Ang svart visir + tonade bilrutor fram...

A.K.O.A

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gs500e
"Hej Anton !!!

För att ett hjälmvisir ska kunna godkännas enligt regler för
E-märkning eller SIS-märkning
gäller att visiret har en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent.
Detta är samma
procentsats som gäller för vindrutan i en personbil.

Detta innebär att någon "solfilm" eller liknande aldrig kan
eftermonteras på ett godkänt visir.



Med vänlig hälsning

Lars Rask / Fordonsupplysningen"


Med andra ord borde det vara lagligt med tonad ruta fram, bara den är E-märkt, eller sis-märkt, eller? Tonade visir blir därmed lagliga. Skulle vilja se den polis som mäter ljusgenomsläppet på ett visir... :lol
 
Man ska tänka på att en vanlig bilglasruta ger att genomsläpp på 80%, så några större marginaler är det inte frågan om. Frågar är ju också varför någon skulle vilja tona framrutan på bilen, ett visir kan man byta på kvällen eller fälla upp och solglasögon kan man ta av, hur gör man med en framruta?
 
Har för mig att de flesta klara "plastliner" typ de som finns på mchjälmar och skytteglasögon tar bort mellan 10-15% av det synliga ljuset.....
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Man ska tänka på att en vanlig bilglasruta ger att genomsläpp på 80%, så några större marginaler är det inte frågan om. Frågar är ju också varför någon skulle vilja tona framrutan på bilen, ett visir kan man byta på kvällen eller fälla upp och solglasögon kan man ta av, hur gör man med en framruta?

enkelt slår sönder den :smasha :D
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top