Annorlunda turbo-setup på R6 mfl...

MostWanted skrev:
idéen är ju onekligen intressant. kunde monterat slangarna genom kutsen med lite moddning å kapat avgaset lite tidagare så hade det ju sett snyggt eller ja bättre ut.
Jo, idén är ju lite intressant och funkar det tillfredsställande för tillverkaren (om han har uppnått sina prestandakrav) så är det ju bra för honom, men jag är fortfarande väldigt skeptisk till om han har någon bra spoolup, för att inte tala om gasresponsen... turbon får ju ordentlig snurr av mycket värme och ordentliga pulser, och det är ju inte så mycket av något där bak. Värme finns det ju inte så gott om. Man kan ju hålla handen för avgasröret på en vanlig hoj när man gasar, om man håller efter ljuddämparen. Det är ju knappt varmt. Det är det däremot om man hänger turbon där man brukar.. det vet mina mc-handskar :hihi Jaja, mest spekulationer!

Marklund monterar ju turbon längst bak på RX-1an och det verkar ju onekligen fungera bra, så konceptet kan inte vara helt värdelöst iaf.

Vad är det för gummislangar som går till och från aggregatet på första bilden i tråden? Sjukt fult och är det för olja så är det nog den fulaste lösningen jag nånsin sett. Vilket bonnmek. Lite avgastejp kanske bibehåller lite värme fram till turbon.

Noc skrev:
Marklund monterar ju turbon längst bak på RX-1an och det verkar ju onekligen fungera bra, så konceptet kan inte vara helt värdelöst iaf.
Ja se på fan, det gör de ju.. hehe, då kanske det funkar ändå... men de har ändå inte lika långa rör till och från turbon som de snubbarna i länken. Menmen, några decimeter hit eller dit är kanske skit samma. Tackar för upplysningen!

Victor skrev:
Vad är det för gummislangar som går till och från aggregatet på första bilden i tråden? Sjukt fult och är det för olja så är det nog den fulaste lösningen jag nånsin sett. Vilket bonnmek. Lite avgastejp kanske bibehåller lite värme fram till turbon.
Jepp, det är oljeslangar... :rolleyes: Jäääättesnyggt :tummenupp Eller inte... Bonnmeck var ordet! Dyrt var det också... men det hade varit intressant att se effekt- och vridkurvor och körbarhetsrapport för något liknande bygge med turbon där bak, fast med riktigt plenum, kompsänkning och högre tryck.

Nej nej det ser ju asgrymt ut!
Lite galna professorn över det hela :yoparty
Hög "snackfaktor" kan man tänka.. :)

Tanken är väl att det ska vara "bolt on" lättmonterat ala usa. std luftburk, grenrör o komp. lätt att ta bort om man vill kränga bågen.

jag hade inte velat ha det..

HenRRik skrev:
Tanken är väl att det ska vara "bolt on" lättmonterat ala usa. std luftburk, grenrör o komp. lätt att ta bort om man vill kränga bågen.

jag hade inte velat ha det..
Jag såg någon (amerikansk) halvversion på samma sak, turbon satt bakom motorn, fast framför bakhjulet och avslutades med en underseat pipe.
Där fick man IAF korta tryckrör efter turbon och inte så fula oljerör...

Noc skrev:

Men på en skoter ar ju transmisjonen automatisk så at saga med en variator som håller motorn på ratta varvet hela tiden så i en acc så går gasen i botten och blir kvar dar.....

boost2 turbo xr har ju turbon bak oså :tummenupp
o han vet vi ju alla att de funka för :yoparty

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...