Ange någon vid misstänkt bedrägeri

Anmäla eller inte !!

• Antal röstningar
    0

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Moraliskt dilemma

Vi alla spyr galla på alla hojtjuvar som härjar fritt i vårt land, men hur skulle du göra inför följande dilemma

Du har en polare/ytlig bekant, som du vet har gjort eller misstänker att han/hon har gjort försäkringsbedrägeri, eftersom denna antingen vurpad & inte har helfärsäkrat, eller inte fått den såld efter upprepade försök & därför anmäler den stulen i hopp om att få ut mer än vid en försäljning

Hur skulle du göra ?

och varför skulle du göra det ?

startar även en poll om det

Moraliskt dilemma

Vi alla spyr galla på alla hojtjuvar som härjar fritt i vårt land, men hur skulle du göra inför följande dilemma

Du har en polare/ytlig bekant, som du vet har gjort eller misstänker att han/hon har gjort försäkringsbedrägeri, eftersom denna antingen vurpad & inte har helfärsäkrat, eller inte fått den såld efter upprepade försök & därför anmäler den stulen i hopp om att få ut mer än vid en försäljning

Hur skulle du göra ?

och varför skulle du göra det ?

startar även en poll om det

Är det inte lättare att själv bestämma det och på så sätt till 100% kunna stå för sitt beslut?

inte brytt mig, inte något jag ska lägga mig i det är den personens "bekymmer", jag vet att jag aldrig skulle kunna göra något sådant men vissa är kapabla till det och låt dem göra det, vi andra får skit för det men sånt är livet någon måste ta skiten och det är mestandels de hederliga

Jag hade inte anmält såvida det inte stred mot mina egna intressen. Det är ekonomi det handlar om, hade det handlat om våld hade det varit en annan bulle.

inte brytt mig, inte något jag ska lägga mig i det är den personens "bekymmer", jag vet att jag aldrig skulle kunna göra något sådant men vissa är kapabla till det och låt dem göra det, vi andra får skit för det men sånt är livet någon måste ta skiten och det är mestandels de hederliga

Folk får ta ansvar för sina egna handlingar.

Jag hade inte anmält såvida det inte stred mot mina egna intressen. Det är ekonomi det handlar om, hade det handlat om våld hade det varit en annan bulle.

men är det inte lite dubbelmoral, då "vi alla" klagar över höga premier
men gör inget för att förhindra det

hade du velat att någon skulle skvallra på dig ifall du gjorde så?

Nu har jag ju inte det, men jag förstår din tanke.

Men om man gör ett bedrägeri, så skall man även ta med riskerna att åka dit också.
behöver ju inte vara en polare som sätter dit en, kan vara en granne, eller vad som helst

Om det är en ytlig bekant och som ändå talar om det då får han skylla sig själv. Varför ska vi andra betala för att han inte kan sälja hojen, så dumt, klart han ska sättas dit. En polare är ett lite värre dilemma men då hade jag nog övertygat honom om att det inte var ett hållbart alternativ för honom eller vår vänskap.

Är inte intresserad av att ha kriminella polare ändå. Men skulle jag sätta dit han....det tåls att tänkas på lite...
Familjemedlem - aldrig
Bästa polaren sedan barnsben......svårt
Normala polare -..troligen och sedan tack o hej
Ytliga bekanta - Utan tvekan
Resten - Oh ja

Visst ligger det lite dubbelmoral i besluten men det kommer man nog aldrig ifrån, frågan är om priset man själv får betala är värt det oxå.

Men väldigt enkelt, begår du brott visst Fine! Men berätta det inte för mig.
Om det var jag? Tja visst skulle man bli förbannad om nån tjalla på en men det är ju ingen annans fel att jag gör nåt kriminellt.

men är det inte lite dubbelmoral, då "vi alla" klagar över höga premier
men gör inget för att förhindra det

Jag klagar inte på höga premier. ;)

Nää men jag personligen vet förmodligen inte vad vederbörande har för anledning att behå bedrägeri men så länge det bara är ekonomiskt så skiter jag i vilket. Om nån frågar mig om råd (det har hänt) så säger jag att jag tycker det är dumt, moraliskt förkastligt osv och att jag inte tänker hjälpa till. Jag skulle dock inte ange - men inte heller ljuga om makten skulle fråga.

Kommer du anmäla grannen om han bygger ett trädäck som är för stort? Eller om han säljer en bil som du vet är risig? Eller om han bygger en friggebod på 20kvm?

