ang ryggskydd

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
blev lite nyfiken ang inlägget nedan om ryggskydd.

jag har två stycken som jag brukar skifta med.
den första är Dainese den som följde med stället jag har. den ser ut som vanliga skydd dvs lite som en skalbagge. jag tycker den är lite klumpig och minska rörelseförmågan.
den andra är ett carbon skydd. den är lite annorlunda eftersom det sitter carbon plattor "kant i kant" hela vägen. den är mycket smidigare att ha på sig.

skilnaden är att Dainese går inte böja åt fel håll men det går med carbon skyddet.
så är det normalt?
och vilket skyddar mest?
och hur skyddar ett ryggskydd? ska den förhindra att man böjer ryggen åt felhåll eller att nåt vasst skadar ryggraden??

storken skrev:
blev lite nyfiken ang inlägget nedan om ryggskydd.

jag har två stycken som jag brukar skifta med.
den första är Dainese den som följde med stället jag har. den ser ut som vanliga skydd dvs lite som en skalbagge. jag tycker den är lite klumpig och minska rörelseförmågan.
den andra är ett carbon skydd. den är lite annorlunda eftersom det sitter carbon plattor "kant i kant" hela vägen. den är mycket smidigare att ha på sig.

skilnaden är att Dainese går inte böja åt fel håll men det går med carbon skyddet.
så är det normalt?
och vilket skyddar mest?
och hur skyddar ett ryggskydd? ska den förhindra att man böjer ryggen åt felhåll eller att nåt vasst skadar ryggraden??

ett ryggskydd är inte till för att böja ryggen åt fel håll. Det är till för att skydda mot ev stötar och slag.

Rätt bra att glida på också :)

storken skrev:
...den är lite annorlunda eftersom det sitter carbon plattor "kant i kant" hela vägen. ...

Torde skydda mindre bra om du får en smäll precis i skarven mellan plattorna.

Om ett ryggskydd skall förhindra böjning av ryggraden åt fel håll, måste det fixeras hårdare än med de resår-band som är legio

/GoG

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...