Anliggande frambroms (ena)

Ja, bilden på skivan och oket är från i onsdags.
Eller så är det på ytterkanten den ligger an?

Edit: med tanke på att kolvarna sitter "på rad", eller efter varandra snarare än ytter och inner på skivan så borde det ju tyda på att något (oket) sitter snett. Har svårt att se att kolvarna inte skulle löpa parallellt i cylindrarna eller att beläggen inte skulle gå tillbaka parallellt?
Säger vi inte samma sak, eller menar du kanten som ovankanten, dvs skivans tjocklek? Ser jag som orimligt. Brukar alltid vara lite smuts/damm på den, så det ser du lätt om något skulle toucha där. Jag har nog inte mer att komma med.

Statusuppdatering (jag förutsätter att intresseklubben antecknar flitigt alt. skärmdumpar).

Idag har jag provat att lossa-dra åt oket med ett flertal av de metoder som rekommenderas. Någon av gångerna blev det faktiskt förändring till det sämre så någon form av påverkan har det.

Har ännu inte provat att lossa-dra åt framhjulet men har skaffat en löjligt stor insex19mm -> 1/2" så jag har möjlighet att göra det iaf.

Upptäckte att någon tidigare satt dit den fjädrande plattan som håller båda beläggen i spänn från det håll pinnen sitter åt fel håll (mot rotationsriktningen). Såg att pilen pekade mot rotationsriktningen häromdagen men hade ingen referens då utom andra sidan, nu såg jag i servicehandboken hur det skulle se ut. Har förmodligen obefintlig betydelse. Löste inte problemet iaf.

Sen tröttnade jag och plockade ur beläggen. Slipade pinnen som håller beläggen på plats med 800-papper (det lilla som inte gick bort med isopropanol, det var inte gods jag slipade bort). Gjorde också rent "ögglorna" på beläggen som pinnen går igenom. Tryckte ut kolvarna så långt jag vågade (med hänsyn till skivans tjocklek och beläggen minus slitskikt osv). Gjorde rent med tandborste och isopropanol. Tryckte in och ut kolvarna några gånger (går att trycka en och två kolvar åt gången med fingrarna utan problem). Lät bli att smörja med något eftersom det ju kommer att fastna bromsdamm i smörjan sen. Har iaf skaffat sån här ifall jag skulle ändra mig:

Har dock inte gjort någon provtur efter sista rengöringen.

Last edited:
Statusuppdatering (jag förutsätter att intresseklubben antecknar flitigt alt. skärmdumpar).

Idag har jag provat att lossa-dra åt oket med ett flertal av de metoder som rekommenderas. Någon av gångerna blev det faktiskt förändring till det sämre så någon form av påverkan har det.

Har ännu inte provat att lossa-dra åt framhjulet men har skaffat en löjligt stor insex19mm -> 1/2" så jag har möjlighet att göra det iaf.

Upptäckte att någon tidigare satt dit den fjädrande plattan som håller båda beläggen i spänn från det håll pinnen sitter åt fel håll (mot rotationsriktningen). Såg att pilen pekade mot rotationsriktningen häromdagen men hade ingen referens då utom andra sidan, nu såg jag i servicehandboken hur det skulle se ut. Har förmodligen obefintlig betydelse. Löste inte problemet iaf.

Sen tröttnade jag och plockade ur beläggen. Slipade pinnen som håller beläggen på plats med 800-papper (det lilla som inte gick bort med isopropanol, det var inte gods jag slipade bort). Gjorde också rent "ögglorna" på beläggen som pinnen går igenom. Tryckte ut kolvarna så långt jag vågade (med hänsyn till skivans tjocklek och beläggen minus slitskikt osv). Gjorde rent med tandborste och isopropanol. Tryckte in och ut kolvarna några gånger (går att trycka en och två kolvar åt gången med fingrarna utan problem). Lät bli att smörja med något eftersom det ju kommer att fastna bromsdamm i smörjan sen. Har iaf skaffat sån här ifall jag skulle ändra mig:

Har dock inte gjort någon provtur efter sista rengöringen.
Hats off for effort!!
Man F5-ar och skriinshåttar hysteriskt.

Til lykke!

Distanser båda sidor på hjulaxel mot lagret , dom kan ha olika mått o idioterna kanske monterat dom tvärtom , kolla manual sprängskiss
Distanserna eller "collar" som dom kallar dom har samma artikelnummer på båda sidor och isf borde väl även vänstra bromsen krångla?

Kan du palla upp framhjulet?

Om du tar bort bromsoket snurrar hjulet lätt då?

(Bara för att utesluta att distansen mellan hjullagren har svullnat. Verkstan kan ju ha bytt hjullagren i smyg. Sedan kanske de bankade in distanserna med den tjocka delen med packboxarna i kläm.)

Med oket på så kan du dra med tuschpenna för att se hur beläggen ligger mot skivan. Kanske onödigt i detta fall.

Är bromsarna luftade? Lättat på locket till bromsvätskebehållaren? Med nya tjocka belägg trycks kolvarna in som sen trycker upp bromsvätskan. Om nivån var på max vid bytet så kan det vara gränsfall att vätskan får plats.
Bromsvätska sabbar lacken så täck över allt känsligt. Pumpar du på bromshandtaget så kommer det en liten stråle. Börja lååångsamt så ser du.

Kan du palla upp framhjulet?

Om du tar bort bromsoket snurrar hjulet lätt då?

(Bara för att utesluta att distansen mellan hjullagren har svullnat. Verkstan kan ju ha bytt hjullagren i smyg. Sedan kanske de bankade in distanserna med den tjocka delen med packboxarna i kläm.)

Med oket på så kan du dra med tuschpenna för att se hur beläggen ligger mot skivan. Kanske onödigt i detta fall.

Är bromsarna luftade? Lättat på locket till bromsvätskebehållaren? Med nya tjocka belägg trycks kolvarna in som sen trycker upp bromsvätskan. Om nivån var på max vid bytet så kan det vara gränsfall att vätskan får plats.
Bromsvätska sabbar lacken så täck över allt känsligt. Pumpar du på bromshandtaget så kommer det en liten stråle. Börja lååångsamt så ser du.
Nej - har använt diverse familjemedlemmar som vikter bak :) Tydligen är det svårt att hitta depåstöd för nosen som lyfter tillräckligt högt eftersom den är lite högre fram än plastraketerna, vill isf ha ett som lyfter i nedre styrkronan. Men det är bara hörsägen.

Har inte provat men det är lätt att få loss oket från skivan iaf.

Varför skulle dom ha bytt hjullagerna utan att säga något? Hade ju isf varit bättre att säga det och göra mig nöjdare :)

Nej, dom är inte luftade, inte av mig iaf.

Ja, har kollat nivån. Den är över inspektionsfönstret men under maxgränsen när grejerna är ihopmonterade och provbromsade (dvs beläggen ligger där dom ska). Beläggen inte bytta nu men det är ganska mycket kvar på dom.

Har tillslut fått tag på verkstaden och har fått ett återbesök bokat.

Så, nu har verkstaden lämnat sitt utlåtande:

Meken konstaterar precis som jag att kolvarna går att flytta med fingrarna utan problem, så dom kärvar inte. Han mätte också fukthalten i bromsvätskan (som inte ska vara så gammal enligt servicekvittona från annan verkstad) och den var OK. Hjulet snurrar också "normalt" när man sätter snurr på det, dvs 1/2-3/4 varv.

Han frågade när jag bytte belägg senast. Jag har aldrig bytt men noterade när jag började kika på bromsarna att två belägg är mer slitna än de två andra och det ser likadant ut på båda sidor. Han påpekade att det är brukligt att byta alla 4 samtidigt (naturligtvis) och syftade på att någon tidigare antagligen bara bytt 2 och fördelat 2 gamla på vardera oket. Det skiljer alltså ca 1mm vill jag minnas mellan beläggen inbördes i vardera ok - det ser alltså likadant ut på båda sidor vilket är anledningen till att jag avfärdade det som normalt. Dock borde det inte orsaka några problem.

Med tanke på att han lika gärna kunnat sälja på mig renovering av båda oken och byte av belägg så är jag beredd att tro honom. Har svårt att tro att de skulle skicka ut kunder med dåliga bromsar - det skulle inte vara bra för affärerna - eller så är det just det det skulle vara ?

Man ska inte ha begagnade grejer när man är fordonshypokondriker :cool:

Bra med återmatning i tråden.

Så, nu har verkstaden lämnat sitt utlåtande:

Meken konstaterar precis som jag att kolvarna går att flytta med fingrarna utan problem, så dom kärvar inte. Han mätte också fukthalten i bromsvätskan (som inte ska vara så gammal enligt servicekvittona från annan verkstad) och den var OK. Hjulet snurrar också "normalt" när man sätter snurr på det, dvs 1/2-3/4 varv.

Han frågade när jag bytte belägg senast. Jag har aldrig bytt men noterade när jag började kika på bromsarna att två belägg är mer slitna än de två andra och det ser likadant ut på båda sidor. Han påpekade att det är brukligt att byta alla 4 samtidigt (naturligtvis) och syftade på att någon tidigare antagligen bara bytt 2 och fördelat 2 gamla på vardera oket. Det skiljer alltså ca 1mm vill jag minnas mellan beläggen inbördes i vardera ok - det ser alltså likadant ut på båda sidor vilket är anledningen till att jag avfärdade det som normalt. Dock borde det inte orsaka några problem.

Med tanke på att han lika gärna kunnat sälja på mig renovering av båda oken och byte av belägg så är jag beredd att tro honom. Har svårt att tro att de skulle skicka ut kunder med dåliga bromsar - det skulle inte vara bra för affärerna - eller så är det just det det skulle vara ?

Man ska inte ha begagnade grejer när man är fordonshypokondriker :cool:
Ska inte spela nån roll med olika tjocklek på belägg dock , oket flyter ju på skivan...

Om du sätter hojen på stöd fram drar till i hjulet, hur mkt snurrar det då?

Så hojen är kvar på verkstan tills de fixat problemet?
De menar att det inte är något problem.
"Kör och bromsa lite och återkom om det blir värre."
Med tanke på dagens väder var det inte läge att "bromsa lite".

Skivorna är flytande i rörnitarna/bobinerna mellan skivan och skivans nav. Det ska finnas ett visst spel på alla sex. Om hjulet inte snurrar fritt så kan du kolla dessa. Jämför med den andra skivan.
Känns det inte i bromshandtaget när du bromsar?
Skeva skivor svarvar inte till sig. Däremot tar hjullagren stryk. En tvåa på besiktningen.

Jag tycker inte det låter som att där finns något problem. Ena bromsskivan något varmare än den andra? Så länge inte ena skivan är sval och den andra brännhet hade jag aldrig reagerat.

Kontrollerat spelet i bromshandtaget så vajern inte är i spänn?

Rullade lite trögare än vanligt? Höll du inne kopplingen? Isf rullar det trögare än om du lägger i neutral, det har inte med bromsarna att göra.

Funkar bromsarna? Om ja, kör och sluta oroa dig :)

Smuts i bromspumpens returpassage kan leda till ett trögt system. Detta leder till att en orörd cykel snurrar fint men en som körs och bromsas varm börjar nypa åt skivan. Värt att kika i pumpen? Förvisso säger du att den ena skivan är varmare än den andra, de båda borde spöka

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back