Ang. Torktid för lack

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
Håller på att laga framskärmen (vänster fäste) Har orginallacken och har lagt första lagren med pensel på en yta av 2x2cm. Vad är torktiden och när kan jag lägga nytt lager? :va

Med riktig lack kör Jag med 10-15 min mellanrum i runt 20-25-gradig värme.

Fast sprayburksvariant torkar till på 2 min.

Pensel? Jadu, tror det är av samma variant som sprayburk. Men det du gör är isåfall att testa på en testyta först. Känn efter när färgen börjar torka till. Innan den är torr ska du ha lagt nytt lager.

Swedie skrev:
Med riktig lack kör Jag med 10-15 min mellanrum i runt 20-25-gradig värme.

Fast sprayburksvariant torkar till på 2 min.

Pensel? Jadu, tror det är av samma variant som sprayburk. Men det du gör är isåfall att testa på en testyta först. Känn efter när färgen börjar torka till. Innan den är torr ska du ha lagt nytt lager.

Lärdom lärdom... trodde det skulle ta typ 6 timmar att torka och innan man kunde lägga nytt. Nu har jag inte varit hemma på 3 timmar och 2 lager ligger. Måste jag slipa ner och göra om eller är det bara att köra vidare?

Kenya skrev:
Lärdom lärdom... trodde det skulle ta typ 6 timmar att torka och innan man kunde lägga nytt. Nu har jag inte varit hemma på 3 timmar och 2 lager ligger. Måste jag slipa ner och göra om eller är det bara att köra vidare?

Ok,låt den torka tills i morgon,slipa lätt och ge den sväng igen så är du på den säkra sidan.(jobbigt att chansa och sabba allt)

Försöker du slipa och det inte är genomtorrt så kletar du bara runt det och allt blir förstört.

Sprayfärg torkar betydligt fortare pga att man lägger tunnare lager och använder snabbare avdustande lösningsmedel.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Vad är det för färg ?

Vad heter den och vad står det på burken?

röd färg... :)
Det är dupont färg, R258 enligt hondas färgkod. Han jag köpte skvätten av sa att den va "färdig" behövde ingen annan färg sa han. Kunde lägga på
klarlack om jag kände för det.

Kenya skrev:
röd färg... :)
Det är dupont färg, R258 enligt hondas färgkod. Han jag köpte skvätten av sa att den va "färdig" behövde ingen annan färg sa han. Kunde lägga på
klarlack om jag kände för det.

Jag tänkte om och tänkte rätt och svarade i mitt första inlägg.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt