Ang. Springzz

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Jag har nog aldrig hört en enda människa ge Springzz bra kritik. Läst på sporthoj nu och det är skrämmande, och jag förstår inte hur företaget fortfarande existerar.

Då jag köpte en -08 crosscykel förra året så vart det en cykel Marie Romlin tränat en vecka på. Men den var billig. Och billig är sällan bra. Fjädringen fungerade som skit, och jag började riva själv.
Nu kan jag nog med säkerhet säga att Mr.Springzz (Romlin) varit där och rotat runt.

Hondas fjädrar är 0.47kgf, tillval hårdare är 0.49, och tillval mjukare är 0.45.
Första fjädern jag rev ur var 0.38, okej, hon är ju inte speciellt stor. Fjädern jag tog ur andra benet var 0.42, och jag har undrat varför det fungerat dåligt.
I med nya fjädrar, och fjäder bak, och det fungerar ändå inte. Så nu blir det till att bygga om hela skiten.

Hörde runt lite bland vänner och bekanta och det är verkligen skräckhistorier som involverar Springzz.

1. Gaffel utlämnad färdig, helt tom på olja.
2. Förspänning för fjädern i plast, som gått sönder, vilket resulterade att gaffeln fastnade i botten, det kan gå riktigt illa.
3. Efter en service är den sämre än innan, med smuts i hela gaffeln.
4. Monterad i fel ordning, och funktion noll.
5. Glömt att skruva fast allting, resultat ; gaffeln blir skrot.

Hur kan man som firma släppa igenom sånt här? Vill han försätta sig själv i konkurs? Nja. Se detta som ytterligare en varning.
Bre gärna på med egna erfarenheter.

Jag har lämnat in en WP-dämare till dom som hade kollapsat.
Den fixade dom över dagen och billigt. Tror det var utan kvitto tom. Lite osäker.

Jag ger en tumme upp iaf. :tummenupp

Använder Kumlins jag. Nöjd med resultatet och servicen.

Tyvärr kan jag bara hålla med att Springzz är ett företag som lämnar en hel del att önska. Jag har svurit över detta företag ett otal gånger.
Sålde min CBR600RR till en SH nedlem och lämnade in min WP Competition dämpare där efter ett dåligt genomfört renoveringsjobb av Springzz som en reklamation. (alla kan ha en dålig dag )
Han "hulken" lovade mig dyrt och heligt att detta ska vi fixa.

Den dämparen lämandes in September 2007 för 22 månader sen !!!!! och ingen har sett ett spår efter den dämparen och den är borta. De påstår att dom skickat den till Greven som tagit över åg rollen för WP landsvägsgrejer.

Haft en del perosnlig kontakt med "hulken" Mr springzz himself, en kunnig stötdämpar tekniker.Men tyvärr klarar han inte av att ge service.

Så tyvärr Springzz ni har fått era chanser och jag kommer aldrig lämna in något någonsin till det skitföretaget

Last edited:
Ja, Hulken, Henry är då enligt mig ingen höjdare. (Vet inte vart gränsen går på att hänga ut någon "offentligt") Expert är han iallafall lååååångt ifrån. Alla kan lämna ifrån sig ett felaktigt eller dåligt jobb men inte i den utsträckningen han har gjort. Och det är inga små skitfel heller. En gaffel med 0.4kgf skillnad i benen, gaffel utan olja?!
Det är för mig omöjligt att förstå att han fortfarande (om han har) kunder.
Tyvärr kan jag bara hålla med att Springzz är ett företag som lämnar en hel del att önska. Jag har svurit över detta företag ett otal gånger.
Sålde min CBR600RR till en SH nedlem och lämnade in min WP Competition dämpare där efter ett dåligt genomfört renoveringsjobb av Springzz som en reklamation. (alla kan ha en dålig dag )
Han "hulken" lovade mig dyrt och heligt att detta ska vi fixa.

Den dämparen lämandes in September 2007 för 22 månader sen !!!!! och ingen har sett ett spår efter den dämparen och den är borta. De påstår att dom skickat den till Greven som tagit över åg rollen för WP landsvägsgrejer.

Haft en del perosnlig kontakt med "hulken" Mr springzz himself, en kunnig stötdämpar tekniker.Men tyvärr klarar han inte av att ge service.

Så tyvärr Springzz ni har fått era chanser och jag kommer aldrig lämna in något någonsin till det skitföretaget

Han har ju flyttat till Stenungsund nu så för mig är det lätt att bara åka förbi.

Fördelen är att han är snabb o kan ta jobb samma dag. Meijer har tex tre veckors väntetid, vilket inte funkar om man t.ex. har tävling till helgen.

Han gjorde ett bra jobb med min motarddämpare. Men den har gått läck efter 20h, kan ju bero på vad som helst (har dock aldrig haft en läckande dämpare innan...).

...att blanda fjädrar i en gaffel är dock inget ovanligt alls, och så gör man om man hamnar mellan tillgängliga fjädrar, man får i praktiken ett värde mellan de två fjädrarna. :)

Det är ju inte så att ena benet fjädrar lite mer/mindre än det andra... ;)

Aldrig använt mig av dom. För det mesta pillat själv.. och det har funkat över förväntan.

Jag har varit polare med Hulken sedan barnsben. typ -82 lr nåt sånt.
Det är tråkigt men sant det många skriver.
Först sket det sig med Factory Connection.
-03 hade de 10 snabbaste i cross sm hans grejor. Han hade monopol på stötdämpar modifieringar och Öhlins var t.o.m i tagen att köpa Springzz.
Succesivt har hans engagemang gått från utmärkt med en twitch av bohemi (han är ju konstnär) till katastrofalt.....
Springzz är sedan länge försatt i konkurs. Han drev firman under MRR hydraulik när han huserade i Fett-Elvis lokaler. Alla visste att det skulle gå åt pipsvängen, frågan var vem som skulle blåsa vem. Bor nu norr om gbg. Kör allt svart. De satsar liv, hälsa, förstånd och alla ekonomiska medel till Maries vm-styrningar........ Nååt över till pension blir det knappast. Jag tycker synd om honom men tycker ändå att han sumpat något han är grym på. Jag hoppas han tar tag i det igen och gör det bra. Världen behöver Hulken när han är i sitt esse.

...att blanda fjädrar i en gaffel är dock inget ovanligt alls, och så gör man om man hamnar mellan tillgängliga fjädrar, man får i praktiken ett värde mellan de två fjädrarna. :)

Det är ju inte så att ena benet fjädrar lite mer/mindre än det andra... ;)

kan ju inget om dämpare övh men de låter ju rimligt de du säger.

en annan tankebubbla som dyker upp i mitt huvud är att folk är snabba på att skapa trådar å spygalla.. visst dålig service osv men om de nu stämmer att man kan ta 2 olika fjädrar för att få ett värde där imellan då vet de ju ändå va de pysslar med.. man kanske ska tänka sig för innan man säger något om sådant man kanske inte har jätte koll på?

den tabben har man ju själv gjort å de är hyffsat pinsamt...

Jag skickade dit min fjädring till min RS250 för några år sedan. Skickade grejorna under vintern för att de skulle ha god tid på sig. Tog typ 8 månader innan jag fick tillbaka dom. Så nästan hela det året gick åt helvete :gnissla

De de skulle göra var att "kita" upp fjädringen så att den skulle funka helt bra på banan (chimsa osv). Var visserligen nöjd med resultatet (förrutom att fram gaffeln började läcka efter ca 150 mil :rolleyes:). Men så lång vänte tid är helt åt helvete.

