Annu en tråd om ventiler.....

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag ska serva kawan snart och ska mata spelen på ventilerna och det tror jag jag ska fiksa..men om någon ventil ar for trång eller for glapp måste jag ju schimsa om dom och då har jag føljande frågor:

1: For at få loss kammarna måste jag lossa lite på kamkedjan och då lurar jag på om det ar nog at demontera kamkedjesträckaren for at få loss dom?

2: for at få ratt spel kan det ligga flera schims ihop eller måste det bytas ut med et annat?

Har manualen och det val bara dessa punkt jag undrar på, men kom gjärna med tips !.

:confused: :confused: :confused:

Last edited:
Ja det är nog att demontera kamkedjesträckaren. På de flesta modeller ivf.
Du får absolut inte ha mer än ett schims till varje ventil.
Har du eller kan få tag på en schimslåda + bladmått+micrometer kan du ge dig på jobbet annars lämna till någon som har dessa saker

Bladmått och micrometer har vi på lokala mc-klubben sen har vi instrument for at synka forgasarna med så verktyg for jobbet har jag tilgång på..mekvana från skotrar och bilar har jag , men jag har alldrig schimsat ventiler forut. shimsen måste jag nog bestalla efter jag har matt vilka jag behøver...(om jag behøver några) flera tips nogon??

Har du lite flyt kan du flytta runt shimsen också så du behöver beställa färre. Många handlare tar dessutom gamla i inbyte då de knappt slits så då blir det billigare.

Steg ett är dock att mäta, med lite tur behöver du inte justera alls och då är du klar annars blir det ett betydligt större jobb.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...