Ang. Safety-väst..

Använder du en så kallad Safety-väst ?

• Antal röstningar
    0

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Nå, är det någon sporthojare som använder en så kallad safety-väst? Tar ni bort skydden i skinnstället då ? Vad tycker ni om den ?

Vad är säkrast månne, skinnställ med skinnställets CE-godkända skydd eller ett skinnställ med urplockade CE-godkända skydd och en CE-godkänd safetyväst ?

La upp en poll också för att det är så roligt. :D

Med en safety-väst så borde väll skydden sitta mer där som ska då många åker med förstora ställ. men vad vet jag då jag åker med dom skydden som sitter i stället + en ryggplatta.

Me2, men funderar på att köpa en safety-väst också när jag köper nytt ställ i sommar.. Well. Nån måste väl använda det ..

Edit;

Fleshgear votade Ja men skrev inget. Nedrans.

Ska du få plats med skyddsväst under skinnstället får du nog
gå upp en del i storlek.
Tar ganska mycket plats!
Inte så bra med tanke på att man(jag)vill ha ett rätt tight
ställ.
Däremot har jag skyddsväst när jag plockar fram skogshojen och
kör med lite "större" kläder.

Ta bort skydd?

Menar du safety-VEST så är det ju ryggskydd samt revbens-skydd, beroende på modell. Då behövs ju inget plocka ur.

Eller är det safetyjacket du menar? med fullt skydd: axlar, armbåge, rygg, revben... :va

Köp dig ett kvalitets skinnställ, släng på en safetyVEST, så minskar nog dina ev. skador... :tummenupp

Last edited:
Jag har en komplett jacka med skydd "precis överallt". Dainese av någon ny variant. Alla skydd är borta ur skinnstället och jackan sitter inne i skinnstället när jag drar det på mig (det går inte att kränga på sig stället annars). För höfterna har jag separata byxor - ungefär som cykelbyxor, men med hårda skydd på sidorna (kompletterar ställets mjuka vaddering just där).

För knän och del av benen är det Asterisk Cell som gäller, men då med ett omsytt ställ för att få större bredd på benen. Det kan inte bli så mycket bättre skydd, utan att man blir orörlig. Tyvärr tar det en liten stund att få på sig alla grejer (och av), men det känns lugnare att köra och är värt det, om det händer något.

Jag kör med Daineses safetyjacket med bröstplåtar och ett Corner raceställ med urplockade skydd. Jackan är absolut inte obekvämare att köra med och det hindrar inte min rörlighet på cyckeln alls.
Armbågs+underarmskydden blev lite bättre, axelparti och överarmar blev grymt mycket bättre skyddade. Bröstplåtarna vill jag numera inte vara utan.

Nackdelar: Om man jämför med ett riktigt tight raceställ så blir det lite varmare med jackan pga att man inte har direktkontakt med stora ytor av skinnet som kyls av fartvinden, dock är jackan gjord av ett luftigt material så det är inte alls så illa som man skulle kunna tro. Jag tycker det blir ung lika varmt som ett normalt sittande sportställ för gatåkning.
Marginellt mer bök att få på och av sig racestället men det är inget jag stör mig på. Dock måste man hitta någonstans att lägga ifrån sig jackan om man vill gå med överdelen av stället avdraget och underdelen på eftersom ryggskyddet blir klumpigt att ha hängande bakom sig i stället. Detta är naturligtvis inga problem om man har delat ställ, då sitter jackan kvar i överdelen av stället när man hänger av sig det och det blir ännu enklare att använda en ett löst ryggskydd.

Jag har vurpat motarden ett 30-tal gånger med denna setup och aldrig fått mer än några blåmärken på överkroppen trots hårda smällar efter highsides och annat. Har tom testat att bromsa omkull och landat med bröstkorgen rakt på styränden (som inte hade barkbuster eller styrändsplugg) vilket resulterade i ett blåmärke nästan lika stort som en handflata. Det säger mig att bröstplåten fördelade kraften riktigt bra trots att den är rätt så tunn.

Kort sakt en kalas setup! :banana
Jag önskar bara att jag fick plats med kortbyxorna med höftskydd under stället också, höfterna blir nästan alltid blåslagna när man vurpar.

Rikkard skrev:
2088888 Skulle tro det är en sån här. Fast detta är en jacket istället för väst men ändå.

Får fundera på att skaffa en sån.. verkar scysst..

Gissar dom är rätt dyra.. men det är det alltid värt om det händer nåt..

.

Jag kör med safetyjacket, trött på rehab och sjukgymnastik (inte några skador från åkning med motorcykel). Inget extra krångel förutom att det känns dumt att gå omkring med skiten på sig om man stannar någonstans. Brukar inte vika ner överdelen eller så får jag ta av mig hela paketet medans jag knallar omkring. Har använt samma uppsättning sedan skinnstället var nytt så stället är inkört med skydden.

Skinnstället används med skydden som finns i + ryggskydd givetvis.

Saftyjacket när det vankas offroad.

Lobo Gixxer skrev:
2089235 Skinnstället används med skydden som finns i + ryggskydd givetvis.

Saftyjacket när det vankas offroad.

Ja kör med sixsixone pressure suit -06. Funkar kanon!.. men måste ha den utanpå skinnstället :fatta!

är de varmt ute så kör ja utan jackan till skinnstället, funkar bra de med så slipper man svettas så jävligt.

standardsuit_1945.jpg

jonnep skrev:
2089930 Ja kör med sixsixone pressure suit -06. Funkar kanon!.. men måste ha den utanpå skinnstället :fatta!

är de varmt ute så kör ja utan jackan till skinnstället, funkar bra de med så slipper man svettas så jävligt.

standardsuit_1945.jpg

Va? Har du saftyjacketen utanför skinnstället?

Lobo Gixxer skrev:
2089972 Va? Har du saftyjacketen utanför skinnstället?

de får inte plats i skinstället :mad: . Men det är väldigt sällan ja har stället på mig nu när det blivit varmt, räcker med en tröja..

och hej förresten, spelade du också i PP på excalibur :) eller är helt ute o cyklar? Seed här isf.

Har precis köpt en saftyjacket från Dainese som jag har använt nu när jag har varit ute och kört de sista. Funkar kanon. Kommer nog att varva med att köra med skinnstället med ryggplatta och med skinnställsbrallorna och saftyjacketen i sommar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT