Ang stora service! "Ventil-justerings fråga"

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Hoppas rätt forum annars får ni väl flytta tråden.

Undrar följande vad händer i motorn om inte ventilerna blir injusterade vid en storservice vid t ex 4000 mil på en yamaha yzf1000 -96 då hojen går 2000mil tills nästa gång detta ska göras?

Ny här så förklara grundligt plz :såjaponken

Oftast ingenting eftersom ventilspelen oftast är OK efter 4000 mil om dem justerats någon gång tidigare... Men OM några ventilspel är för tajta, och det fortsätter minska till noll, får ventilerna ingen vidare kylning mot ventilsätet och dom riskerar att överhettas = inte bra!! Det är den största anledningen till att man kontrollerar (och ibland justerar) ventilspelen

Är ventilspelen för stora (vanligare) börjar motorn ticka/slammra men det är ganska ofarligt. Medför bara aningen större slitage på kamaxel/lyftare/ventiltopp

Ljunghusen skrev:
2657510 Oftast ingenting eftersom ventilspelen oftast är OK efter 4000 mil om dem justerats någon gång tidigare... Men OM några ventilspel är för tajta, och det fortsätter minska till noll, får ventilerna ingen vidare kylning mot ventilsätet och dom riskerar att överhettas = inte bra!! Det är den största anledningen till att man kontrollerar (och ibland justerar) ventilspelen

Är ventilspelen för stora (vanligare) börjar motorn ticka/slammra men det är ganska ofarligt. Medför bara aningen större slitage på kamaxel/lyftare/ventiltopp

Tackar för ett snabbt och utförligt svar :Bugar

I 99 fall av 100 blir spelen för tajta med tiden. Det är inget man snikar in på, dvs en ventiljustering - som man gör själv i vintermörkret. Det är enklare än man tror! Köp servicemanual och spar minst 4k per år.

andersbrink skrev:
2657792 I 99 fall av 100 blir spelen för tajta med tiden. Det är inget man snikar in på, dvs en ventiljustering - som man gör själv i vintermörkret. Det är enklare än man tror! Köp servicemanual och spar minst 4k per år.

Hade man bara haft ett garage att meka i så.. :gnissla

De tar ~1000kr för ventilkoll på Mitonga i Lomma(Malmö). Rätt ok. Ytterligare en tusing (typiskt) om det ska justeras.

Priserna har jag kollat för min zx6r -96.

Zee skrev:
2657890 Hade man bara haft ett garage att meka i så.. :gnissla

De tar ~1000kr för ventilkoll på Mitonga i Lomma(Malmö). Rätt ok. Ytterligare en tusing (typiskt) om det ska justeras.

Priserna har jag kollat för min zx6r -96.

På en (kawa ;)) med 16 ventiler får man räkna med en justering också

Anders; Jag har märkt tvärtom (inte 99% dårå, men mer iaf)... Beror ju iof på vad de är för hojar man skruvar

Last edited:
om du inte kan mecka det själv...så plocka av alla kåpor o tank mm så slipper verkstan göra det...blir billigare så..

Ventiljustering...

På min motor (GSXR 1127) kontrollerar/justerar jag ventilspelet var 100:e mil... dvs. när man ändå har motorn ur ramen för att fixa haverier...:D

F.ö ställer jag alltid lite extra stort ca .20 på insug och .30 på avgas

på en yamaha hade jag inte gått över tiden för en justering

alla jag har kollat på med 4000mil på mätaren har varigt utanför gränserna

speciellt insugsventilerna brukar vara för tajta

att då köra 2000mil till är som att be om problem

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen