Annika Östberg snart fri!?

Annika Östberg fick straffet tidsbestämt

Livstidsdömda Annika Östberg får sitt straff tidsbestämt. Det meddelade Örebro tingsrätt i dag i en dom.

Domen innebär i praktiken att hon snart kan komma att bli frigiven.

Annika Östberg har avtjänat 28 år i ett amerikanskt fängelse utan permission innan hon tidigare i år överfördes till Hinseberg.

-------------------------------------------

Se där, det verkar som att hon inte kommer kosta oss för mycket skattepengar trots allt :)

Det lär ju bli minst 30 år totalt i finkan för henne. Det är en lång tid. Jmf med Biljana Plavšić som slapp undan med 11 års fängelse, trots så mycket mer blod på sina händer.

They all did the crime...

Vilka brott har han ens åtalats för? :va

.....men utan att dra igång den diskussionen så undrar jag bara hur Sverige, som stat och deras tjänstemän skall hantera ärenden som rör deras medborgare?!

Ska de ha en uppsättning regler som ger utrymme för godtycke eller skall vi ha ett väldefinierat regelverk som hanterar alla svenska svenska medborgare lika.

Eller skall vi ha en massa flumparagrafer som ger tjänstemännen och ambassadpersonal utrymme att freestyle:a lite beroende på humör för dagen?!

.....men utan att dra igång den diskussionen så undrar jag bara hur Sverige, som stat och deras tjänstemän skall hantera ärenden som rör deras medborgare?!

Ska de ha en uppsättning regler som ger utrymme för godtycke eller skall vi ha ett väldefinierat regelverk som hanterar alla svenska svenska medborgare lika.

Eller skall vi ha en massa flumparagrafer som ger tjänstemännen och ambassadpersonal utrymme att freestyle:a lite beroende på humör för dagen?!

Självklart måste det väl finnas utrymme för att ta hänsyn till speciella omständigheter. Att allt ska vara svart-vitt är bara typiskt er liberaler. Annars räknar jag med att se dig stå på barrikaderna för att få alla grova brottslingar frisläppta snarast alt. överförda till svenska fängelser. Finns ju folk som lever under garanterat värre förhållanden än AÖ gjorde som begått mildare, eller inga enl svensk lagstiftning, brott.

Annars räknar jag med att se dig stå på barrikaderna för att få alla grova brottslingar frisläppta snarast.

Hade jag stått på barrikaden för AÖ så visst....

Men det hela är ju rätt enkelt... Vi skall ha ett regelverk som styr hur svenska medborgares rättigheter ser ut när de är och i knipa. Oavsett omfattning på den hjälp man kan tänkas få så skall självklart alla medborgare behandlas lika. Det skall inte vara upp till tjänstemännens godtycke att avgöra vem som är sNel nog att få hjälp och vem som är dum så den blir utan...

- Ja, vi kan ha regler som säger att våldsbrotts-dömda utomlands inte får hjälp...
Men om vi har det så skall det vara reglerna som styr och återigen inte tjänstemannens godtycke.

Hade jag stått på barrikaden för AÖ så visst....

Men det hela är ju rätt enkelt... Vi skall ha ett regelverk som styr hur svenska medborgares rättigheter ser ut när de är och i knipa. Oavsett omfattning på den hjälp man kan tänkas få så skall självklart alla medborgare behandlas lika. Det skall inte vara upp till tjänstemännens godtycke att avgöra vem som är sNel nog att få hjälp och vem som är dum så den blir utan...

- Ja, vi kan ha regler som säger att våldsbrotts-dömda utomlands inte får hjälp...
Men om vi har det så skall det vara reglerna som styr och återigen inte tjänstemannens godtycke.

Jag känner mig filosofisk idag och passar därför på att fråga om godtycke och omdöme egentligen är samma sak beroende på vilket budskap man har?
Självklart skall det finnas ett tydligt regelverk.
Lika självklart är det väl att det måste finnas visst utrymme för tolkning, godtycke eller omdömesgilla beslut?
Jag vet i och för sig inte vad detta har med AÖ att göra, men jag vet att diverse hot shots uppvaktat Schwarzenegger med önskan om att hon skulle överföras medan andra svenskar sitter, elelr suttit, i fängelse i USA i mdoern tid för brott som inte ens är brott i Sverige, t.ex. försök till köp av sex av barn. Antar att det är dem du vill påskynda överföringen av... De kan ju göra stor nytta för liberalerna här hemma, engagera sig i RFSU t.ex. :)

Men det hela är ju rätt enkelt... Vi skall ha ett regelverk som styr hur svenska medborgares rättigheter ser ut när de är och i knipa.

Ska vi då också ha regler för hur vi ska behandla ickesvenskar när dom har begått brott?

Jag tar gärna hem och "vårdar" AÖ och Kniv-kalle för mina skattepengar om vi samtidigt skickar hem alla som inte är svenska medborgare men som sitter i svenskt fängelse för mina skattepengar.

Det känns som vi skulle göra vinst på det, kanske...

45 år med 15 års villkorsperiod. WT-kärringen går i alla fall till historien som en av mycket få svenskar som avtjänat ett rimligt straff för delaktighet i mord.

Det finns väl trots allt något förmildrande omständigheter med tanke åldern. Fast 25 år hade varit OK för min del.

Hmmm... om jag slog yxan i pannan på kärringen när jag var 20 fick jag inte samma påföljd som om jag slog yxan i samma kärring nu när jag snart är 50 :va
Observera att vi pratar om samma yxa (den är rostig) :)

Hmmm... om jag slog yxan i pannan på kärringen när jag var 20 fick jag inte samma påföljd som om jag slog yxan i samma kärring nu när jag snart är 50 :va
Observera att vi pratar om samma yxa (den är rostig) :)
Jo, men dessa ungjävlar var väl 15-16.

30 år för delaktighet i mord de är ett långt staff, kanske inte på en amerikansk straffskala. Men hon lär väl inte vara nått större problem att släppa nu.

[YOUTUBE-ID]OoKuzUDLhg4[/YOUTUBE-ID]

Att hon fick ett nej på det där var ju klart innan hon kom in i rättssalen. Fint skådespeleri från WT-bruden vars pappa som vart mördad 30 år innan typ

30 år för delaktighet i mord de är ett långt staff, kanske inte på en amerikansk straffskala. Men hon lär väl inte vara nått större problem att släppa nu.
Resonerar du på samma sätt när det gäller Malexander-mördarna?

[YOUTUBE-ID]OoKuzUDLhg4[/YOUTUBE-ID]

Fint skådespeleri från WT-bruden vars pappa som vart mördad 30 år innan typ

WT-brud? Hur kom du fram till det? Är du säker på att du själv skulle släppa att din farsa blev mördad för trettio år sedan?

Helt galet att plocka "hem" Östberg överhuvudtaget. Och nu sommarpratare. Ska vi inte kalla in Jackie Arklöv som sommarpratare också?

Bara i sverige man belönar grova brottslingar som plåster på såren för att de behövt sitta i fängelse utomlands, där de begick sina brott..

Back