Ang växellägen igen!

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
Såg nu senast med onboardcamen (kommer inte ihåg om det var från Rossis eller Biaggis hoj) att växellägena låg som på en standardhoj, alltså ettan ner, resten upp. Var det någon annan som uppmärksammade detta också? Funderar faktiskt själv på att återgå till detta system då det sitter i ryggmärgen sen 6 års ålder.......

Blir mer och mer tveksam till fördelarna med omvända växellägen, om det bara skulle vara för att man skall kunna växla ut ur en lång vänster så håller inte det riktigt då jag ej tror man egentligen förlorar någonting alls på att ha det "rättvänt" så att säga.... när man väl börjar accelerera ut ur böjen har man nog oftast fått upp hojen i en sådan vinkel att normalväxling inte ställer till något bekymmer? Sen tycker jag personligen att det känns lättare att växla uppåt när man accar, helst om hojen tenderar att gå på bakhjulet ut ur böjarna. Samma sak vi inbromsning, det känns helt enkelt mer "rätt" att trycka neråt när man går in i böjen.....fråga míg inte varför, men som det är nu så känner jag definitivt att jag förlorar tid i växlingarna även om det bara beror på brist på rutin....

Undrar om det inte är så att det bara blivit en "grej" att man skall växla omvänt, men vad vet jag....? :D

Kan Moto-GP förare växla normalt kan nog jag det också..... ;)

Skall testa att vända tillbaka inför onsdagsträningen så får vi se......
 

metallgutten

ganska okej
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Yamaha XJR 1300
XENOMORF skrev:
Var det någon annan som uppmärksammade detta också?
Jajamensan, och så har en annan haft det hela tiden :D
Varför hade man isf inte gjort så från början om det nu hade varit bättre?
Standard/normalt känns helt enkelt bäst (för mig alltså) :tummenupp
 

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
Om det känns rätt för dig så ska du ju naturligtvis ha som standardhojar. Känns ju onödigt om man måste börja tänka på det när man kör.

Jag hade en blade som jag ändrade lägena på som kördes bana/gata med och därför gick det fort att lära sig omvänd. Samtidigt så började det gå fortare på bana så för mig är det omvänt som gäller. Just på bladen så kunde jag missa nån uppväxling med standardläge men det hände mer sällan med omvända. Så för mig var det självklart att byta.

/lastu
 

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göreborg/Floda
Hoj
ERF Team Respekt #33
Det var Biaggi.

Såg också från en fast kamera på banan (till min förvåning)
hur Rossi (tror jag) trycker neråt alldeles i ingången på en kurva


Villka goa breställ rossi gör i utgången av kurvor! :skrämd

Anders
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
på tal om fot-kameran ... tyckte mest att ljudet var osynkat mot fotens rörelser, eller tänkte han in växlarna o gjorde sedan en symbolisk rörselse? :D
 

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/Falkenberg
Hoj
Tillf. hojlös
grandmaster skrev:
på tal om fot-kameran ... tyckte mest att ljudet var osynkat mot fotens rörelser, eller tänkte han in växlarna o gjorde sedan en symbolisk rörselse? :D

Sådär va det på Synsam Trophy förra säsongen när man såg på tv. Ljudet stämde inte alls. Ibland va det full gas med två tre växlingar (uppåt) genom snäva kurvpartier för att sedan ligga på halvgas på start/mål-rakan. Lagom irriterande. Ungefär lika proffsigt som i Biker Boyz. Tror jag räknade till tio växlingar vid ett av alla coola (not) rejs dom körde.

Okej, blev lite OT där...
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
XENOMORF skrev:
Såg nu senast med onboardcamen (kommer inte ihåg om det var från Rossis eller Biaggis hoj) att växellägena låg som på en standardhoj, alltså ettan ner, resten upp. Var det någon annan som uppmärksammade detta också? Funderar faktiskt själv på att återgå till detta system då det sitter i ryggmärgen sen 6 års ålder.......

Blir mer och mer tveksam till fördelarna med omvända växellägen, om det bara skulle vara för att man skall kunna växla ut ur en lång vänster så håller inte det riktigt då jag ej tror man egentligen förlorar någonting alls på att ha det "rättvänt" så att säga.... när man väl börjar accelerera ut ur böjen har man nog oftast fått upp hojen i en sådan vinkel att normalväxling inte ställer till något bekymmer? Sen tycker jag personligen att det känns lättare att växla uppåt när man accar, helst om hojen tenderar att gå på bakhjulet ut ur böjarna. Samma sak vi inbromsning, det känns helt enkelt mer "rätt" att trycka neråt när man går in i böjen.....fråga míg inte varför, men som det är nu så känner jag definitivt att jag förlorar tid i växlingarna även om det bara beror på brist på rutin....

Undrar om det inte är så att det bara blivit en "grej" att man skall växla omvänt, men vad vet jag....? :D

Kan Moto-GP förare växla normalt kan nog jag det också..... ;)

Skall testa att vända tillbaka inför onsdagsträningen så får vi se......

Det är skönt att myten om den ovända växelförarens betydelse för banåkning avlivas. Tack Max Biaggi! Jag har funderat mycket på det och kommit fram till precis det du skriver. Det är mest en grej. Snacket om att man måste vända på växelföraren, för att foten inte får plats när man ska växla under nedlägg i kurvor, håller inte. Man petar inte i växlar under max nedlägg. Under max nedlägg är farten konstant, då ligger man på en och samma växel. Det är först när farten ökar som man behöver peta i en ny växel. För att farten ska kunna öka måste man räta upp cykeln, och då får det plats både en och två fötter under växelföraren.

Kör jag med omvänd växelförare? Javisst! Vilken RR-wannabe gör inte det? Man vill ju inte se ut som någon vilsen gatåkare heller.
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
du som kör fjollmoppe måste ju stöta på en o annan situation där ligger på hög eller lågt varvtal i en eller flera kurvor ... o vad gör man då? Jo, växlar.
Asså, jag tror också att du skall titta lite närmare på GP o 125/250-klasserna ... jag tycker att de växlar mest hela tiden o var som helst.
O till sist, det där med konstant hastighet i en kurva beror bara på att du är för slö :fakta De snabba bromsar till apex för att strax efter ligga på gasen.

Jä jä, vänster eller höger ... helt enkelt det som passar dig bäst.
 

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Re: Re: Ang växellägen igen!

Snacket om att man måste vända på växelföraren, för att foten inte får plats när man ska växla under nedlägg i kurvor, håller inte. Man petar inte i växlar under max nedlägg.


Det är lättare att trampa i en växel när du svänger höger än att in med foten under och dra upp foten för att växla upp.
Mycket av det kan man se på Mamola en liten skit som släppte den yttre fotpinnen iblför att han inte nådde ner när han svängde och hade knäskrap....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det är flera förare som åker med olika sorters växelförare, det finns till och med dem som åker med gamla "moppe-växlar", där man har en fotpedal i kombo med en hälpedal..
Finns att köpa som tillbehör till min hoj..
För egen del tycker jag det är enklare att trycka neråt när jag växlar upp utan att behöva leta foten under pedalen vid varje växling, för när tvåtaktspuckeln kommer är det jäkligt brott att växla under acceleration, samma brådska kanske inte uppstår när man har längre växlar och längre register..
Från 10k rpm till 13k rpm på växel 1-4 under fullgas på min cykel går jäkligt fort helt enkelt, nerväxlingar är enklare på tvåtaktaren, jag petar in foten en gång, växlar ibland ner 2-3 växlar innan jag släpper ut kopplingen, det är inte något man gör på en tusenkubikare alltför gärna..
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Re: Re: Re: Ang växellägen igen!

sv650 skrev:
:confused: Varför måste cykeln rätas upp? Om kurvans krökning minskar så borde man väl kunna öka farten och därmed behålla max nerlägg. Eller??

Men om kurvans krökning minskar så mycket så det blir till en raka så är det mycket ofördelaktigt att fortfarande ha max nedlägg...... :p ;)
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Funderade att ändra lägena på Hybriden men är tveksam om hjärnan fixar det. I motard är det ju sällan så långa kurvor så det räcker att åka på en växel. Jag har dock problemet på andra sidan, när jag ska bromsa så trampar foten asfalt istället för pedal. Labbat lite med tumbroms.....motorbroms är uteslutet...
 

Lantz

Jasså
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
KTM 990 SMR / Bmw 450x
XENOMORF skrev:
Såg nu senast med onboardcamen (kommer inte ihåg om det var från Rossis eller Biaggis hoj) att växellägena låg som på en standardhoj, alltså ettan ner, resten upp. Var det någon annan som uppmärksammade detta också? Funderar faktiskt själv på att återgå till detta system då det sitter i ryggmärgen sen 6 års ålder.......

Blir mer och mer tveksam till fördelarna med omvända växellägen, om det bara skulle vara för att man skall kunna växla ut ur en lång vänster så håller inte det riktigt då jag ej tror man egentligen förlorar någonting alls på att ha det "rättvänt" så att säga.... när man väl börjar accelerera ut ur böjen har man nog oftast fått upp hojen i en sådan vinkel att normalväxling inte ställer till något bekymmer? Sen tycker jag personligen att det känns lättare att växla uppåt när man accar, helst om hojen tenderar att gå på bakhjulet ut ur böjarna. Samma sak vi inbromsning, det känns helt enkelt mer "rätt" att trycka neråt när man går in i böjen.....fråga míg inte varför, men som det är nu så känner jag definitivt att jag förlorar tid i växlingarna även om det bara beror på brist på rutin....

Undrar om det inte är så att det bara blivit en "grej" att man skall växla omvänt, men vad vet jag....? :D

Kan Moto-GP förare växla normalt kan nog jag det också..... ;)

Skall testa att vända tillbaka inför onsdagsträningen så får vi se......


Varför inte skita i vad alla andra gör och använda det som passar dig bäst?????? Eller :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top