Angiven effekt på olika husabergare?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hoppas på att hinna iväg denna vecka för att bänka min Husaberg 600, är lite nyfiken på vad den ger på slangen. 500:- på NCracing i enköping tyckte jag lät som ett vettigt pris? Iofs ingen justering men hojen går perfekt ändå.
MEN jag skulle vilja veta vad de olika husabergarna generar för effekt original, på slangen, eller är det endast motoreffekt som är angiven?
Om inte annat så kanske någon kan säga mig vad en husa 600fc -00 har i originaleffekt?
Jepp, jag sökte men fann inget av värde.

Du kan inte jämföra effektsiffrorna mellan t.ex. en Dynojet och en MJP dynamometer, dvs olika bänkfabrikat ger olika effekt. Vill du ha MYCKET effekt ska du leta upp en Dynojet-bänk som använder den gamla DOS-baserade mjukvaran. Vill du bli "besviken" på effekten ska du bänka i en MJP, t.ex. den som NCRacing har. Vill du bli jätteglad, skapa ett Excel-ark och plotta ut din egen effektgraf.

Hoppas du förstår att effektmätning är inte helt trivialt och att de bänkar som visar minst effekt är de som i 99 fall av 100 visar mest rätt.

Att bänka bara för att få fram en "effekt" är meningslöst, för att inte vara bortkastade pengar SKA du justera bestyckningen i bänk med Lamda och nöja dig med den relativa effektskillnaden. Trimmar du mera ska du bänka i samma bänk som tidigare så att du har hyffsat noggranna referenser att bygga vidare på.

Allt det där har jag koll på, nu vill jag bara ha en ren siffra på ett papper från en mjp-bänk och inte en dyno. Det jag vill veta är vad Husaberg själva anger för effekt på dessa hojar original.
Hojen är redan trimmad och justerad av husaberg själva med konstens alla regler, de lär använda sig av både bänk och bredbandslambda. Men JAG har inget papper på effektuppgiften, något husaberg inte heller har då de fullständigt skiter i vad den spottar ut för effekt på bananen.
Så nej, ingen justering kommer ske utan det är endast för att få fram lite siffror.
Jag tycker det är väl investerade pengar jämfört med vad jag brukar slösa dem på :näsblod

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman