Anodisera/eloxera motorkåpor

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har ett par motorkåpor som idag är delvis polerade och delvis med grov gjutgodsyta kvar (70-tals blingbling). Jag är ute efter en matt silverfärgad yta, färgmässigt liknande nyblästrad. Efter att vridit och vänt på detta kom jag fram till att naturanodisering borde ge rätt ok resultat. Vad har ni för erfarenheter? Hur behöver ytan se ut innan? Vart vänder man sig?

Förutsättningen för en bra anodisering är ett så homogent material som möjligt. Gjutgods är i regel en salig blandning av olika metaller och är därmed inte speciellt homogent. Det kan med andra ord bli lite både och rent resultatmässigt. Man anodiserar i regel därför bara frästa detaljer (typ fotpinnar, gaffelkronor, osv.).

Samma sak är det när man anosiderar något som är svetsat. Då finns det risk för missfärgningar just där svetsarna är på grund av att materialstrukturen förändrats i den värmepåverkade zonen vid svetsen.

Såhär blir det när jag blästrar grejjer med aluminiumoxid. Superfin finish som man bara kan klarlacka på för att få en härlig grå-silver finish.

DSCN1009.jpg

Vill undvika klarlack, iom att det är motorkåpor så tror jag att lacken kan bli mjuk och jobbig när den blir varm. Eller finns det värmebeständig klarlack?

Har klarlackat en ventilkåpa med matt klarlack och det fungerade fint. Enda problemet var att den blev missfärgad av olja. :)

Verktygsboden har en Pulverlackspruta för hemmabruk .Men vet inte hur bra den är 1495kr

Njae, Den blir rätt ok

Fast den blir ju svartgrå , Så som bromsok ungefär

Har eloxerat flertalet motorblock med gott resultat ( glasblästrat innan )

Hållbar vet jag inte men jag har precis lackat en motorkåpa med motips värmetåliga sprayfärg, innan va det vanlig hobbylack vilket inte ser så snyggt ut samt började flagna efter en säsong! Får se hur det blir nu när jag har gjort som jag vill!

Bifogat

• Generatorkåpa (2).jpg
    Generatorkåpa (2).jpg
    231.2 KB · Visningar: 138
  • Generatorkåpa.jpg
    Generatorkåpa.jpg
    226.2 KB · Visningar: 124
Last edited:
Det behövs ingen värmebeständig färg på motorkåpor.
Jag har lackat ett flertal motorkåpor med vanlig billack och använder 2k klarlack över det, inga problem. Huvudsaken att du använder betande grundfärg på ren aluminium. Finns rätt många kulörer att välja på med billack kontra värmebeständig färg. 2k klarlacken motstår också bensin bra vilket ej den värmebeständiga gör.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back