Anledningen till varför svensken inte gillar roadracing!

Det går ju inte att komma ifrån att det är en farlig sport. Men det är ganska tröttsamt att man är så himla nyfiken på skador.
Att Jimmys vurpa ens nämndes på tv-sporten och att moto-gp var med är överraskande dock, det var länge sen något var med på SVT överhuvudtaget.
Samma sak egentligen när Carolina Riedel fick den jättelånga intervjun på SVT, där man var väldigt tjatig om skadorna/riskerna.

Sen är det som valmers säger, oljekrisen, raggare, miljövågen, ronnie, karlskoga, riskerna.. Satte hårt åt motorsporten i sverige. STCC har gjort det en aningen rumsrenare.
Säkerheten är faktiskt en avgörande faktor, folk vill se förare åka fort, men inte se oss dö eller skada oss allvarligt.

I dagens DN är det samma visa. En artikel om Göransson och en insprängd notis om Jimmy Lindströms skada. Resultaten från tävlingen i sig går inte att finna öht.

Här är mitt mail till tv-sporten@svt.se

Hej

Det var en stor besvikelse att se på gårdagens sportspegel eller ska det heta ”skadorspegeln.”
Att det förekommer skador inom idrott vet vi tyvärr för väl. Och att nämna dem är väl också ok. Men att bara prata om skadorna och helt utelämna resultaten är enl. mitt tycke dålig journalistik. Det jag tänker på är det ni nämnde om Roadracing, Veidec Trophy. Den information som gavs var endast om Jimmy Lindströms vurpa. Inget, INGET om hur tävlingen i övrigt hade gått. DÅLIGT. Lika dåligt var det inslaget om Moto GP där ni inleder med ”I dag kördes deltävling i MotoGP på Sachsenring, Tyskland. Och som vanligt var det många olyckor.” Det vore trevligt med om ni kunde fokusera mer på sporten.

Jag har aldrig hört er rapportera på liknande sätt om fotboll. Tänk er själva: ” Idag spelade AIK – Djurgården. Det blev många skador som vanligt, allvarligast var det för han som bröt benet.” Slut.

Man behöver inte gissa sig till att ni inte gillar motorsport men lite objektiv och neutral rapportering skulle inte skada. Hoppas ni vill förbättra er och förstår att det finns många som faktiskt är intresserade och vill veta mer om motorsport.

Mvh / Mats Berg

Macho Woman skrev:
Kan den ligga i SVT:s rapportering? Jag såg på Sportspegeln nyss och blev mäkta besviken. Det visades ett kort inslag från MotoGP, som inleddes med meningarna: 'I dag kördes deltävling i MotoGP på Sachsenring, Tyskland. Och som vanligt var det många olyckor.' MÅNGA olyckor? Närdå, skulle jag vilja fråga. Det som visades från tävlingen var Melandris och Abes vurpa, när Rossi slirade omkring, samt när Biaggi gick i mål. Vad ger det för intryck?!! Direkt efteråt berättades om STCC/Veidec men det enda som sades om Veidec var att Jimmy Lindströms skador beskrevs! Jag satt så här: :gnissla ! Någon mer än jag som tänker skriva mejl till Sportspegeln och klaga?
så där var det o SVT sporten inom formula1 oxå... de gäller fler motorsporter än MotoGP tyvär.. SVT ger sig endast in i Rally sen är det fri idrott för hela slanten känns de som tyvär.. länge sen ja kolla på Sporten på SVT iof..

På sporten imorse visade de en NASCAR-bil (tror jag, jag såg inte hela inslaget) som brann och beskrev förarens skador. Inte ett ord utöver detta om själva tävlingen.

wdac skrev:
...sen är det fri idrott för hela slanten känns de som tyvärr..
Å nu har vi ju sett hur farlig den sporten är. Varför slösade hon på en ambulans förresten? Verkar ju inte haft ondare än att hon kunde tagit taxi...eller...

