Statusuppdatering (jag förutsätter att intresseklubben antecknar flitigt alt. skärmdumpar).
Idag har jag provat att lossa-dra åt oket med ett flertal av de metoder som rekommenderas. Någon av gångerna blev det faktiskt förändring till det sämre så någon form av påverkan har det.
Har ännu inte provat att lossa-dra åt framhjulet men har skaffat en löjligt stor insex19mm -> 1/2" så jag har möjlighet att göra det iaf.
Upptäckte att någon tidigare satt dit den fjädrande plattan som håller båda beläggen i spänn från det håll pinnen sitter åt fel håll (mot rotationsriktningen). Såg att pilen pekade mot rotationsriktningen häromdagen men hade ingen referens då utom andra sidan, nu såg jag i servicehandboken hur det skulle se ut. Har förmodligen obefintlig betydelse. Löste inte problemet iaf.
Sen tröttnade jag och plockade ur beläggen. Slipade pinnen som håller beläggen på plats med 800-papper (det lilla som inte gick bort med isopropanol, det var inte gods jag slipade bort). Gjorde också rent "ögglorna" på beläggen som pinnen går igenom. Tryckte ut kolvarna så långt jag vågade (med hänsyn till skivans tjocklek och beläggen minus slitskikt osv). Gjorde rent med tandborste och isopropanol. Tryckte in och ut kolvarna några gånger (går att trycka en och två kolvar åt gången med fingrarna utan problem). Lät bli att smörja med något eftersom det ju kommer att fastna bromsdamm i smörjan sen. Har iaf skaffat sån här ifall jag skulle ändra mig:
• Skonsamt mot elastomerer och syntetmaterialdetaljer. • Mycket beständig mot vatten, ånga, mineraloljor, vegetabiliska oljor, utspädda syror och alkaliska...
www.biltema.se
Har dock inte gjort någon provtur efter sista rengöringen.