Annorlunda poliser.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Tänkte berätta en liten story som hände mig i förrgår.

Jag sitter i bilen på E4:an upp till sthlm (från Norrköping). Jag pratar i mobilen samtidigt och glömmer av mig själv. Det börjar gå lite for, jag slänger en blick mot mätaren, den visade dryga 170 km/h. Släpper då lätt på gasen och tittar i bakspegeln. Hmm!! 500m bakom mig ser det ut som en bil med något på taket. Kisar med ögonen och ser att det är något rött på taket samtidigt som bilen blir blåare och vitare. Skit också, tänkte jag. "Du jag får ringa upp dig strax, tror jag kommer bli stoppad av polisen närsomhelst.", och saktar ner till 130-140. Polisen kör nu fram och lägger sig precis bakom mig. Jag håller huvudet lagom kallt fortsätter köra om lastbilar och liknande, kanske har de inte mätt hastigheten. Å andra sidan så körde jag snabbt rätt länge och jag vet inte hur länge de följt efter....
Två minuter senare, när vi är vid stavsjö börjar blåljuset blinka. Tack och adjö körkort, det var kul så länge det varade, tänkte jag. :huvet
Jag stannar och kör in till en kontrollplats, stänger av motorn. Den ene polisen kommer fram och knackar på rutan, jag öppnar dörren.

- Det gick undan det där du...
- Jo jag kände det också.
- Körkort tack, blås här.
- Varsågod. *blåser*
- Är det din bil?
- Nae, det är brorsans jag lånat.
- Ok.
- Så här är det, vi har följt efter dig i 6 km, klockade vår bil till 160 km/h och du körde ifrån oss....
- Ja, det kan stämma, jag hade ett viktigt samtal och glömde hålla koll på gasfoten. Det är ingen ursäkt för jag vet att det gick alldeles för fort.
- Ja och du är medveten om att över 140 km/h så drar vi in ditt körkort?
- Jadå, jag står för det och tar det straffet.
- Men nu är det så att jag inte vill dra in ditt körkort... ;)
- Inte??
- Nee, jag är på bra humör idag och vill inte skriva massa papper. Vi gör så att jag skriver ner hastigheten till 135 km/h så får du behålla kortet, men får en saftig bot istället. Hur låter det?
- :)
- Fint, sitt kvar i bilen så går jag bort och fyller i boten.

Han går bort och skriver boten, samtidigt som den andre polisen går ut ur bilen. Jag tänkte att de här verkar supersjyssta, så jag går ut och snackar lite med dem.

- Vart är ni från, Norrköping eller Nyköping?
- Norrköping.
- Aha...
- Vart är du på väg då?
- Till Stockholm, har ett inköp där.
- Vad jobbar du med??
- Har en klädbutik..
- Jasså, vilken då??
- *förklarar*
- Är det du som har den? Går det bra då?
- Jodå.
- Något mer du ska göra i sthlm?
- Hälsa på min syster som pluggar där och så nån kompis kanske..
- Hon läser inte till polis? ;)
- Hon skulle bara våga! :)
- Haha..

Efter ännu en stund "skitsnackande" så skrevs hastigheten ner ytterligare så jag kom undan med 1200kr istället för 2000kr. De önskade mig en fortsatt trevlig dag, bad mig köra försiktigt och varnade för trafikkontroll längre fram....

Nu till frågan, varför kan inte ALLA poliser vara såna??? :tummenupp

Prata i mobil och komma upp i 170... det var nog dumt av polisen att inte mala sönder ditt körkort diReCkt :gnissla

Hade alla poliser vart så snälla så hade ju varenda jävel kört snabbare än va dom gör idag? Jag personligen hade dock inte haft nåt emot om vi satte fri fart på motorvägen :).

EDIT: Får man köra i 110 km/h när det är svart ute och regnar så anser jag att fri fart (ok säg 180 km/h då) på dagtid vid torrt väglag är rimligt!

Till saken hör att jag inte brukar hålla sån hastighet, utan ligger normalt runt 140 km/h, ni som kört den sträckan vet att det är "fritt fram" och dessutom var det ytterst lite trafik just då....

har råkat ut för snuten ett antal ggr i stan här och de är alltid sådär snälla :)

men skövdesnuten har det ryktet har jag hört så det är bara att takka å ta emot :)

minns särskillt en natt påväg hem från jobbet. trodde jobbarkompisen ville rejsa lite så jag pinna på ganska bra med min extremt snabba corre ;)
men kom la iaf upp i 100-110 i vinterväglag......
väl hemma så blev det ganska pinsamt... men det enda de sa var att jag körde med fel lyse på och att det var för kallt att stå ute och skriva böter :3freak
Bör tilläggas att det var -30... men ändå :)
och sen finns det en massa mer historier....

Det är inte alltför ofta man träffar på otrevliga poliser tycker jag, inte i mitt fall iaf.
Sist jag blev haffad så rullade jag på i ca 150-160 med en stor Renault Master och helt plötsligt var det en mc-polis i hasorna. Jag skrev under en bot på 137km/h och fick åka efter att han varnade mig om nästa trafikkontroll :)
Sen att jag slipper betala böterna tack vare Speeding.se gör inte saken sämre :D

Dee_cati skrev:
Det är inte alltför ofta man träffar på otrevliga poliser tycker jag, inte i mitt fall iaf.
Sist jag blev haffad så rullade jag på i ca 150-160 med en stor Renault Master och helt plötsligt var det en mc-polis i hasorna. Jag skrev under en bot på 137km/h och fick åka efter att han varnade mig om nästa trafikkontroll :)
Sen att jag slipper betala böterna tack vare Speeding.se gör inte saken sämre :D

Märkligt att de varnar för "nästa kontroll". Undrar om den finns på riktigt eller om de bara vill dämpa en ett slag? :va

Stortryne skrev:
Märkligt att de varnar för "nästa kontroll". Undrar om den finns på riktigt eller om de bara vill dämpa en ett slag? :va

Med tanke på att det var strax före jönköping och han sa i samma mening "de är inte lika snälla där som här" så tror jag honom fortfarande. Men visst, han kanske trodde att man skulle fortsätta bränna på som tidigare om han inte hade "varnat" mig...

Äh, vad är det här? Moralpanik fast bakåfram? När nån BRASSAR ifrån polisen så jublas det (:rolleyes:), men nu när man stannar efter att ha kört i 170, då tycker man att han var :kocko som körde så fort.

Schysst av poliserna att skriva ner, men det var väl lite dumt att prata i telefon samtidigt. :S

varnar för nästa kontroll gör alla poliser (vad jag vet), vore ju taskigt med 2 böter samma dag...

köra lite fort på motorvägen är väl inte hela världen och du var ute i jobbet så det var väl schysst, polisen kör själv för fort i jobbet -dagligen.

JoUh skrev:
Tänkte berätta en liten story som hände mig i förrgår...

Det finns poliser som har ett dåligt bemötande och så finns det poliser som anpassar sig efter hur de blir bemötta själva, du verkar ha träffat den senare kategorin. Det lönar sig alltid att vara trevlig när man blir stoppad! :tummenupp

JoUh skrev:

Anledningen var förmodligen som vanligt, dom hade inte bevis, således skrämmer dom dig, men går med på att sänka straffet för att få dit dig endå..

Erkänn aldrig..

Hultan skrev:
Anledningen var förmodligen som vanligt, dom hade inte bevis, således skrämmer dom dig, men går med på att sänka straffet för att få dit dig endå..

Erkänn aldrig..

2 poliser som ögonvittnen ÄR bevis...

RF_Racing skrev:
2 poliser som ögonvittnen ÄR bevis...
Nja.. Så lätt är det nog inte, det måste väl finnas papper el mots. med va, annars hade dom ju inte behövt det alls, eller..

Hultan skrev:
Nja.. Så lätt är det nog inte, det måste väl finnas papper el mots. med va, annars hade dom ju inte behövt det alls, eller..

Jag är 100% på att det räcker med att polisen ser det, och om de är 2 som sett samma sak så åker man dit...
Likaså om man anklagar nån polis för tex övervåld och polisen nekar och dennes vän nekar likså så åker han inte dit... Om det däremot finns konkreta bevis på att polisen HAR gjort något, tex videoband så kan man få dom åtalade.

Freddy82 skrev:
Hur gammal är du och vad körde du för bil? Kul att veta bara
27 år och en Renault Mégane Scenic...

Japp, här predikas det hur man än gör. Haha jag tar inte åt mig direkt.
Säg den som inte hade gasat på en tom motorväg... :rolleyes:

Sen så kände jag faktiskt på mig att jag gjort fel som kört så fort och pratat i mobil samtidigt och såg inget fel i att erkänna det. Att de tog det så bra och var snälla har nog gjort mer effekt på mig, då jag i fortsättningen verkligen sänkte hastigheten (inte bara pga trafikkontrollen längre fram), än om de varit bryska och dragit in mitt körkort. Då hade man kanske känt bitterhet och i trots kört för fort fortsättningsvis....?

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...