Ang. Skruvar som pajjat! (Tips)

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Jag som säkert många andra har fler än en gång dragit sönder en skruv så att spåret blir totalt obrukbart. Vad gör man då? Man kan ju inte få ut skruvjäveln om man inte har ett spår att sätta mejseln i... :(

Har praktiserat på SAS Arlanda nu i 3 veckor och där har dom det smartaste verktyg jag nånsin kommit över. Svinpitten! Nej nej, ni som har sextankar har fel.

Konstruktionen och idén är enkel men väldigt bra! Det är en konad gängtapp men den är gängad i vänstervarv. Så om du borrar ett hål i skruven så kan du skruva i svinpitten (med vänstervarv) och när svinpitten tagit stopp så är det bara att fortsätta med att skruva ur skruven.

Jag kollade på vägen hem idag i Spånga Järnaffär om dom hade svinpittar och det hade dom. Så för er som inte kände till detta verktyg innan kan jag VARMT rekomendera det! :bow

Fick det tippset av en polare när jag hade av min oljebult. Men eftersom bulten satt rätt hårt och svårtillgängligt och heller inte var särskilt stor så fick det bli verkstan istället.

By the way så var jag också i spånga gärnaffär idag och handlade insektsbultar till tusen :p

Var dock försiktiga när ni använder detta verktyg!
Om det sitter som fasen och man lyckats att dra av "svinpitten" så har man ännu större problem!
Dom är nämligen mycket hårdare än vad själva skruv/bult är så det är bara att glömma att borra sönder den när det väl sitter en avbruten del i.
Har gjort detta själv och fy faan vilka problem jag hade att få bort skruven efter det!

I ett sånt läge gäller det att hålla sig kall o tänka, innan.....
Svinpitten utvidgar skruven så den sitter ännu hårdare. I princip klarar den bara att dra ut skruvar som man dragit av vid åtdragning och alltså inte sitter hårt fast. Fastrostade skruvar nästan hopplösa ta på det sättet. En skruv m en bit avdragen svinpitt i mitten är ingen förbättring av läget precis.
Finns en dornliknande grej med små vänstervända taggar på. Man borrar med god precision (svårt nog) ett hål i skruven, slår i dornen och skruvar ur skruven.
Fast man ska alltid göra allt tänkbart för att den ska släppa lättare innan; smörja, värma, slå lite för att knäcka rost o oxidskikt (spec i alu).
/u

Last edited:
Out_Spinner skrev:
By the way så var jag också i spånga gärnaffär idag och handlade insektsbultar till tusen :p
Nåt nytt mot sommarens mygg ? Nytt ord f flugsmälla ?
(sorry, men tycker det är en rätt kul felstavning)
/u

Det här är proffsens variant av "grispitt". Brukar alltid funka tillsammans med lite värme.

grispitt DeLux

Bifogat

• ridgid.jpg
    ridgid.jpg
    62.1 KB · Visningar: 346
Blue skrev:
Det här är proffsens variant av "grispitt". Brukar alltid funka tillsammans med lite värme.

grispitt DeLux

RIDGID
Den modellen använder jag alltid vid behov.
Jag är säker på att det är ett av de bästa verktygen för detta ändamål....... jag är supernöjd med den lådan.
Nackdelen är att de är väldigt dyra.
Jag köpte min för ca:10 år sen och redan då kostade den lilla lådan ca:700:-
Skulle inte förvåna mej om den är dubbelt så dyr idag

ulf_lundin skrev:
Hur gör man med den ?
/u

Om du menar hur man använder RIDGID så är det lätt, det ser ut som en axel med vassa splines på.
Man borrar ett hål i skruven och knackar in axeln sen trär man på en specialmutter på axeln och skruvar ut skruven.
Funkar skitbra.... jag har inte misslyckats med en enda än så länge.

Jag upptäckte att det är väldigt lätt att slipa ur avbrutna "grispittar" med en DREMEL samt lämpligt slipstift (massor av olika modeller att välja på)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back