Ang Varmköra hojen på vintern?

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Har hört olika åsikter om bra eller anus ang varmkörning på vintern vilket är rätt?

1. Starta o stå på tomgång 15-20 min. Bra eller Dåligt?
2. Låt stå hela vintern? Bra eller Dåligt?

Har hört att stiften inte mår bra av att startas upp o tomgångsköras en gång i mån(på insprutshojar)?

Har oxå hört att problemet ligger i att stiften inte får upp rätt arbetstemp o en beläggning bildas?


Stämmer detta?

Tack på förhand Blondie
 
Blondie skrev:
Har hört olika åsikter om bra eller anus ang varmkörning på vintern vilket är rätt?

1. Starta o stå på tomgång 15-20 min. Bra eller Dåligt?
2. Låt stå hela vintern? Bra eller Dåligt?

Har hört att stiften inte mår bra av att startas upp o tomgångsköras en gång i mån(på insprutshojar)?

Har oxå hört att problemet ligger i att stiften inte får upp rätt arbetstemp o en beläggning bildas?


Stämmer detta?

Tack på förhand Blondie

Kallkörning öht är onyttigt för motorn, och när man startar upp den och låter den gå på tomgång är det tveksamt om den ens blir genomvarm. Stiften uppnår sin arbetstemp och bränner rent sig själva från sot och koks. Startar man motorn små stunder (gäller även bilar) kläggar stiften lätt igen (gäller även förgasarmotorer).

Låt den stå över vintern istället. Det gör absolut ingenting!
 
En vattenkyld motor uppnår inte rätt temperatur och det som kan uppstå är:

* Stiften bränns inte av ordentligt, "kläggar igen"
* Förbränningsrester trycks ned i vevhuset
* Kondens kan uppstå i motorn, speciellt om hojen efter körningen ställs i kallgarage
 
en ordentlig kallstart sliter lika mycket som att åka från gbg till sthlm
 
Alex 6R skrev:
en ordentlig kallstart sliter lika mycket som att åka från gbg till sthlm
När du startar i Göteborg, är det inte en kallstart då eller? Lite överdrivet det där med kallstarters negativa inverkan, vi startar ju våra motorer kalla varje gång, på några år blir det hundratals gånger utan något märkbart slitage alls. Ändå framställs en kallstart på vintern som något helt annorlunda där motorn kommer att rasa direkCt.
 
Neutral skrev:
När du startar i Göteborg, är det inte en kallstart då eller? Lite överdrivet det där med kallstarters negativa inverkan, vi startar ju våra motorer kalla varje gång, på några år blir det hundratals gånger utan något märkbart slitage alls. Ändå framställs en kallstart på vintern som något helt annorlunda där motorn kommer att rasa direkCt.

:tummenupp Sen är det ju skönt att stå och lyssna, drömma lite om sommaren med snö upp till knäna
 
Neutral skrev:
När du startar i Göteborg, är det inte en kallstart då eller? Lite överdrivet det där med kallstarters negativa inverkan, vi startar ju våra motorer kalla varje gång, på några år blir det hundratals gånger utan något märkbart slitage alls. Ändå framställs en kallstart på vintern som något helt annorlunda där motorn kommer att rasa direkCt.

Då är det väl en poäng med att starta motorn? Du ska ju åka nånstans. Vart ska du åka i garaget?
 
Finns otaliga trådar om detta, och det lilla jag vet om motorer och kallstarter ar jag redovisat i en annan likadan tråd. Vv använd sökfunktionen.

Summa summarum är: Undvik småstartande under vintern. Motorn KAN inte bli genomvarm hur länge du ån kör på tomgång eller småvarvar. Det skpar bara problem.
Vill du pumpa runt olja, ta då ur stiften slå till dödaren och kör på starten ett tag.
 
Hr f-n kan du vara så fräck att du säger så???
Du har fått MÅNGA seriösa svar!
 
blom skrev:
håller nog med BLONDIE där.. vems svar är rätt då.. nr1 nr 2 eller nr3 :va

Hm...ja ok, det kan du ju ha rätt i. Men efter att man läst de olika svaren så infinner sig en känsla vartåt det hela lutar.
Ska försöka hitta den riktiga tråden.
 
..

Hur är det om man e lat o inte orkar ta ur batterit då. De dagar då det är torrt brukar jag ta ut hojjen (står på sureguard + 10 grader i garaget), o köra den i en kvart i det inhägnadeområdet. Är det fel lr?
 
Dr.Bike skrev:
Hr f-n kan du vara så fräck att du säger så???
Du har fått MÅNGA seriösa svar!


Hoppas detta är lite av den döda s-hojironin!

Annars tycker jag att du e dum :(
 
Så här har vi det!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102451&highlight=Varmk%F6rning

Flexonline skrev:
Hur är det om man e lat o inte orkar ta ur batterit då. De dagar då det är torrt brukar jag ta ut hojjen (står på sureguard + 10 grader i garaget), o köra den i en kvart i det inhägnadeområdet. Är det fel lr?


Kolla in länken! Jag tycker inte du behöver varmköra.

Blondie skrev:
Hoppas detta är lite av den döda s-hojironin!

Annars tycker jag att du e dum :(


Ja jag skulle lagt till ett par smileysar.
Det ser dumt ut annars ja!
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Då är det väl en poäng med att starta motorn? Du ska ju åka nånstans. Vart ska du åka i garaget?
Notera att jag inte tar ställning för eller emot att starta hojen under vinter. Bara att fenomenet som sådant har lyfts till något livsavgörande när det inte är det. Folk gör på båda sätten och ingen hoj har pajat hittills vad jag vet.
 
Last edited:
Neutral skrev:
När du startar i Göteborg, är det inte en kallstart då eller? Lite överdrivet det där med kallstarters negativa inverkan, vi startar ju våra motorer kalla varje gång, på några år blir det hundratals gånger utan något märkbart slitage alls. Ändå framställs en kallstart på vintern som något helt annorlunda där motorn kommer att rasa direkCt.

På bilmotorer (borde vara samma för MC) så räknar man med att en kallstart (köra bilen från nollgradigt upp till arbetstemperatur, på tomgång) Sliter lika mycket på motorn som att köra den fullt uppvärmd i 100 mil landsväg/motorväg.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top