Visst, jag tänker inte säga att det är ok med försäkringsbedrägeri... men att anmäla folk är ta mig fan värre!

EDIT: Däremot om det handlar om våldsbrott eller fyllekörning så tvekar jag inte en sekund. Finner ingen dubbelmoral i det.

...
Familjemedlem - aldrig
Bästa polaren sedan barnsben......svårt
Normala polare -..troligen och sedan tack o hej
Ytliga bekanta - Utan tvekan
Resten - Oh ja
....

Familjemedlem - aldrig
Bästa polaren sedan barnsben - aldrig
Normala polare - aldrig
Ytliga bekanta - nejae. Ja om det var en ytterst speciell situation, annars nej.
Resten - Beror på deras normala kriminella inblandning. En person som ofta utför kriminella handlingar och som har kompisar som gärna bjuder på gruppstryk: ALDRIG.
En person som gör detta för första gången och är en hyfsat stabil person: kanske, antagligen inte.

Nu har jag ju inte det, men jag förstår din tanke.

Men om man gör ett bedrägeri, så skall man även ta med riskerna att åka dit också.
behöver ju inte vara en polare som sätter dit en, kan vara en granne, eller vad som helst

jo om det är någon helt okänd så kan man inte göra så mycket åt det, men iom att du känner killen så kanske ni har gemensamma kompisar o kommer det fram sen att det var du som satte dit honom så kanske du kommer på snedd i din kompiskrets?

Skulle det va någon som man absolut inte gillade så kör på men är det någon som du halft känner o tycker är ok eller träffar hyffsat ofta genom andra osv skulle jag nog skippa det.

Beror på situation osv. den som har gjort det kan ju vara pressad och det finns kanske "förmildrande" omständigheter. Om den som gör det gör det mer eller mindre slentrianmässigt och det inte är första gången är ju nåt annat. Sedan har vi dom om gör det med planerat uppsåt. Det jag menar är att även typen av bedrägeri påverkar.

Men det ska mycket till innan jag skulle anmäla en annan person. Först och främst så måste man ju till 100% veta att det är ett försäkringsbedrägeri, sedan kommer motiven bakom som andra hand.

jo om det är någon helt okänd så kan man inte göra så mycket åt det, men iom att du känner killen så kanske ni har gemensamma kompisar o kommer det fram sen att det var du som satte dit honom så kanske du kommer på snedd i din kompiskrets?

Skulle det va någon som man absolut inte gillade så kör på men är det någon som du halft känner o tycker är ok eller träffar hyffsat ofta genom andra osv skulle jag nog skippa det.

Jag startade bara tråden för att få igång en diskussion, samt få veta hur NI tänker, vad ni hade gjort mm.

inte för att själv få medhåll om jag ska sätta dit någon eller inte

Jag hade inte brytt mig.
Det är hans/hennes problem så länge det inte direkt påverkar mig/mina närmaste.
Att lägga sig i hur andra hanterar försäkringsfrågor är upp till personen själv och denne personen tar själv ansvar för sina handlingar.

Skulle jag däremot bli uppringd/tillfrågad av försäkringsbolaget skulle jag bara säga det jag vet, inte det jag misstänker.

edit ordföljd.

Intressant att 14% skulle anmäla sina polers för det.

Undrar om det även gäller hembränning och fildelning?

Visst, jag tänker inte säga att det är ok med försäkringsbedrägeri... men att anmäla folk är ta mig fan värre!

EDIT: Däremot om det handlar om våldsbrott eller fyllekörning så tvekar jag inte en sekund. Finner ingen dubbelmoral i det.

Men om din polare leker med en bil lagom på lyset ute på vishan mitt i natten där det normalt inte finns trafik ändå skulle du ringa polisen då?
Tror att oavsett brott så kommer den som sätts dit inte tycka det var särskilt kul att han/hon åkte dit.

Fast står nog fast vid det att jag oavsett inte är intresserade av kriminella polare :) Och att börja jämföra fildelning med grov brottslighet är väl lite att ta i som gjordes av Xibalba.

För mig handlar det inte om att direkt ringa snuten utan att tala om exakt vad jag vet om jag blir tillfrågad. Kommer aldrig att försätta mig i en situation där jag begår brott för att skydda en så kallad vän, tror inte mina vänner å andra sidan hade utsatt mig för detta heller.

Gola på en bekant/polare är= spö! Jävla pussin som sysslar med att gola på folk. Det är deras bekymmer och jag tror knappast att det höjer premien. Det är rent bullshit. Det som höjer premien är folk som tror dom är Valentino Rossi...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra