Ang: Upphovsrätt?

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Någon som har koll?
Igår sålde jag film till TV4 (Båtolyckan med vaxholmsbåt). Jag sålde enbart rätten att visa filmen. Efter nyheterna ringde aftonbladet och expressen så jag sålde bilder från filmen även till dom.

Men nu ikväll visade SVT (Abc) min film från olyckan med texten "Bilder från TV4". Det måste väl iaf vara mig de ska kontakta? Känns fel att det ska få visa den gratis när de andra betalar en del för filmen.
Ska ringa upp tv4 men det vore kul att veta hur det ligger till.

/Micke

Halogen skrev:
Av ren nyfikenhet, hur mycket får man om man säljer en filmsnutt till TV?

Från tv4, aftonbladet och expressen tillsammans fick jag 11500. Hade troligen kunnat få mer efterssom jag var alldeles för snäll mot tv4 :huvet
Men jag ringde dit och tog deras första bud över telefon.

Nu i efterhand hade det varit smartare att förhandla efter att de sett filmen som jag gjorde med expressen och aftonbladet :huvet

Men men, jag är nöjd iaf :)

Av ren nyfikenhet, lägga upp här? Jag har inte sett den... :-/
Fett grymt med ännu en "kändis" på Sporthoj i alla fall. :)

Har nu kollat upp hur det ligger till och svt har avtal med tv4 som säger att de får "citera" varandra 90sek om dagen.
Så var det med det :)

/Micke

Wesslan skrev:
Har nu kollat upp hur det ligger till och svt har avtal med tv4 som säger att de får "citera" varandra 90sek om dagen.
Så var det med det :)

/Micke

Deras avtal med varandra har väl inget med ditt avtal med TV4 att göra? Får SVT sända 90 sek av en Champions League-match om TV4 köper rättigheterna till en match?

sweborn skrev:
Deras avtal med varandra har väl inget med ditt avtal med TV4 att göra? Får SVT sända 90 sek av en Champions League-match om TV4 köper rättigheterna till en match?

Detta handlar om nyhetsredaktionerna.
Men visst är det lite konstigt att Abc får sända mitt material utan att ha köpt det av mig men chefen jag snackade med på tv4 sa som sagt att Abc får "citera" 90sek av nyheterna. Men visst, det kanske inte gäller min film utan endast tv4 eget material.

Swedie skrev:
Äh, var glad istället över att du tjänat in pengarna för videokameran.

Jag är glad som fan!! Men hade det funnits en möjlighet att dra in några lappar till hade jag tagit den. Men nu har jag ju ringt och kollat och allt verkade ju ha gått rätt till enligt tv4 och då har jag inga problem med det. Men hade det varit som så att de inte hade haft tillstånd att visa filmen hade jag gärna tagit betalt av dom.

Vad gör man inte när man har ont om $ :) ?

/Micke

UrbanTiger skrev:
Det är ett helt ologiskt resonemang.
Hur stor chans tror du att någon av dina "idealkunder" ens skulle komma på tanken att betala för en stund med dig :va

Är inget ologiskt resonemang, dock ett otroligt.
Men visst, chansen är inte stor. Tycker vi lämnar det där.

/Micke

Wesslan skrev:
Jag är glad som fan!! Men hade det funnits en möjlighet att dra in några lappar till hade jag tagit den. Men nu har jag ju ringt och kollat och allt verkade ju ha gått rätt till enligt tv4 och då har jag inga problem med det. Men hade det varit som så att de inte hade haft tillstånd att visa filmen hade jag gärna tagit betalt av dom.

Vad gör man inte när man har ont om $ :) ?

/Micke
Så tog Tv4 mer betalt av SVT än vad du fick från TV4 från början?

Swedie skrev:
Så tog Tv4 mer betalt av SVT än vad du fick från TV4 från början?

Nej, som jag förstod det så betalade inte SVT någonting för att visa filmen. Det finns ett avtal mellan kanalerna som säger att de får "citera" 90 sekunderas från varandras inslag. Alltså stod det i rutan "Bilder från TV4" när svt sände det. Tv4 får inte sälja bilderna vidare efterssom jag fortfarande äger rättigheterna.

Det dom betalade mig för var endast att visa materialet, därför blev jag förvånad när filmen dök upp på svt.

/Micke

Wesslan skrev:
Tv4 får inte sälja bilderna vidare efterssom jag fortfarande äger rättigheterna.

Det dom betalade mig för var endast att visa materialet, därför blev jag förvånad när filmen dök upp på svt.

/Micke
Det där låter konstigt. Ta ett snack med SVT, filmen är ju din egendom och vill de visa den får de väl göra upp med dig. Fast du accepterade kanske att TV4 får använda filmen på det här sättet?

Bingo skrev:
Det där låter konstigt. Ta ett snack med SVT, filmen är ju din egendom och vill de visa den får de väl göra upp med dig. Fast du accepterade kanske att TV4 får använda filmen på det här sättet?

Jag är som sagt nöjd med den betalning jag har fått, som iofs kommer mestadels från tidningarna. Det är mycket möjligt att det är som du säger, att svt också ska betala men jag lägger nog ner här.

Det är ju ändå "tack vare" tv4 som aftonbladet och expressen ringde mig och tv4 hjälpte även till att ge tidningarna materialet.

/Micke

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...