Snackar vi verkligen om Henry "Hulken"?
Jag personligen har bara 200% positiva erfarenheter av honom.
Träffade honom första gången 07 då jag behövde hjälp med en gaffen på dåvarande tjejens Gixxer K5a som blivit totalt knasig efter ettt packboxbyte på mc-bolaget, hon hade fått hjälp av flera kunniga killar vid div bankörningar och ingen lyckades få ordning på gaffeln.
Jag ringde Henry och berättade om problemet och han sa då..kom ner så kollar vi på den.
45minuter senare va gaffeln isärplockad och lagad och lite trimmad och funkade helt super.
Då jag skulle betala så..ähh det är lugnt vi bjuder på den om du kommer hit igen.
sagt och gjort så kom jag tillbaka med både min och tjejens gafflar och han satte K-tech i den andra och fixade till packboxar osv.
Bägge gafflarna har funkat SUPER och han har gett os en suverän service och snabba tider.
Har sällan behövt vänta mer än nån timme eller dag på mina saker.
har även fått GRYYYYYMA priser på ombyggnad av gafflar och bakstötdämpare och jag kan inte säga nåt negativt alls om honom.
Men det är tydligen skillnad på hur folk har blivit servade..jag är väl en av de få som verkligen fått erfara hans grymma kunskap och service.
Med tanke på han inte alltid gjorde alla jobb själv då hans tjejs tävlande tagit upp extremt mycket av hans tid så är det kanske inte alltid han själv som gjort jobbet ni klagat på.
Han får 5 av 5 möjliga stjärnor av mig. men det är kanske för jag hade tur..jag kan inte svara på varför det har varit sån extrem skillnad på hur folk har upplevt hans jobb och service.
TYVÄRR flyttade han nån gång i vintras till annan ort så nu får man leta efter nån annan då jag inte gärna skickar saker utan helst lämnar över direkt i handen.
Ålägga läckande packboxar på honom tycker jag kan vara lite väl kävande då det räcker med ett gruskorn för gaffeln ska börja läcka eller ett stenskott i gaffeln.
Tror inte det va nån som hämtade ut sin gaffel med läckande packboxar direkt? isåfall får ni skylla er själva.
Jag har fått läckage vid ett par tillfällen och för det mesta har jag kunnat lösa det själv med ett bladmått men annars har Henry fixat det på 1 timme samma dag som jag ringt.
Men i 99% av fallen har det varit pga skit i packboxen den läckt eller stenskott på benet. så skylla läckande packboxar anser jag vara lite vanskligt såvida man inte kunnat påvisa direkt samband med utfört arbete.

Härligt äntligen en tråd ang. Hulken (Springzz) Lämna för fan inget jobb till den här mannen. Han kommer fullständigt skita i dig och din stötdämpare. Sen kommer han sluta svara i telefon när han ser ditt nummer och du får börja ringa från andra nummer, när han väl svarar så har han skickat stötdämparen säger han och lovar att ringa upp utan att han gör det. Jag har väntat på min stötdämpare sedan i februari i år och han säger att han skickat den men hittar inte kollinummret.

Skulle vilja tillägga en liten underlig sak i min upplevelse.

När jag berättade om vad som hade hänt på SOE (Svenska offroad entusiasterna) forumet (var där en del för jag kör även offroad, cross och enduro) blev jag tydligen portad på livstid :confused: Mitt användarkonto blev spärrat. Kan logga in men inte skriva kommentarer. Antar att det finns en koppling mellan SOE och springzz :rolleyes:

Jävligt fattigt gjort. Kanske skulle ta alla missnöjda och hälsa på för att få en förklaring varför "Hulken" beter sig som han gör. Fasen det är ju inte bara kunder utan människor som vill hålla på med sin hobby. Är ju i det närmaste ondsint att behålla grejor långt in på säsongen! Händer det en gång ok. Men alla dessa gånger? De är ju fan sjukligt :huvet

Jag beställde ett innerben där i våras nån gång. Det skulle ta 2v att få hem det. Efter 3v hade han nog inte ens beställt det, men han skulle höra av sig, för det var ju snart hemma. Jag ringde en gång i veckan å tjatade, men efter nån månad gav jag upp å köpte ett från Touringbutiken istället, det tog 2v innan det låg i hallen :tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026