Anliggande bromsar R6

Demonite

"Always ready to race"
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
ingen för tillfället...
Tjena!

Tänkte höra med alla hojkunniga här om någon tror sig veta vad som kan va fel med mina frambromsar.
Jag har en R6 00:a och som de flesta vet sitter det dubbla fyrkolvsok på denna hoj som på de flesta andra sporthojar. jag besiktade hojen för en knapp månad sen och fick nedslag på att bromsarna låg på. Blev helt paff när han snurra på hjulet och det gick så trögt att man fick ta i för att snurra. :va

Efter ett par dagar rev ja ner oken, inte mycke att riva, men tog iaf bort kolvarna och gjorde rent allt. Snyggt, prydligt och nysmort med nyluftade bromsar och elf dot 5.1 bromsolja hade jag goda förhoppningar om att bromsarna skulle funka klockrent men som ni säkert förstår så gick de inte vägen. :mad:

Nån som har några tips på vad det skulle kunna vara?

Ska verkligen framdäcket kunna snurra helt fritt utan ngn som helst friktion från bromsbelägg. känns som att de alltid borde ligga på lite, eller?

Kan ju lägga till att hojen har varit vurpad en gång, dock inte mycke. Skulle det kunna på ngt sätt kunna påverka? Relativt nya belägg sitter också på.

Väldigt tacksam för hjälp!

/Simme

Jag använder R1a bromsar från 99a men de e ju samma sak som R6a bromsarna med grejorna.

Min bromsar fungerar bra utan at de ligger imot.

Pallar jag upp framhjulet o bromsar så grepar de direkt o släper jag så kan jag ta lillfingret väldigt lätt o börja snurra fart på fram hjulet utan ansträgning.

Plockar jag bort okena så kan jag trycka in kolvarna med lite handkraft med fingrana.

Hur lätt går dina kolvar att putta in?

Löper klossarna lätt? Annars kan det vara huvud cyl. Returnerar inte ordentligt.

prova skruva av själva bromshandtaget se om det blir nån skillnad.
jag har haft nån hoj som det suttit pirat bromshandtag(ser precis ut som orginalet) som legat mot så pass att bromsarna legat på....

Tack så mycket för alla svar. jag får helt enkelt ta isär grejorna igen. låter ju som om de där med att det kan ärja bakom gummitätningarna kan vara nåt.
Men huvudbromscylinder?? vart fasiken sitter den?

när jag monterade ihop grejorna igen så gick kolvarna lätt att putta in men det ändrades tydligen samma sekund som ja monterade.
Då vet jag iaf att det ska rulla bra mycke lättare än va de gör.

farsan kom dock med förslaget att jag skulle ta bort de yttersta tätringarna för att de skulle gå lättare men jag är skeptisk.

tack igen!

Det låter som stopp i returledningen i huvudbromscylindern så att trycket inte sjunker direkt när du släpper handtaget. Huvudsbromscylinder= grejen på styret där handtaget sitter....

jag har haft nån hoj som det suttit pirat bromshandtag(ser precis ut som orginalet) som legat mot så pass att bromsarna legat på....

Har rejsat med en gammal R1:a i några år och haft samma problem. Precis som Brink skriver är det inte alltid bromshandtagen är 100%. Kolla så att kolven på bromspumpen går tillbaka helt vilket den inte gör alltid om man bytt bromsgrepp. Det handlar om mm, ibland kan man slipa lite på den pungt som trycker på kolven, så man får ett litet glapp för att vara helt säker. Testa å plocka bort bromsgreppet helt och snurra hjulet så vet du.
En överfylld bromsvätskebehållare sägs kunna skapa samma symtom men där är jag dock lite tveksam.
Eller kanske skit i huvudbromscylindern???

Ska undersöka de där me bromshandtag å huvudbromscyl.

thanx everyone!

Bromsar R6

Det som Brink säger är det du skall kolla på först.

Har haft samma problem på min frus rejs hoj och det enda som behövdes göras var att fila lite där bromsgreppet ligger an mot kolven, vill man inte ha handtaget längre in så kan man fila lite på stoppet i stället.

Mvh, Ola (#11)

Visst är det bättre ju mindre bromsar ligger an, men så länge hjulet snurrar nästan ett varv innan det stannar när man sätter fart på det så vill jag påstå att man är inom intervallet för vad som är normalt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT