Anodisering

Smeden

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Sjömarken
Hoj
Honda CBR900rr
Tjo

Byggde mina egna bössor till min Monster 900,gavlar i RF och kroppen i Alu...ytan är borstad och nu funderar jag på att anodisera dom!Någon som har gjort detta som vet hur resultatet blir?hållfasthet etc...
 
Det kan nog bli riktigt bra om du anodiserar, hade du tänkt någon speciell färg eller bara naturfärgad? Angående hållfastheten så borde den endast bli bättre, då man förändrar porerna i materialet, jag är dock inte säker men det borde inte bli svagare iaf. :tummenupp
 
Eftersom hojjen är mattsvart så hade jag tänkt att bössorna skulle bli svarta också...Kan nog bli jävligt snyggt om man får dom "genomskinligt" svarta så att borstningen syns igenom lite grann...så finns det ju även svartkromatisering, vet inte hur det blir men misstänker att det blir som vanlig krom,samma glansiga yta fast svart!
 
Ja borstningen borde synas igenom, det kan nog bli väldigt bra :tummenupp
Svartkromatering däremot har jag aldrig hört talas om, vad jag vet går det bara att kromatera aluminium i nyanser mellan helt klar och kraftigt gul, men det är mycket möjligt att man kan färga in något ämne som man gör vid anodisering.
 
Ja vi får väl se hur det blir...ska bara hitta nåt ställe här i närheten som fixar det!!Tråkigt och skicka iväg dom hur långt som helst...och dyrt!!
 
Tänkte bara tipsa om att mindre delar går alldeles utmärkt eloxera hemma i garaget. Blir faktiskt riktigt bra!

Man behöver en någorlunda bra batteriladdare bara, ju större bit man ska eloxera desto större laddare då strömförbrukningen ökar med ytan på biten. Sedan är det bara att skaffa t.ex en plastdunk som man skär upp och i detta fyller man utspädd svavelsyra. På minuspolen kopplar man sen en blybit och på plus den bit man ska eloxera.

Denna process får stå bubblande i en timme ungefär. Då har ytan öppnats och blivit porös. Sen blandar man ett färgbad i en kastrull eller liknade och värmer till ca 60 grader. Biten låter man ligga i detta bad till det att färgen har sugits in i porerna på biten. Slutligen kokar man i rent vatten i en kvart eller så.

Kan låta lite simpelt men det blir som sagt väldigt bra! Skrapar man på ytan som blivit så "skriker" det precis som fabriksgjord eloxering.

/Niclas
 
Snicke skrev:
Tänkte bara tipsa om att mindre delar går alldeles utmärkt eloxera hemma i garaget. Blir faktiskt riktigt bra!

Man behöver en någorlunda bra batteriladdare bara, ju större bit man ska eloxera desto större laddare då strömförbrukningen ökar med ytan på biten. Sedan är det bara att skaffa t.ex en plastdunk som man skär upp och i detta fyller man utspädd svavelsyra. På minuspolen kopplar man sen en blybit och på plus den bit man ska eloxera.

Denna process får stå bubblande i en timme ungefär. Då har ytan öppnats och blivit porös. Sen blandar man ett färgbad i en kastrull eller liknade och värmer till ca 60 grader. Biten låter man ligga i detta bad till det att färgen har sugits in i porerna på biten. Slutligen kokar man i rent vatten i en kvart eller så.

Kan låta lite simpelt men det blir som sagt väldigt bra! Skrapar man på ytan som blivit så "skriker" det precis som fabriksgjord eloxering.

/Niclas
Vad ska det vara för färg i färgbadet?

var hittaer man svavelsyra?
 
Du köper batterisyra som späds till syravikt 1,1.

Färgen jag använder heter All-färg och fabrikatet är Herdins. Det är alltså typen man färgar textiler med men på förpackningen står även "plast etc".
Om du kollar med din färgbutik så säg vad du ska ha det till, jag blev rekommenderad denna All-färg. Det är pulver som du rör ner i vatten.
 
eloxering

Snicke skrev:
Tänkte bara tipsa om att mindre delar går alldeles utmärkt eloxera hemma i garaget. Blir faktiskt riktigt bra!

Man behöver en någorlunda bra batteriladdare bara, ju större bit man ska eloxera desto större laddare då strömförbrukningen ökar med ytan på biten. Sedan är det bara att skaffa t.ex en plastdunk som man skär upp och i detta fyller man utspädd svavelsyra. På minuspolen kopplar man sen en blybit och på plus den bit man ska eloxera.

Denna process får stå bubblande i en timme ungefär. Då har ytan öppnats och blivit porös. Sen blandar man ett färgbad i en kastrull eller liknade och värmer till ca 60 grader. Biten låter man ligga i detta bad till det att färgen har sugits in i porerna på biten. Slutligen kokar man i rent vatten i en kvart eller så.

Kan låta lite simpelt men det blir som sagt väldigt bra! Skrapar man på ytan som blivit så "skriker" det precis som fabriksgjord eloxering.

/Niclas

Så vitt jag vet jobbade lite med aluminium förut så tror inte jag att vanlig eloxering stoppar för mer än ca 70 grader och isåfall skulle inte jag villa eloxera en ljuddämpare så jag skulle nog ta reda på hur mycket värme det tål (vet ej med säkerhet endast vad jag har för mig men kika innan jag vet i alla fall att värmer man det lite för länge med värme pistol så blir det föstört)
 
Re: eloxering

TOKER skrev:
Så vitt jag vet jobbade lite med aluminium förut så tror inte jag att vanlig eloxering stoppar för mer än ca 70 grader och isåfall skulle inte jag villa eloxera en ljuddämpare så jag skulle nog ta reda på hur mycket värme det tål (vet ej med säkerhet endast vad jag har för mig men kika innan jag vet i alla fall att värmer man det lite för länge med värme pistol så blir det föstört)

Okej men jag menade inte direkt att eloxera ljuddämparen i detta fall. Den nog är nog ändå för stor för att greja på egen hand, jag gav bara ett allmänt tips som kan vara kul att testa på smågrejor.
 
Re: Re: eloxering

Snicke skrev:
Okej men jag menade inte direkt att eloxera ljuddämparen i detta fall. Den nog är nog ändå för stor för att greja på egen hand, jag gav bara ett allmänt tips som kan vara kul att testa på smågrejor.

men det kan ju vara bra och veta att det förmodligen inte tål så hög värme
 
Jo visst, helt klart intressant att veta.

En sak jag undrar är hur man fixar själva infärgningen vid "riktig" eloxering?. Har hört att man använder olika kristaller och det är dessa som gör att det bara finns vissa färger.

Men på bl.a paintballmarkörer finns ju mönstrad eloxering och hur gör man då? Då måste man ju nästan använda färger som kastas på för att få det där splash-mönstret.

/Niclas
 
eloxering

Snicke skrev:
Jo visst, helt klart intressant att veta.

En sak jag undrar är hur man fixar själva infärgningen vid "riktig" eloxering?. Har hört att man använder olika kristaller och det är dessa som gör att det bara finns vissa färger.

Men på bl.a paintballmarkörer finns ju mönstrad eloxering och hur gör man då? Då måste man ju nästan använda färger som kastas på för att få det där splash-mönstret.

/Niclas

Har faktiskt inte den blekaste jag arbetade med det när ämnet redan var eloxerat så att säga men det finns ju i en massa olika färger i alla fall helt klart snyggt !!!
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top