Anmäla för förtal?

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Är det någon som vet hur det går till, eller måste gå till innan man kan anmäla någon för förtal? Heter det så ens?

Jag har en person, som tidigare arbetat hos oss, som jag nu har jätte problem med.

Det började med att hon hade en räkning obetald till oss, så jag skickade den till henne, när hon inte betalade den så ringde jag för att kolla så att allt var ok, och hon sa att hon skulle betala in den.
Ingen betalning kom så då skickade jag en påminnelse till henne, och sen ännu en.

Sen va mitt tålamod slut, lite pga. hon har blåst oss på en större summa pengar tidigare och nu snor hon hela vårat koncept rakt av. Så nu skickade jag henne till kronofogden i förra veckan och begärde utmätning (samt att jag av mistag råkade informera dom att hon ägde ett bolag, så det åkte hon dit på).

Så igår (antar jag att hon fick brevet) fick jag ett sms av henne där det står:
"fan håller du på med det va la onödigt tack kära stephanie tack"

Jag svarade inte på smset, men idag på Facebook har hon skrivit diverse elakheter som är riktat mot mig. tyvärr har hon inte skrivit mitt namn, men det framgår ändå ganska klart och tydligt när man vet hela bakgrunden.

Nu är jag så trött på den här människan så finns det något sätt att anmäla henne på eller hur fungerar det? Är det någon som kanske har erfarenhen av sånt här?

http://www.internetjuridik.com/juridiska_termer/ordlista/fortal.html

Person som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt handlingssätt kan göra sig skyldig till förtal.

Brottsbalken 5 kap, 1§:
"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Det är väl bara att göra en polisanmälan om du nu känner att hon sagt osanna saker om dig samt att skriva ut bevismaterial.

Tiv

http://www.internetjuridik.com/juridiska_termer/ordlista/fortal.html

Person som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt handlingssätt kan göra sig skyldig till förtal.

Brottsbalken 5 kap, 1§:
"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Det är väl bara att göra en polisanmälan om du nu känner att hon sagt osanna saker om dig samt att skriva ut bevismaterial.

Tiv
Jag har bevismatterial i form av print screen mm. och lite mail. Men det som hon skrivit nu utåt på FB där nämns inte mitt namn, så frågan är om hon kommer åka dit på det?

Ska jag anmäla så ska jag sätta dit den här människan ordentligt, och inget halvdant. Det ska svida att vara elak.

Jag vill inte riskera att de bara avskriver det tex. för då blir det ändå mer från hennes sida sen antagligen. + att det blir lite som att hon har "rätt".

Alltså, i det här fallet så är det nästan så jag skulle kunna hoppa ut framför hennes bil, bara för att hon skulle köra på mig - så jag kan anmäla henne. Och jag är inte galen, vilket det verkar som nu, men hon kommer undan med precis allt hon gör och jag kan inte göra ett skit. :(

Hej Miss_Orchidee!

Förtal är ett målsägandebrott (se BrB 5:5 med hänvisning till BrB 5:1), vilket innebär en åklagaren inte kommer driva frågan i domstol, du måste göra det själv med de kostnader som det leder till (ev. advokat eller jurist).
Om du förlorar får du även stå för motpartens kostnader (vinner du får motparten stå för dina kostnader).

En polisanmälan kan du ju alltid göra, men den kommer alltså inte leda till så mycket mer än att personen får veta att du polisanmält (om du inte driver det själv i tingsrätten).
Om du väljer att göra en polisanmälan så skriv ut allt och spara eventuella orginalfiler.

I rättsfallet RH 2009:40 tas en liknande situation upp, en person har som status på MSN satt;
"K. din snuthora, ska bli kul o se din min när din fru står på alla 4 o jag bakom medans din dotter suger på min pung!"
I tingsrätten fälldes personen, men han friades i hovrätten.
Det hela föll på att den som anmält ej nämns vid namn, vilket jag uppfattar är situationen för dig med.

Om du vill läsa rättsfallet finns det på https://lagen.nu/dom/rh/2009:40

Jag tror personligen, med ledning av ovan rättsfall, att du inte har något att hämta i tingsrätten, utan löper mycket stor risk att få betala dina och din motparts kostnader.
Men polisanmäla kan du alltid göra, bara för att markera, det kostar inget.

/eriklj - jur. stud.

Last edited:
Varför låter du henne komma under skinnet på dig?

Ägna istället den där energin åt att göra ditt företag till det bästa och kör över henne på det viset istället. Om hon nu inte klarar av att sköta ett företag och dess ekonomi på rätt sätt så kommer hon ganska snart att skjuta sig själv i foten - fram tills dess är det bara att hålla ett öga på hennes verksamhet så som du skulle göra med vilken konkurrent som helst och ägna dig åt att driva ditt eget.

Baksidan av att göra nånting bra, på ett framgångsrikt sätt, är att det alltid kommer att finnas folk som missunnar dig det och snackar skit.
Om hon nu skrivit en massa skit på FB utan att nämna ditt namn så får det väl vara så... låt det rinna av dig, hon är ju trots allt bara en copy-cat.

Rättsligt skulle det kosta mer än det smakar, både tid, pengar och energi, precis som tidigare inlägg säger.

Hur hon agerar mot dig säger betydligt mera om henne än om dig.
Om du fullständigt saknar respekt för en människa, varför lyssna på dess åsikt?
Dina nära och kära vet hur det ligger till egentligen, men framför allt så vet du det.

Det man lägger sin energi på tenderar att öka.

Ge inte energi på saker du vill ha mindre av.
Skitsnack
"kompisar" du inte har full respekt för
problem mm.

Ge all energi till det du vill ha mera av.
Trevliga stunder med gubben.
Ett fungerande och lönsamt företag.
Bra relationer med nära och kära.
Lösningar mm

Tyvärr är det fruktansvärt svårt att sätta dit någon för förtal, fråga mig, jag har anmält vissa somliga mer än en gång för grovt förtal.

Man blir till en början jävligt förbannad och vill till varje pris ha rätt, men jag råder dig precis som någon annan här sa att lägga din energi på rätt saker och inse att synden straffar alltid sig själv i slutändan och att det är mest synd om tjejen som gör det här.
Ignorera istället och läs inte skiten hon skriver, jag vet att det är väldigt svårt och snart kommer nån att skriva om att kasta sten i glashus när jag skriver det här men det är tyvärr det enda sättet att bemöta det på har jag läst mig av erfarenhet..

Lycka till och coola ner dig och tänk på allt DU har som inte hon har istället:tummenupp

Tyvärr är det fruktansvärt svårt att sätta dit någon för förtal, fråga mig, jag har anmält vissa somliga mer än en gång för grovt förtal.

Man blir till en början jävligt förbannad och vill till varje pris ha rätt, men jag råder dig precis som någon annan här sa att lägga din energi på rätt saker och inse att synden straffar alltid sig själv i slutändan och att det är mest synd om tjejen som gör det här.
Ignorera istället och läs inte skiten hon skriver, jag vet att det är väldigt svårt och snart kommer nån att skriva om att kasta sten i glashus när jag skriver det här men det är tyvärr det enda sättet att bemöta det på har jag läst mig av erfarenhet..

Lycka till och coola ner dig och tänk på allt DU har som inte hon har istället:tummenupp

Mycket riktigt som du skriver, det gäller att fokusera på annat istället för att låta personen gå en på nerverna.
Vatten på en gås som man brukar säga.

Orchidee: Ta bort personen på FB, ignorera på eventuella forum och skit helt enkelt i vad personen säger/skriver. Du vet att du har rätt och de som är vettiga nog kommer förstå det också... de andra lär bli varse med tiden.

Vad jag skulle göra är att använda informatíonen du har fått här till din fördel o trycka på henne.

Du bör nämna vad lagen säger angående förtal men inte nödvändigtvis nämna att folk förlorat i hovrätten pga att hon inte nämnt dig vid namn.

Hon känner säkert inte till lagen särskilt väl o det brukar räcka för o få okunniga att börja svettas lite.

Säg åt henne att hon bör lägga ner skitsnacket om hon inte vill ha en polisanmälan o bara inse att hon borde betalat sina räkningar från första början.

Tiv

För att citera Jan Leek: Man ska inte brottas med en gris - båda blir leriga men grisen tycker om det.

M.a.o glöm det där, gå vidare annars är risken att hon drar ner dig till hennes nivå.

Jag håller med, man skall inte låta dem ta energi... MEN har själv blivit utsatt för förtal och förlorat vänner på det genom att jag ignorerade problemet till stor del. Nu kan man ju anse att de inte var "riktiga" vänner för all del eftersom de tog en annans parti för att denne gapade stort. Men en del är lättpåverkade och köper skvaller/skitsnack...

Ville bara dela med mig om min erfarenhet även om jag anser att tiga är guld och att lägga energin på annat lönar sig oftast.

Mycket riktigt som du skriver, det gäller att fokusera på annat istället för att låta personen gå en på nerverna.
Vatten på en gås som man brukar säga.

Orchidee: Ta bort personen på FB, ignorera på eventuella forum och skit helt enkelt i vad personen säger/skriver. Du vet att du har rätt och de som är vettiga nog kommer förstå det också... de andra lär bli varse med tiden.

Jag håller med, man skall inte låta dem ta energi... MEN har själv blivit utsatt för förtal och förlorat vänner på det genom att jag ignorerade problemet till stor del. Nu kan man ju anse att de inte var "riktiga" vänner för all del eftersom de tog en annans parti för att denne gapade stort. Men en del är lättpåverkade och köper skvaller/skitsnack...

Ville bara dela med mig om min erfarenhet även om jag anser att tiga är guld och att lägga energin på annat lönar sig oftast.

Det man får fundera över då är om det är sådana människor man vill omge sig med?

Eller som någon sagt någongång: You Are As Good As The People Around You

http://www.entrepreneurs-journey.com/1177/you-are-as-good-as-the-people-around-you/

Varför låter du henne komma under skinnet på dig?

Ägna istället den där energin åt att göra ditt företag till det bästa och kör över henne på det viset istället. Om hon nu inte klarar av att sköta ett företag och dess ekonomi på rätt sätt så kommer hon ganska snart att skjuta sig själv i foten - fram tills dess är det bara att hålla ett öga på hennes verksamhet så som du skulle göra med vilken konkurrent som helst och ägna dig åt att driva ditt eget.

Baksidan av att göra nånting bra, på ett framgångsrikt sätt, är att det alltid kommer att finnas folk som missunnar dig det och snackar skit.
Om hon nu skrivit en massa skit på FB utan att nämna ditt namn så får det väl vara så... låt det rinna av dig, hon är ju trots allt bara en copy-cat.

Rättsligt skulle det kosta mer än det smakar, både tid, pengar och energi, precis som tidigare inlägg säger.

Nej jag vet, men nu har det pågått flera månader, och igår ran det över just för att det blir personliga påhopp.
Sen tror jag det är lite mycket jobb just nu också, vi jobbar nästan jämt och det tar på en även om det är roligt jobb. vilket är synd, för jag tycker ju att det är jättekul annars.

Men hade det bara vart jobbet eller mig som yrkesperson så hade jag kunnat bortse från det för jag vet att hon har fel och att hon inte har en aning om vad hon pysslar med. Men nu blev det påhopp på mig, mitt utseende handlingar mm. så det tog lite udden av mig...

Jo jag vet, och jag är likadan, jag kan bli skitförbannad om folk behandlar nån illa eller inte sköter sig mm. jag har nog dock haft tur innan och sluppit allt för mycket strul med folk, så nu tar det lite hårt när det väl händer.

För att citera Jan Leek: Man ska inte brottas med en gris - båda blir leriga men grisen tycker om det.

M.a.o glöm det där, gå vidare annars är risken att hon drar ner dig till hennes nivå.

Haha, ja det är lite så det känns, tyvärr håller hon sig innanför lagens ram hela tiden, iallafall nu så jag får väl vänta ut henne.

Jag tror inte hon kommer lyckas med det hon försöker med nu, men likförbannat är hon där som en vagel i ögat :gnissla:
Jag kommer inte hamna på hennes nivå, jag har inte på något sätt varit otrevlig eller elak eller på något annat sätt stötande, mer än att jag skickat henne till kronofogden.

Och hon om någon borde veta att: om man inte betalar sina räkningar så är det där man hamnar. Livet är hårt- tuff shit eller vad man säger. :död

Idag känns det bättre iallafall :)

Känner du dig kränkt på Facebook så går det att anmäla inlägget så att de tar bort inlägget... Kanske inte lika effektivt som en aktion med stöd av lagen men det visar iaf att man inte tar vilken skit som helst...

Mycket att skriva illa om en person på ett offentligt "forum", handlar om att man VILL.....att just den personen skall läsa det.
Sabba nöjet för henne, genom att blocka henne & hennes eventuella "allierade". Då blir det inte lika kul längre & dör förmodligen ut av sej själv.

Lycka till!!

// Ullis

Känner du dig kränkt på Facebook så går det att anmäla inlägget så att de tar bort inlägget... Kanske inte lika effektivt som en aktion med stöd av lagen men det visar iaf att man inte tar vilken skit som helst...
Fast jag vill inte att hon ska veta att jag läst det, för då "vinner" hon.

Jag tänker inte "slå till" med nån anmälan förrns dess att jag samlat tillräckligt med bevismatterial mot henne så hon måste bli dömd. om jag nu ska anmäla.

Som status den dagen skrev jag istället: Har haft en underbar dag på jobbet! :)

Så ser det inte ut som att jag har läst det.

Back