Anliggande kärvande bromsok CBR600 Race.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Hej!

Har lite trubbel med anliggande/kärvande bromsok på mina cyklar.

Hårdvara: Brakingskivor,sbs DS belägg och org bromspump stålomspunna slangar.
Kolvar rengjorda och smorda/Masserade.
Bromsvätska: ATE Racing blue brake fluid.

Ok har rengjorts med brakeclean och med wd40 har ej fått det att lira och kärvar fortfaranade.

I vidare felsökning så har oken plockats isär och nya o-ringar beställts för att byta dessa. Dom gamla ringarna som satt i kolvana har svällt såg vi då.

När vi pratar gamla så är den en 15 och en 16 cykel vi snackar om där 16 cykeln har 8 dagar på bana totalt och 15 cykeln ca 20 dagar bana i sig.

Kan det vara WD40,eller brakecleanen som gjort att O-ringarna svällt? Eller är det bytet till ATE vätskan?

Planen nu är att göra rent allt, Polera upp kolvarna, Tvätta ok med bromsvätska och vatten, Blåsa torrt med tryckluft och låta dom luft torka ett par dagar efter och sedan smacka ihop allting med nya O-ringar och Castrol SRF Racing vätska och hoppas på att det löser sig.


Det jag undrar är om någon har haft samma bekymmer med sin CBR och isåfall om man funnit någon lösning?

M.v.h Sandfållan.
 
Gummi avsett för bromsvätska är ofta tillverkat av Butylgummi vilket är intolerant för de flesta petroleumprodukter inkl WD40. I normalfallet är det inget problem med att använda WD40 då det är så liten exponering att rengöra med det. Men har dina packningar svällt så har vi nog orsaken...
 
Hoppa över vattnet. Torka ren grejorna med bromsvätska, eventuellt kan kolvarna smörjas med silikonfett innan montering. Du behöver heller inte "lufttorka grejorna i ett par dagar".
 
Sandis, om du vill ha en klick monteringsfett till kolvarna så kan jag skicka en klick i ett kuvert.
 
Problemen fortsätter, Trots nya packningar,Renoverade bromspumpar och nypolerade kolvar så kärvar bromsarna och ligger på,

Hur går man vidare i felsökningen? Kör ju med Accasato grepp, funderar på att byta tillbaka till Org grepp igen och se om det kan vara dessa som bygger tryck.

Sedan vet jag ärligt talat inte bot.
 
Problemen fortsätter, Trots nya packningar,Renoverade bromspumpar och nypolerade kolvar så kärvar bromsarna och ligger på,
Gjort ordentligt rent i spåren för kolvpackningarna så att packningarna bottnar ordentligt??
Slarvade lite nyligen med detta - bara att göra om, att göra rätt. :rodnar
Nu kan man flytta på kolvarna med ett finger...
 
Bygger det tryck när det blir varmt eller kärvar det redan från kallt?
Går det lätt att trycka in kolvarna nu när allt är monterat som det ska?
 
Bygger det tryck när det blir varmt eller kärvar det redan från kallt?
Går det lätt att trycka in kolvarna nu när allt är monterat som det ska?

Går att trycka in dom lätt med bara fingrarna när allt är kallt, Har ej provat när dom är varma dock är det inga som helst problem att få tillbaka kolvarna när man byter framfälg mellan passen.

Jag misstänker att pumpen bygger tryck vid värme. Ska prova med ett org bromsgrepp och se vad som händer
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top