Last edited:
Mad Moose skrev:
Här är mitt mail till tv-sporten@svt.se

Hej

Det var en stor besvikelse att se på gårdagens sportspegel eller ska det heta ”skadorspegeln.”
Att det förekommer skador inom idrott vet vi tyvärr för väl. Och att nämna dem är väl också ok. Men att bara prata om skadorna och helt utelämna resultaten är enl. mitt tycke dålig journalistik. Det jag tänker på är det ni nämnde om Roadracing, Veidec Trophy. Den information som gavs var endast om Jimmy Lindströms vurpa. Inget, INGET om hur tävlingen i övrigt hade gått. DÅLIGT. Lika dåligt var det inslaget om Moto GP där ni inleder med ”I dag kördes deltävling i MotoGP på Sachsenring, Tyskland. Och som vanligt var det många olyckor.” Det vore trevligt med om ni kunde fokusera mer på sporten.

Jag har aldrig hört er rapportera på liknande sätt om fotboll. Tänk er själva: ” Idag spelade AIK – Djurgården. Det blev många skador som vanligt, allvarligast var det för han som bröt benet.” Slut.

Man behöver inte gissa sig till att ni inte gillar motorsport men lite objektiv och neutral rapportering skulle inte skada. Hoppas ni vill förbättra er och förstår att det finns många som faktiskt är intresserade och vill veta mer om motorsport.

Mvh / Mats Berg

Oj nu blev jag riktigt förvånad, jag har fått svar från sporten.

"Hejsan!
Vi på redaktionen är väldigt tacksamma över dina åsikter ang. vår sändning igår. Det är faktiskt inte bara du som har kommenterat detta. Jag har vidarebefordrat ditt mail (plus många andras ang. detta) till gårdagens redaktör, så han blir infomerad om din kritik. Vi ska bli bättre på det!
Tack för dina synpunkter!

Trevlig OS-sommar!

M v h Svt Sport"

Mad Moose skrev:
Oj nu blev jag riktigt förvånad, jag har fått svar från sporten.

Jag fick ett likadant svar. De har väl skickat ut något slags standardsvar, men det visar ju att de läst det i alla fall och förhoppningsvis kommer de att tänka en extra gång nästa gång de gör ett inslag.

Mad Moose skrev:
...Vi ska bli bättre på det!
Tack för dina synpunkter!

Trevlig OS-sommar!

M v h Svt Sport"

För b-veln, smid medans järnet är varmt!!!!

Svara SVT-sport i positiv anda att det går en SM-deltävling på Gelleråsen i slutet på denna månad och att du kan förmedla lämpliga kontaker om SVT Sport önskar roadracingkunning presskontakt på plats.

Har inte an aning om vem "lämpliga kontakter" är men det kan man lösa i efterhand, det finns en drös med människor i depån som kan hjälpa till. En kopia av mailet till SO-organisationen bara så att de är med i matchen också.

:tummenupp

Såhär svarade de mig...
"Hejsan!
Jag har vidarebefordrat dina åsikter till gårdagens redaktör, så han får reda på dina synpunkter. Det är alltid bra att vi får höra vad ni tittare tycker om våra inslag och reportage. Tack!
M v h Svt Sport " och namnet på den som skrivit mailet.

Jag passade på att påpeka att de kan ta revansch tex genom inslag från EM-deltävlingen som snart ska gå på Anderstorp eller SM-finalen på Knutstorp.

Svar från TV sporten

Det har nog lästs en del brev på sportredaktionen idag. Det verkar faktiskt som det svarats personligt på breven.

"Hejsan!
Vi här på sporten är tacksamma för dina åsikter och jag har vidarebefordrat ditt mail till gårdagens redaktör. Det är inte bara du som har varit upprörd angående detta. Vi ska självklart försöka förbättra oss på detta och uppskattar därför era synpunkter.
Trevlig OS-sommar!

M v h Svt Sport"

Nu får vi se om det kommer någon bättring. Om det gör det så får vi väl smöra så de fortsätter :slicka

*/ ?>
Back