Anledning till SMC-medlemskap

Shepard

Jorå, sååattheee..
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg!
Hoj
Aprilia RSV 1000R -03, KTM 690 Duke R supermono-räcer, CBR1000RR -08, Polini 6.2
Med risk för att svära i kyrkan men jag har inte medlem på måndag år.. Om jag inte minns fel så gick jag ur när sthlm stad införde parkeringsavgift för MC. Hör ofta att jag ska vara medlem för att stoppa "dumma förslag" och "klåfingriga politiker", frågan kring parkeringsavgifterna är en sån ändring man borde stoppat.. Om det nu går att stoppa sånt?

Med det sagt, finns det någon lista/sammanställning på större förändringar som SMC faktiskt stoppat?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Med risk för att svära i kyrkan men jag har inte medlem på måndag år.. Om jag inte minns fel så gick jag ur när sthlm stad införde parkeringsavgift för MC. Hör ofta att jag ska vara medlem för att stoppa "dumma förslag" och "klåfingriga politiker", frågan kring parkeringsavgifterna är en sån ändring man borde stoppat.. Om det nu går att stoppa sånt?

Med det sagt, finns det någon lista/sammanställning på större förändringar som SMC faktiskt stoppat?
Jag vill börja med att säga att jag respekterar ditt beslut. Däremot är jag inte helt med på anledningen, hur skulle vilken organisation som helst kunna "stoppa dumma förslag", det faller lite på sin egen orimlighet. Däremot kan en organisation försöka upplysa poiliter om konsekvenser av ett förslag för det känns lite som att det är många politiker som brister lite i konsekvensanalysen.

Såg att Svedea och SMC jobbat med att förändra utbildningen och provet, läste inte helt klart vad det innebär men det är ju bra om de arbetar för att förbättra utbildning och prov av förare.

/R
 

Shepard

Jorå, sååattheee..
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg!
Hoj
Aprilia RSV 1000R -03, KTM 690 Duke R supermono-räcer, CBR1000RR -08, Polini 6.2
Jag vill börja med att säga att jag respekterar ditt beslut. Däremot är jag inte helt med på anledningen, hur skulle vilken organisation som helst kunna "stoppa dumma förslag", det faller lite på sin egen orimlighet. Däremot kan en organisation försöka upplysa poiliter om konsekvenser av ett förslag för det känns lite som att det är många politiker som brister lite i konsekvensanalysen.

Såg att Svedea och SMC jobbat med att förändra utbildningen och provet, läste inte helt klart vad det innebär men det är ju bra om de arbetar för att förbättra utbildning och prov av förare.

/R
Jag vet att min infallsvinkel var orimlig. Likt ett fackförbund som bedriver liknande lobbyverksamhet och inte heller kan "stoppa" eller "lista" förslag man stoppat.

Finns det någonstans jag kan läsa på vilka frågor som SMC jobbar på och driver? Det var väl dit jag ville komma..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar BMW. Intressant. Jag förstår att just dom länderna har rätt så höga dödsfall "i trafiken", egentligen överhuvudtaget. Dom kör ganska impulsivt där, och folkvett verkar vara en bonus inte många blivit välsignade med.

Ser att Tjeckien hamnar rätt så högt också, är faktiskt inte förvånad. Jag spenderade varje sommar några veckor där med morsan (hon var tjeck). Kommer ihåg att Prag var ganska hektiskt, som Gamla Stan här i stockholm fast större. Med fordon som den tidens Skoda, Lada, Trabant och Moskwicz så blir döden vackert serverad.

Dock skulle jag vilja se en jämförelse mellan "död av trafik" och "död av X", dvs andra orsaker också. Många där vill ju bara dö, och då blir trafikstatistiken kontaminerad av flera andra faktorer.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dock skulle jag vilja se en jämförelse mellan "död av trafik" och "död av X", dvs andra orsaker också. Många där vill ju bara dö, och då blir trafikstatistiken kontaminerad av flera andra faktorer.
Även Sverige inkluderar självmord som t.ex. hoppa ut framför tåg som trafikrelaterat. Man räknar med att ca 100 dödsfall i trafiken per år är självmord. Vi kanske kan bygga 2-1 vägar för det också?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jasså, Anders. Det visste jag inte, men då hamnar ju den statistiken i en helt annan dager. Tråkigt då jag var beredd att faktiskt ta den på allvar. Nåja, bara siffror alltså, ihopbuntat utan omsorg eller aktning för fakta och säkerhet i trafiken alltså. Kanske något att jobba på för dom som får lön för att jobba med sånt.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Intressant. men jag fattar inte denna åkomma att plötsligt redovisa "per 100 000" och liknande, det finns ju procent och promille. Per miljonen kan jag förstå. Inte 10 000 eller 100 000.
Kan bero på vad man får fram för siffror, om det blir orimligt små "resultat" med "per miljoner innevånare" får man gå upp en magnitud (ggr 10). Det kanske är ner en magnityd också, jag vet inte riktigt vad som blir rätt :)

Till exempel så redovisas blodalkohol i procent i staterna till skillnad från här så de snackar om 0,04 när vi säger 0,4. Det är samma sak men jag upplever det mindre knepigt när man slipper "noll komma noll fyra".

/R
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jasså, Anders. Det visste jag inte, men då hamnar ju den statistiken i en helt annan dager. Tråkigt då jag var beredd att faktiskt ta den på allvar. Nåja, bara siffror alltså, ihopbuntat utan omsorg eller aktning för fakta och säkerhet i trafiken alltså. Kanske något att jobba på för dom som får lön för att jobba med sånt.
Siffror visar! :hihi

Du kan bevisa vad som helst med statistik. :7peta
Alkohol finns med i 25% av alla trafikolyckor. Eftersom 75% inte har det måste det, statistiskt sett, vara farligare att vara nykter! :fakta

Siffror visar! :fakta:fakta:hihi
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Siffror visar! :hihi

Du kan bevisa vad som helst med statistik. :7peta
Alkohol finns med i 25% av alla trafikolyckor. Eftersom 75% inte har det måste det, statistiskt sett, vara farligare att vara nykter! :fakta

Siffror visar! :fakta:fakta:hihi
Statistiskt sett gör det ondare att få en pungspark än att föda barn, eftersom 95% av männen som har fått en aldrig vill göra det igen, medans 95% av kvinnor som har fött barn kan tänka sig att göra det igen.

Som man frågar får man svar….
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Statistiskt sett gör det ondare att få en pungspark än att föda barn, eftersom 95% av männen som har fått en aldrig vill göra det igen, medans 95% av kvinnor som har fött barn kan tänka sig att göra det igen.

Som man frågar får man svar….
Det där är inte statisktik på upplevd smärta utan eventuellt på att kvinnor gillar smärta mer än män, alternativt att de har ett behpv att säkra mänsklighetens fortlevnad.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kan säga om det inte är helt hemligt att snart kommer officiell statistik från Trafikverket om hur många av allvarliga eller om det var dödliga olyckor som där personen saknar körkort. Det är statistik som inte tidigare förts... Men som nu ska bli undersökt.

Kan säga många är med i SMC bara för försäkringsrabatten, men det finns förstås många andra anledningar. Men vad som gör det värt det är ju högst individuellt.

SMC:s stora kurs och reseverksamhet i sig omsätter många tusen människor årligen, bara det i sig gör att många är med i SMC.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag tror säkert att SMC gör mycket bra för hojandet, men eftersom jag är människa/egoist av naturen, ser jag inte vad som för min del motiverar att vara medlem där.
Vill verkligen inte att mina söner ska köra motorcykel (jag är mycket rädd om dem), så den tårdrypande och ömsinta filosofin att se till kommande generationers motorcykelåkande, faller platt.
MC-åkande är en lyxvara o inte något livsnödvändigt, som natur, mat, vatten osv. där jag kan se en poäng med att bevara i ursprungligt/hållbart skick för kommande generationer.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Med risk för att svära i kyrkan men jag har inte medlem på måndag år.. Om jag inte minns fel så gick jag ur när sthlm stad införde parkeringsavgift för MC. Hör ofta att jag ska vara medlem för att stoppa "dumma förslag" och "klåfingriga politiker", frågan kring parkeringsavgifterna är en sån ändring man borde stoppat.. Om det nu går att stoppa sånt?

Med det sagt, finns det någon lista/sammanställning på större förändringar som SMC faktiskt stoppat?
Du har ju såklart rätt att fatta vilket sådant beslut som helst baserat på vilken bevekelsegrund som helst.

Men jag skulle säga att det är ett feltänk från dig. SMC lobbade ganska mycket och försökte få Stockhoms Stad att ändra på sig men tyvärr så är det ju så att det är Stockholms stad som bestämmer över parkeringarna i Stockholm och inte SMC.

Dvs du gick ur medlemsskapet för en förening som är en av dom som kämpade allra mest mot att införa parkeringsavgifter för motorcyklar i Stockholm. Dvs du gjorde precis det du är ute efter men eftersom dom inte lyckas med allt så valde du att gå ur.

Problemet är Daniel Helldén och styret i Stockholms stad som låter honom hållas. Se över hur du röstar nästa gång för det är nu din enda möjlighet att påverka eftersom du inte längre är med i SMC.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Problemet är Daniel Helldén och styret i Stockholms stad som låter honom hållas. Se över hur du röstar nästa gång för det är nu din enda möjlighet att påverka eftersom du inte längre är med i SMC.
Den här är ju sjukt klurig. Hur röstar man för att inte MP skall få något att säga till om? Det verkar som att det enda alternativet är SD isf, tveksamt att MP skulle sätta sig i samma båt som de, i övrigt har de väl hoppat i säng med resten.

/R
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den här är ju sjukt klurig. Hur röstar man för att inte MP skall få något att säga till om? Det verkar som att det enda alternativet är SD isf, tveksamt att MP skulle sätta sig i samma båt som de, i övrigt har de väl hoppat i säng med resten.

/R
Vi som inte bor i Stockholm kan inte rösta bort den blågröna röran utan kan bara hoppas att SMC och då särskilt SMC Stockholm kan få mer inflytande. Till att börja med få tillbaka gratis parkering och körning i bussfil.
Har då SMC massor med medlemmar ger det större tyngd än om det är några få som har lite åsikter.

Sedan idiotin med Noll Vision som är en idé av bilister, för bilister.
Ni som är tillräckligt gamla kommer ihåg att motorcyklar skulle, på sikt, förbjudas eftersom den fordonstypen inte passade in. :fakta

Dingvall backade snabbt, pudlade och försökte framstå som en snäll farbror som bara ville allas väl...

https://www.svmc.se/Distrikt/Stockh...sasongen---med-gratis-parkering-i-Stockholm-/
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top