Anmälan till försäkringsbolag

Be den som står för försäkringen, din flickvän?, att ringa försäkringsbolaget i fråga, de borde snabbt kunna ge ett ja eller nej.
Hur lång tiden är för att få ersättning i efterhand beror på försäkringsvillkoren.
Är skadan väl dokumenterad på sjukhus och den ingår i försäkringen så begär försärkingsbolaget in journalkopior för att sedan göra en bedömning. En anmälan som jag uppfattar inte har gjorts (?)och som vissa bolag kan ta emot via telefon ska också göras och tyvärr kan det nog hända att det här har gått lite för lång tid.

Rent allmänt! Se för sjutton till att se över era försäkringar så ni vet vad det är ni betalar för och hur ni ska gå tillväga när något händer :gnissla.

En bra sjuk- och olycksfallsförsäkring kan förutom ärr ge ersättning för sjukhusvistelse, ambulans/resor, rehab, medicinsk invaliditet med mera.

Last edited:
Preskription och ersättning

Preskriptionstiden enligt FAL (Försäkringsavtalslagen) är alltid tre år eller, häng med nu, i varje fall tio år om man inte insett att man kunnat begära försäkringsersättning.

Vet inte vilken slags försäkring du skulle göra anmälan till. Antar att skadan inte är en skada i följd av trafik utan kanske någon slags egen sjukvårdsförsäkring eller så.

Om hon haft smärtor i magen och sjukvården ansett att de måste öppna hennes buk utan att det egentligen inte är något fel borde det ju finnas en patientförsäkring eller dylikt att göra anmälan till.

Håller med min granne om att om det är en försäkring som DU SJÄLV betalar för så skulle jag sugit musten ur den. Varför betala för en försäkring som man inte utnyttjar?!

Sedan skulle jag aldrig som vissa gör - begära ersättning för småbelopp... men det är ju valfritt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla