Ang provkörning

• Thread starter Thread starter pettisson
  • Start date Start date
skriva ett avtal vad som skall ske vid ev olycka bör skrivas, men det är såklart lite krångligt. Avtalet finns i en aNNAN TRÅD.

Kolla även att personer kan o behärskar fordonet.
Jag höll på att få min 1100 planterad i ett soprum för killen i 50 årsåldern inte visste hur växellägena m m låg. Han var lugn, snäll pålitlig, men hade ett Cornflakeskort!

Vid försäljnig:

Köparen skall visa upp giltigt körkort för just detta fordon (rätt behörighet).
Köparen skall visa upp på något sätt ekonomisk tillgång vilket motsvara varans pris.
Köparen skall lägga en handpenning, denne bör motsvara minst självrisken!

Vid köp:

Köparen skall visa upp giltigt körkort för just detta fordon (rätt behörighet).
Köparen skall visa upp på något sätt ekonomisk tillgång vilket motsvara varans pris.
Köparen skall lägga en handpenning, denne bör motsvara minst självrisken!
Köparen skall kontrollera att säljaren är ÄGARE av fordonet, samt att det EJ är stöldanmält!

Jorå, det där låter ju skitbra men hur blir det om du har, låt säga en 35+ förs och din hugade spekulant endast är 25år men ändå propsar på körning och trycker pengar i näven på dig?

Bra svar här!

Fast jag kanske skulle nämnt en sak. Och det är ju att den inte har försäkring alls. Så även om jag ställer på den tillfälligt så slår ingen försärking in.

En sån bankväxel eller vad det heter. En sån har jag aldrig sett i verkligheten, men hört talas om. - Hur i tusan ska man veta om en sådan är giltig?

Internetbank var ju annars en lysande grej jag inte tänkt på innan.

Beror väl på vad det är för hoj och vad den står i för värde oxå. En DR 750 -88 för 12 lapp är det väl inte så många MC-tjyvar som är ute efter. Men är det en ZX10 -06 för 80", då är det nog fler gringos i farten. Men jag antar att det gäller en Hornet från -98? Vad är det för annonspris?

Jag har inte bestämt annonspris än. Jag bestämde mig att sälja i dagarna och har inte kollat hur dom ligger till i pris på blocket än. Jag har ju pysslat om den lite så jag hoppas den inte sjunkit allt för mycket i pris från när jag köpte den.

Last edited:
En sån bankväxel eller vad det heter. En sån har jag aldrig sett i verkligheten, men hört talas om. - Hur i tusan ska man veta om en sådan är giltig?

Internetbank var ju annars en lysande grej jag inte tänkt på innan.

Internetbank är hur smidigt som helst. Se bara till att ni har samma bank så att överföringen går direkt! (mellan olika banker kan en överföring ta någon dag) Då kan säljaren logga in omedelbart och verifiera att pengarna kommit in.

Växel är ett värdepapper, mest för att man ska slippa kontanterna i innerfickan. Den ställs ut antingen på en själv eller på den tänkta mottagaren, vilket gör att ingen annan kan lösa ut den. Smidigt om du ska lösa ut exempelvis en bil/mc hos en handlare. Däremot helt osmidigt om du inte är helt hundra på att göra affären till ett visst pris. Dessutom vet (precis som du säger) inte alla hur man känner igen den eller hur den används. Så det är inget att hålla på med vid privata affärer.

Last edited:
För det första är jag aldrig ensam när jag säljer/visar min hoj.

Ska det provköras vill jag se körkortet samt att vederbörande skriver på ett avtal med extremt tydliga "you break it, you buy it" villkor -och det är inte förhandlingsbart.

Om det blir deal och köparen vill betala med postväxel ska den vara utställd på MIG och kunna gå att kontrollera med utställande bank. Jag gör inte upp några affärer på en söndag eftermiddag mao. Då är det cash som gäller.

glöm inte att kolla så personen har mc-kort annars kan den som står som ägare av hojen bli av med sitt körkort om han gått med på att släppa ut hojen med en person utan kort.

Jorå, det där låter ju skitbra men hur blir det om du har, låt säga en 35+ förs och din hugade spekulant endast är 25år men ändå propsar på körning och trycker pengar i näven på dig?

Då gäller säkert dubbel självrisk hos försäkringsbolaget, vilket du som säljare skall uppge för 25-åringen.

Skulle inte fallet vara så, och försäkringen inte är giltig i detta fallet hade jag tillämpat någon typ av betalningsgaranti ifall en olycka inträffar! Full betalning alt postväxel...

glöm inte att kolla så personen har mc-kort annars kan den som står som ägare av hojen bli av med sitt körkort om han gått med på att släppa ut hojen med en person utan kort.

Det där kan inte stämma...Då borde man ju va ansvarig för ifall personen är berusad, drogpåverkad, handikappad osv osv.

Köpte en hoj i skåne, typ mars och lite isfläckar. Jag fick nycklarna och brände iväg.

Tjejen stod kvar med säljaren

-Hoppas det går bra ( säljaren )

-Ja, han har inte ens körkort ( tjejen )

Han blev tydligen ganska blek i nunan, särskillt som det hördes ganska bra att jag ville testa ordentligt omkring på skånska slätten...

Vad sägs om att göra en kortare rutinkontroll själv te.x:

Kolla ev glapp i styrlager själv (om möjligt)
däckmönster
bromsar
fjädring osv

och om killen du köper av är tveksam till att köparen provkör eller av någon annan anledning inte vill låna ut hojen så låt säljaren glida runt lite. Kör runt lite, gasa lite, gör någon kraftig inbromsning osv.

Sedan skriver ni ett enklare kontrakt vid betalning som vanligt.

Låter inte det överkomligt?:confused:

Vad sägs om att göra en kortare rutinkontroll själv te.x:

Kolla ev glapp i styrlager själv (om möjligt)
däckmönster
bromsar
fjädring osv

och om killen du köper av är tveksam till att köparen provkör eller av någon annan anledning inte vill låna ut hojen så låt säljaren glida runt lite. Kör runt lite, gasa lite, gör någon kraftig inbromsning osv.

Sedan skriver ni ett enklare kontrakt vid betalning som vanligt.

Låter inte det överkomligt?:confused:
Problem med växellåda och motor brukar visa sig vid belastning så en rejäl provkörning är nästan ett måste om det är en gammal moppe.

Hur många sporthojar är helförsäkrade så att pynta självrisk till vadå trafikförsäkringen? Har han pengar med sig lämnar bil eller kärring i pant och han bara vill kolla att allt är ok bara ge han nycklarna.

Det där kan inte stämma...Då borde man ju va ansvarig för ifall personen är berusad, drogpåverkad, handikappad osv osv.

Ja? Så är det ju. Har du hört talas om medhjälp till rattfylla/olovlig körning etc?

On topic: Jag skulle aldrig lämna full betalning innan provkörning!
Visst, säljaren kan inte lita på mig som spekulant, men vad säger att jag kan lita på honom/henne?

On topic: Jag skulle aldrig lämna full betalning innan provkörning!
Visst, säljaren kan inte lita på mig som spekulant, men vad säger att jag kan lita på honom/henne?

Ja, full betalning är helt uteslutet. Då finns det som sagt andra hojar.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage