helgen möte i FEMA i Bryssels, vart vi med intresse lyssnade på trafiksäkerhets höjande effekter från liknande i London - vart det blev Ok för MC..
 
Stämmer det egentligen med mindre utsläpp, kanske per fordon men släpper 5 motorcyklar ut mindre än en bil?
Nu verkar ju alla föredra att ta egen bil så det kanske får anses korrrekt i alla fall :confused:

Bra initiativ då vi kanske kan slippa några poster i den bedrövliga tråden :tummenupp

Hur kan du få det till fem motorcyklar, Om du tänker på antal platser så borde det väl bli två och en halv motorcykel isåfall... :va
 
Back
Top