Anneli behöver hjälp!

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Hjälp att rädda körkort? rekonstruktion av händelse...

Anneli sitter i knipa....

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35572

Såhär är fallet, 21:a september (ca 3 veckor efter hon fått sitt körkort) förra året var hon ute o åkte med lite SH folk runt Uppsala/Tierp (väg 288?) och blev då ifattkörd av en polisbil under utryckning.

i vilket fall som helst så för att kunna göra en överklagan på detta så tycker Trafikjuristen följande..
---klipp---

En förutsättning för att det ska finnas en rimlig chans till
prövningstillstånd i hovrätten är att man med ett överklagande kan
bifoga någon form av utredning beträffande möjligheten att hålla 125
km/h genom kurvan. En sådan utredning kan t.ex. vara att de personer
jag nämnde videofilmar en sådan rekonstruktion, och att man bifogar
filmen med överklagandet och åberopar personerna som
sakkunnigvittnen. Ett annat, billigare alternativ är att du själv,
t.ex. med hjälp av någon annan, gör en motsvarande
film (det kräver dock lite speciell utrustning typ både en
hjälmkamera som filmar hastighetsmätaren och vägen och en kamera som
i samma ögonblick filmar samma händelseförlopp från sidan/bakifrån).

--->klipp<---

Finns det några på SH som har utrustning och lust att kunna hjälpa till att fixa detta?

Varför det blev sån panik då? Anneli fick reda på idag att film osånt ska lämnas in samtidigt som överklagan... som ska va inne på måndag...
och varför göra en överklagan? polisen har inga bevis mer än polismännens egna ord. Ingen film, dåligt skriven polisrapport, de vet inte när de började mäta hastigheten tex.
De försökte prejja henne av vägen, fingrarna på vapnen och skrek åt henne att ta av sig hjälmen... detta utan att göra nåt som helst motstånd att stanna.

PS Varför skriver då jag det här?... jo för att Anneli inte kan surfa på jobbet (dåligt eller hur?) DS

Last edited:
Okej... Pessimistens kommentar: Så några ska filmas medan de begår ett trafikbrott och sedan kommentera det i hovrätten? Eller är det meningen att Anneli ska köra själv och bevisa att hon inte klarar att hålla 125 km/h i den svängen? Är det inte rätt lätt att mörka?

Visst är det värt ett försök, men jag skulle ju inte hoppas alltför mycket på det.

Mattias frågor är befogade. Det jobbas för närvarande på att luska ut vad filmen egentligen ska påvisa, vilket i nuläget inte är riktigt klart. Anneli ska pressa juristen på detta asap.

Dv-kamera har jag men jag är inte säker på att hjälmlinsen kvalitetsmässigt håller måttet för något så viktigt. Inga problem om ni vill försöka dock, jag ställer upp. Penguin har mitt tel.nr.

Antagligen måste man söka tillstånd för att få stänga av vägen för ändamålet?

Måste det vara samma kille som kör å som intygar att det går köra så fort?

.
.
- Fyfaan för polismakten :fatta!
- Dom har verkligen inget bättre för sej.. hoppas det löser sej med
- filmen! give them ass kicking :hihi :hihi

Mattias skrev:
Okej... Pessimistens kommentar: Så några ska filmas medan de begår ett trafikbrott och sedan kommentera det i hovrätten? Eller är det meningen att Anneli ska köra själv och bevisa att hon inte klarar att hålla 125 km/h i den svängen? Är det inte rätt lätt att mörka?

