Anodisera (eloxera) gaffelben

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Bimota DB2
Ni som anodiserat om yttre gaffelben, hur har ni gjort med insidan?
Maskat på något sätt, eller betat och anodiserat om allting inklusive insidan?

Jag var inne på att anodisera ett antal prylar till mitt bygge och då även gaffelrören. Men blev avrådd då jag hade några smårepor då dessa kommer att skapa färgskiftningar. Tydligen viktigt.
Vad dom sa till mig så doppar dom hela gaffelröret i bad så det blir anodiserat även invändigt? Men det kanske finns olika arbetssätt?

Har ju sölat lite med anodisering i garaget själv, inte kört några inga gaffelben men skulle tro det är lättare att plugga öppningarna mot insidan än att maskera. Eftersom anodiseringen bygger på godset lite så är det nog inte bra att insidan blir anodiserad.

Gaffelben skall inte anodiseras p[ insidan. Dels är passformen vid bussningarna kritisk och sen ogillar många färger gaffelolja...

Gaffelben skall inte anodiseras p[ insidan. Dels är passformen vid bussningarna kritisk och sen ogillar många färger gaffelolja...

Det var ju en jäkla tur att jag inte lämnade in dom där:skrämd Eller så missuppfattade jag dom helt enkelt:va

Bäst är det ha täcklock i vardera ända av gaffelbenet. Man ska helst inte anodisera insidan men med det sagt betyder det inte heller att du sabbar gaffeln genom att skita i det. En kompis struntade i det (glömde) och det har då inte varit några problem för han.

Förmodligen är det ju värt tiden / pengarna att fixa täcklock för att skydda insidan. Dock har jag aldrig läst om en trasig gaffel pga att man inte gjort det, men varför riskera något i onödan?

Äh! vi snackar om att det bygger Mμ så att det skulle vara kritiskt för packboxarna är BULL.
Fixa mina gaffelben för två år sedan och färgen har inte släppt på insidan ännu. (har nyss haft isär dom.)
Edit: Inte på utsidan för den delen heller :

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back