Jag kör med Daineses safetyjacket med bröstplåtar och ett Corner raceställ med urplockade skydd. Jackan är absolut inte obekvämare att köra med och det hindrar inte min rörlighet på cyckeln alls.
Armbågs+underarmskydden blev lite bättre, axelparti och överarmar blev grymt mycket bättre skyddade. Bröstplåtarna vill jag numera inte vara utan.
Nackdelar: Om man jämför med ett
riktigt tight raceställ så blir det lite varmare med jackan pga att man inte har direktkontakt med stora ytor av skinnet som kyls av fartvinden, dock är jackan gjord av ett luftigt material så det är inte alls så illa som man skulle kunna tro. Jag tycker det blir ung lika varmt som ett normalt sittande sportställ för gatåkning.
Marginellt mer bök att få på och av sig racestället men det är inget jag stör mig på. Dock måste man hitta någonstans att lägga ifrån sig jackan om man vill gå med överdelen av stället avdraget och underdelen på eftersom ryggskyddet blir klumpigt att ha hängande bakom sig i stället. Detta är naturligtvis inga problem om man har delat ställ, då sitter jackan kvar i överdelen av stället när man hänger av sig det och det blir ännu enklare att använda en ett löst ryggskydd.
Jag har vurpat motarden ett 30-tal gånger med denna setup och aldrig fått mer än några blåmärken på överkroppen trots hårda smällar efter highsides och annat. Har tom testat att bromsa omkull och landat med bröstkorgen rakt på styränden (som inte hade barkbuster eller styrändsplugg) vilket resulterade i ett blåmärke nästan lika stort som en handflata. Det säger mig att bröstplåten fördelade kraften riktigt bra trots att den är rätt så tunn.
Kort sakt en kalas setup!
Jag önskar bara att jag fick plats med kortbyxorna med höftskydd under stället också, höfterna blir nästan alltid blåslagna när man vurpar.