Visst är det värt ett försök, men jag skulle ju inte hoppas alltför mycket på det.
Tänkte precis samma sak. Nu vet jag ju inte exakt vad Trafikjuristen har i baktankarna, men spontant låter det ganska ogenomtänkt. Möjligen skulle det vara användbart om man filmar någon som kör genom svängen i laglig hastighet, och man på filmen kan se att motorcykeln i fråga har en helt exeptionell nedläggsvinkel. Då skulle någon "sakkunnig" kunna argumentera något i stil med att "om det krävs ett nedlägg av denna grad för att ta sig igenom kurvan i laglig hastighet så förefaller det nästan omöjligt att åka 55 km/h fortare genom samma kurva under samma förutsättningar mtp mc, däck, väglag, förare osv"... eller nåt i den stilen. Rekonstruera en fortkörning... jaja, ok. :)

Ni kan ju inte lämna in en film där ni kör för fort på allmän väg... Då åker ni bara dit igen. :tungan
Jobbigt projekt detta :va

Rerell har rätt försök att köra genom svängen i laglig hastighet med så mycket nedlägg som möjligt! Det borde vara det bästa

Trafikjuristen svarade att det inte är ovanligt att tvingas till överträdelser för att få fram bevis, men som sagt, det är inte riktigt klart ännu vad syftet med filmen är.

Penguin skrev:
Trafikjuristen svarade att det inte är ovanligt att tvingas till överträdelser för att få fram bevis,
Happ. Men hur säkrar man sig emot att bli åtalad för dom överträdelserna också? Utdelar rätten någon form att tillstånd för sånt i förhand?

rerell skrev:
Happ. Men hur säkrar man sig emot att bli åtalad för dom överträdelserna också? Utdelar rätten någon form att tillstånd för sånt i förhand?

Jag citerar trafikjuristens uttalande:

"Ja, det är inte ovanligt att man tvingas till det för att leda saker i bevis, men eftersom det finns regler som skyddar den enskilde är det i praktiken inga problem med det (såvida inte polisen råkar ta min medhjälpare på bar gärning, men det vore osannolikt)."

Penguin skrev:
Trafikjuristen svarade att det inte är ovanligt att tvingas till överträdelser för att få fram bevis, men som sagt, det är inte riktigt klart ännu vad syftet med filmen är.
Ligger inte bevisbördan på åklagaren?

Penguin skrev:
Jag citerar trafikjuristens uttalande:

"Ja, det är inte ovanligt att man tvingas till det för att leda saker i bevis, men eftersom det finns regler som skyddar den enskilde är det i praktiken inga problem med det (såvida inte polisen råkar ta min medhjälpare på bar gärning, men det vore osannolikt)."

Ok, så i princip visar man fram filmen och lutar sig tillbaka på det faktum att vi inte har någon angiverlag (eller vad det kallas). Men det medför väl att "medhjälparen" inte heller kan vittna i rätten som "sakkunnig", åtminstone inte i egenskap av att ha utfört testet själv, s.a.s.

Är det inte mer seriöst att mäta upp kurvan och rita upp motsvarande kurva på ett avspärrat område? Förutsättningarna blir kanske inte exakt dom samma (och man måste dessutom bevisa att den utritade kurvan har samma mått som den egentliga), men man kanske vinner lite good-will hos domarna? Att komma med en "hittad" rekonstruktion av ett trafikbrott, där det är helt uppenbart att man gjort sig skyldig till ett liknande brott en gång till och med det vill slippa det första brottet, borde inte göra underverk för domarnas välvilja, skulle man kunna tro.

Det kanske räcker att den "sakkunnige" har bevittnat inspelningen av bevismaterialet..

Vi var ju faktiskt och gjorde en inspelning med en sänkt volvo v70 med 225 breda lågprofildäck.
Och visst, det gick att åka i 140km/h med den volvon genom den kurvan, dock släppte det och kasade rätt rejält. Polisen hävdar ju i detta fallet att man själva låg i 140km/h samtidigt som avståndet till Anneli ökade..
Sen går det att åka fortare i den kurvan med hoj, med risk att man vurpar eftersom asfalten var rätt ojämn och slagig, dock ska man vara en halvvass förare både för att våga och klara av det. Personligen tror jag inte ett skvatt på att Anneli skulle legat i de farterna och är ganska säker på att poliserna ljuger sig blåa..

Kan inte rätten förflytta sig till brottsplatsen och själv försöka köra hoj genom kurvan i nämd hastighet. Bäst är väl om poliserna gör försöket och kraschar.... :D

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025