Anmäla arbetsgivaren

Akassan har ett tak på 18700. Kan max få ut ca 11000 efter skatt, tjänar man över 18700 kan det vara bra att ha en inkomstförsäkring som då ger mer. Obs alla fack erbjuder inte detta t ex IF metall.( Är med i SKTF, på deras hemsida finns bra info om vad som gäller.)

Www.sktf.se

Vad jag har fått höra så är 85% ersättning ett tak som har satts för att det inte ska bli allt för lönsamt att vara arbetslös. Inkomstförsäkringen är då ett sätt att komma upp till 85% om inte ens fackanslutna akassa ger det.(?)

Vad jag har fått höra så är 85% ersättning ett tak som har satts för att det inte ska bli allt för lönsamt att vara arbetslös. Inkomstförsäkringen är då ett sätt att komma upp till 85% om inte ens fackanslutna akassa ger det.(?)

Helt riktigt! Transports försäkring ger mig ~3500:- mer i månaden tre månader framåt. Tack för det!

80% är det och det är på din faktiska lön, dvs inte något tak med inkomstförsäkring men tak i a-kassan.
Det du tänker som inte går att försäkra upp sig helt emot är sjukförsäkring, men det är inget tak i sådana försäkringar heller mer än att du inte kan få mer än 80 eller 90% eller vad det nu är av faktisk lön.

J-vla gafflande om facket hit och dit...
Förklara läget för a-kassan och skicka in kopior på lönespecarna istället.

Facket är skit. Sköter man sitt jobb och om man arbetar på en seriös arbetsplats så behövs det inte. En annan sak på den tiden då man sköt arbetare lite som nöje.. Men i dagens samhälle är det ga chill att stå själv. Akassa har jag samma som er i värsta fall. ;P

Du har ingen erfarenhet av fackliga förhandlingar vid varsel va? Dom utan facklig anslutning brukar ju klara sig jättebra, jättemånga som sitter och försöker behålla deras jobb.. :rolleyes:

Du har ingen erfarenhet av fackliga förhandlingar vid varsel va? Dom utan facklig anslutning brukar ju klara sig jättebra, jättemånga som sitter och försöker behålla deras jobb.. :rolleyes:

Är det så? Dvs att fackanslutna får behålla jobbet på ej anslutnas bekostnad?
Har hört det förr men betvivlar det.

I teorin är det så.
I praktiken ändrar man befattning på dem man vill behålla.
Ny turordning.
Även om man sparkar produktionspersonal, så behöver det inte innefatta servicepersonal, fastighetsskötare osv.

LAS gäller ju alltid. Sen hur man lägger upp det är ju en annan historia. Omplacering till vaktmästare, utköpt, varsel med hänvisning till arbetsbrist osv. Skillnaden är ju att är du inte fackligt ansluten så är det ingen som för din talan mot arbetsgivaren vid förhandling. Senaste varslet på min arbetsplats fick ju en del, minst sagt, konstiga uppsägningar som följd..

Facket är skit. Sköter man sitt jobb och om man arbetar på en seriös arbetsplats så behövs det inte. En annan sak på den tiden då man sköt arbetare lite som nöje.. Men i dagens samhälle är det ga chill att stå själv. Akassa har jag samma som er i värsta fall. ;P

Nu går det ju inte riktigt att dra alla förbund över en kam.
Tama medlemmar ger ett tamt förbund och vise versa.

Jag tycker SEF är bra. Dom har bra utbildningar, lättillgängliga och snabba på att agera.
Nu må det hända att jag har blivit lätt indoktrinerad då jag är nyligen hemkommen efter en tvådagars kurs i arbetsrätt.;)

Jag tycker SEF är bra. Dom har bra utbildningar, lättillgängliga och snabba på att agera.
Nu må det hända att jag har blivit lätt indoktrinerad då jag är nyligen hemkommen efter en tvådagars kurs i arbetsrätt.;)

Nackdelen med sådana kurser är att man bara får en sida av saken.
Låter alltid bättre än det är.

Givetvis. Jag vart väl lite slarvig på att uttrycka mig. ;P
Vår arbetsplats är ansluten till Handels. Den fackföreningen kan jag klara mig bra utan. ^^

LAS gäller ju alltid. Sen hur man lägger upp det är ju en annan historia. Omplacering till vaktmästare, utköpt, varsel med hänvisning till arbetsbrist osv. Skillnaden är ju att är du inte fackligt ansluten så är det ingen som för din talan mot arbetsgivaren vid förhandling. Senaste varslet på min arbetsplats fick ju en del, minst sagt, konstiga uppsägningar som följd..

Det där fungerar dock åt båda hållen är värt att betänka.
Dvs om facket bestämmer sig för att du ska ut på bekostnad av någon annan så blir det sannolikt så, det är ju inte så konstigt för några måste ju gå och du har ju lämnat från dig förhandlingsrätten. Men just det är däremot värt att känna till, du lämnar ifrån dig rätten att förhandla - och att överklaga. Har facket väl satt dig på listan kan du aldrig överklaga eller få mer ersättning än om du inte är ansluten och har något att förhandla med.

I teorin är det så.
I praktiken ändrar man befattning på dem man vill behålla.
Ny turordning.
Även om man sparkar produktionspersonal, så behöver det inte innefatta servicepersonal, fastighetsskötare osv.

Jag som trodde att LAS gällde ändå så till vida du måste visa att kompetensen hos vederbörande fattas, och att bevisbördan ligger på arbetsgivaren.
Fan vad jag är trött, skriver med arslet ser jag.
Min granne är homosexuell, det var schlager-någonting igår. :trött

Jag som trodde att LAS gällde ändå så till vida du måste visa att kompetensen hos vederbörande fattas, och att bevisbördan ligger på arbetsgivaren.
Fan vad jag är trött, skriver med arslet ser jag.
Min granne är homosexuell, det var schlager-någonting igår. :trött
Halvrätt.
Beror på hur och med vem man förhandlar.
Skulle det vara så lätt, så behövs inga förhandlingar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman