Anmälan till försäkringsbolag

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Hejsan!

Jag skulle behöva lite hjälp av någon som är duktig på försäkringsfrågor. Jag kan inte säga att jag är så insatt och därför rådfrågar jag er:)

Jag undrar hur länge man har möjlighet att anmäla en skada innan fallet preskriberas. Min flickvän åkte in till sjukhuset för drygt 6 år sedan på grund av buksmärtor. När hon väl var där så gjorde man den bedömningen att det handlade om blindtarmen, utan att hon hade blivit ordentligt undersökt. Hon åkte in på operation och det var inge som helst fel på blindtarmen. Dom tog inte ens ut den för att den såg så fin ut, vilket jag trodde var standard att man gjorde oavsett hur den ser ut. Hur som haver, detta genererade till tre fula är på magen, runt naveln, från titthålsoperationen. Innan hon åkte in på operationen så fick hon information om att ärren knappt skulle synas. Men pga av stress och slarv så blev ärren väldigt synliga. Och som sagt, det vsr inget fel på blindtarmen utan det var en urinvägsinfektion som hade gått upp i bäckenet.

Hur som helst, varken min flickvän eller hennes föräldrar är så insatta i försäkringar och detta anmäldes aldrig, men hon var försäkrad.

Så till min fråga, är detta något man kan anmäla nu i efterhand eller är det för sent? Jag anmälde själv en skada på ögat 2 år efter att det inträffade vilket inte var något problem. Men detta är för 6 år sedan.

Tacksam för lite hjälp!

Det står garanterat i försäkringsvillkoren hur lång tid man har på sig.
Jag försökte få för en 10 år gammal skada men det var kört. Tror faktiskt gränsne var fem år.

Det står garanterat i försäkringsvillkoren hur lång tid man har på sig.
Jag försökte få för en 10 år gammal skada men det var kört. Tror faktiskt gränsne var fem år.

Okej, har för mig att gränsen ligger runt 5 år som standard nu men tidigare så tror jag exempelvis folksam har haft 10 år. Hur som haver, problemet mitt är att försäkringspapprena är insatta i en pärm som ligger i ett annat rum, och där finns varken jordnötsringar från gårdagen eller TV där. Men jag ska kika på det så småningom, det var faktiskt något som jag inte alls tänkt på. Jag har blivit duktig att fylla pärmar med alla viktiga papper, dock så tittar jag aldrig igenom dom. Så pärmarna fungerar egentligen bara som återvinning.

Alltså, varför ska du anmäla det till försäkringsbolag?

Är det inte till vården hon ska vända sig för att få ärren tillsnyggade? :va

Okej, har för mig att gränsen ligger runt 5 år som standard nu men tidigare så tror jag exempelvis folksam har haft 10 år. Hur som haver, problemet mitt är att försäkringspapprena är insatta i en pärm som ligger i ett annat rum, och där finns varken jordnötsringar från gårdagen eller TV där. Men jag ska kika på det så småningom, det var faktiskt något som jag inte alls tänkt på. Jag har blivit duktig att fylla pärmar med alla viktiga papper, dock så tittar jag aldrig igenom dom. Så pärmarna fungerar egentligen bara som återvinning.

Alla bolag har sina villkor på nätet vad jag vet, en pdf-länk med trehundrasidor rolig läsning.
Det vore så o-Homer att resa sig upp när det finns i pdf.

Alltså, varför ska du anmäla det till försäkringsbolag?

Är det inte till vården hon ska vända sig för att få ärren tillsnyggade? :va

Hold your horses, det är väl klart man anmäler ärrbildning till försäkringsbolagen?? Eller, har jag fel? Jag kanske ska vända mig till vården för att dom ska fixa till mitt ärr på hornhinnan också, det är bara skära och sy.

EDIT: Jag vill ha pengar, ärren skiter väl vi i.

Last edited:
Jamen om ni skiter i ärren så är dom inget problem, vad ska ni då ha ersättning i pengar för?

Men herregud det var då en liten trädkramare vi hade här. Om jag skulle anmäla det så skulle jag förmodligen inte använda meningen "vi påverkas ej av ärren" i anmälan. Hon önskar väl hellre att ha en ärrfri mage även fast hon inte påverkas av dom. Därav anmälan, varför har man en försäkring annars?

Men herregud det var då en liten trädkramare vi hade här. Om jag skulle anmäla det så skulle jag förmodligen inte använda meningen "vi påverkas ej av ärren" i anmälan. Hon önskar väl hellre att ha en ärrfri mage även fast hon inte påverkas av dom. Därav anmälan, varför har man en försäkring annars?

Jag har mina försäkringar för att jag ska gå ekonomiskt skadelös från olyckshändelser.

Jag har inte försäkringar för att ta ut skitsaker som jag inte lider ekonomisk skada av.

I just fallet med ärrbildning så kan man få pengar för psykiskt lidande, då tar jag ut pengar om jag blir psykiskt lidande.

Jag har gärna lägre premier och lever med struntblessyrer, både på mig själv och mina fordon.

Kontakta erat försäkringsbolag och fråga, men jag hoppas innerligt att ni inte får en spänn eftersom det tydligen gick bra att leva med tills ni behövde mera pengar!
Däremot hoppas jag att alla som har lidit skada får hjälp utav sina försäkringar.

Jag har mina försäkringar för att jag ska gå ekonomiskt skadelös från olyckshändelser.

Jag har inte försäkringar för att ta ut skitsaker som jag inte lider ekonomisk skada av.

I just fallet med ärrbildning så kan man få pengar för psykiskt lidande, då tar jag ut pengar om jag blir psykiskt lidande.

Jag har gärna lägre premier och lever med struntblessyrer, både på mig själv och mina fordon.

Kontakta erat försäkringsbolag och fråga, men jag hoppas innerligt att ni inte får en spänn eftersom det tydligen gick bra att leva med tills ni behövde mera pengar!
Däremot hoppas jag att alla som har lidit skada får hjälp utav sina försäkringar.

Man behöver alltid mer pengar. Om man aldrig begär ersättning från försäkringsbolagen så är det en förlustaffär att ha en försäkring. Ärren var för övrigt väldigt jobbiga att ha tidigare i livet, efter det som inträffats. Att man lider efter 6 år är väl kanske inte så vanligt. Men som sagt, om man har en försäkring som täcker dessa skador så är man bara en idiot om man inte anmäler det. Det är sånna som dig försäkringsbolagen tjänar pengar på och det tackar jag för. Puss

Klar som faen att man ska ta betalt för ärrbildning om man är tjej. Gå runt på stan en sommar och se ut som Frankenstein kan ju aldrig vara kul.
Cash is King... (Massa lull lull till hojjen jö.)

Måtte de djävlarna inte öppna en enda jävla buk innan blindtarmen brustit och varet rinner ur öronen på patienten.

visst hittas det många oskyldiga blindtarmar Men det hittas många skyldiga rackare också efter vaga symtom.
Anser din flickvän att hon är felbehandlad på något sätt, så ska hon självklart anmäla detta till HSAN och patientnämden.

Last edited:
jag e karl o skiter i de flesta ärr men får jag sköna slantar från försäkringsbolaget tackar jag inte nej :krama

Måste vara kärvt i kassan om du behöver 1500 pix för ett fult sår som din flickvän har fått för en operation för 6 år sedan som varken hon eller hennes föräldrar tänkt något mer på.

Detta känns bara som ett fult förotsknep för att få in pengar på "fiffel" istället för att skaffa sig ett jobb.

Om något så kan din tjej om HON känner för det, få sina stygn åtgärdade på närmaste klinik.

Sedan så bör du besöka en annan sajt ... t.ex www.vileverpåförsäkringspengar.nu där du säkert kan få medhåll och hjälp att få ut maximalt med pengar från försäkringar.

Jo säkert:rofl

:arsele Betalar jag en dyr premie och det står i mitt avtal att jag har rätt till ersättning för ärr så ska jag fan ha betalt oavsett om jag mår dåligt eller ej. Kommer ihåg alla säljknep som mitt FB använde sig av när jag tecknade försäkringen där man slog sig på bröstet för att dom var bäst av alla på bla detta.

Lycka till när du förhandlar nästa gång. "Nejdå jag lovar jag vill bara ha ersättning om jag blir rullstolsbunden eller får jag det riktigt billigt så nöjer jag mig med 5 basbelopp om jag dör bara jag får en låg premie".

:arsele

Och det är din uppgift att bedömma vad som är "Lida skada" eller?

Arg:gnissla

Och det är din uppgift att bedömma vad som är "Lida skada" eller?

Arg:gnissla

Näe, men det hade gått bra att leva med det i sex år, dom skulle skita i att fixa ärren dom skulle kunna leva med dom i fortsättningen, men pengar, det vill dom ha?

ÅAS var det bara jag som reagerade negativt på han som kastade nötknäpparen genom platt-tv och tog ut en ny också...

Men jag lovar, jag ska inte klaga när någon dumpar sin bandagsklotade sporthoj i ett kalkbrott och anmäler den stulen!

Näe, men det hade gått bra att leva med det i sex år, dom skulle skita i att fixa ärren dom skulle kunna leva med dom i fortsättningen, men pengar, det vill dom ha?

Finns många fall där man inte haft kunskap i vad ens försäkringar täcker eller ej och man i efterhand fått vetskap om detta och anser sig vara berättigad till ersättning

Borttaget orelevant

Men jag lovar, jag ska inte klaga när någon dumpar sin bandagsklotade sporthoj i ett kalkbrott och anmäler den stulen!

Det hoppas jag du gör för det är rent bedrägligt, och faktiskt brottsigt.

Men dina värderingar ang TS är väldigt OT, man har rätt till vad man betalar för inget annat.. Om det sen gått 6 år är skit samma om det är ok med vad FB skriver i sina vilkor.

om Fb har ett grundpris på 10000 kr på ett ärr på kinden. ska då den som skriker högst om mest smärta o lidande få ut mer än den som inte klagar?
båda lär betala likn pengar för försäkringen? har jag betalt försäkringsjäveln men inte lider men får fula ärr skulle jag fortfarande försöka få ut så mycket de går. jag har ju redan betalt för det.. :banana

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden