Ang Prövningstiden på KK!

stoooffe skrev:
Hejsan! :hej

Nu när man e ny med KK så undrar jag hur hård farbror blå e om man blir haffad för fortkörning?

De ska ju vara väldigt hårda när det är under prövningstiden på körkortet.

Någon som har erfarenhet av detta? Någon gång blivit tagen med prövningstid kvar på sitt körkort?

mvh
stoffe

Om man ska vara lite petig så är det ju inte polisen utan länsstyrelsen blir det väl?

Beroende på hur illa du bär dig åt i trafiken så kan du få behålla det ändå.

En polare körde för fort två gånger, tredje gången det var något så krockade han och det var hans fel, då försvann kortet.

Eller om du vill så kan man ju köra förbi en fartkontroll i 130km/h på 50 väg.

Då får du inte heller behålla det.

kajlyl skrev:
En bra sak med A1 är att när du tar nästa behörighet A/B så får du ingen ny prövotid :tummenupp

Beror ju på hur tidigt man tar A1 och hur tidigt du får A/B.

I mitt fall så hade jag 3 månader kvar av prövotiden när jag uppgraderade till A/B med en veckas skillnad

Xyron skrev:
30 Sträcka: 20 för fort = av med kortet
50-70-90-110 Sträckor: 30 för fort = av med kortet

Det är väll inte 20 för fort på 50 sträckor har jag för mig... Hoppas :3freak

Kan ju tilläggas att det är då polisen kan ta det direkt på plats. Går det saktare och beroende på omständighet och bla. bla. bla. så kan det dras ändå.

stoooffe skrev:
Hejsan! :hej

Nu när man e ny med KK så undrar jag hur hård farbror blå e om man blir haffad för fortkörning?

De ska ju vara väldigt hårda när det är under prövningstiden på körkortet.

Någon som har erfarenhet av detta? Någon gång blivit tagen med prövningstid kvar på sitt körkort?

mvh
stoffe

har du också tröttnat på att hålla hastighetsgränserna? :hihi

Stortryne skrev:
Nja... Det räcker med 1 gång. Åkte fasst i 124 på 90-väg med 1 månad kvar på prövotiden på mitt första B-kort, å sen hade jag inget längre :gnissla

Klart som fan dom drog kortet. Du körde mer än 30km/h för fort och då snor de lappen på plats. Oavsett om det är första eller hundrade gången det sker.

Vad mini-knutten pratar om är upprepade förseelser under gränsen för när pappa blå tar kortet på plats.

Skalman skrev:
Klart som fan dom drog kortet. Du körde mer än 30km/h för fort och då snor de lappen på plats. Oavsett om det är första eller hundrade gången det sker.

Vad mini-knutten pratar om är upprepade förseelser under gränsen för när pappa blå tar kortet på plats.

Precis. Se därför till att inte skaffa alltför många "små" fortkörningsboter under prövo-tiden då detta kan leda till upprepade trafik-förseelser som är allvarligt nog för att du ska tappa kortet...

Det där ang. avsaknandet av prövo-tid för A & B om man haft A1 låter jävligt intressant :) Måste jag dock vänta tills min A1-prövotid gått ut för att detta ska gälla eller slutar A & B-tiden att gälla 2 år efter att jag tog A1?

Tog nämligen A1 i augusti och har ingen lust att vänta så länge med A & B...

mini-knutten skrev:
Precis. Se därför till att inte skaffa alltför många "små" fortkörningsboter under prövo-tiden då detta kan leda till upprepade trafik-förseelser som är allvarligt nog för att du ska tappa kortet...

Det där ang. avsaknandet av prövo-tid för A & B om man haft A1 låter jävligt intressant :) Måste jag dock vänta tills min A1-prövotid gått ut för att detta ska gälla eller slutar A & B-tiden att gälla 2 år efter att jag tog A1?

Tog nämligen A1 i augusti och har ingen lust att vänta så länge med A & B...

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Ska du vänta med att ta körkort tills körkortet gått ut?

Prövotiden förlängs inte för varje ny behörighet som du verkar skriva det.

Prövotiden beräknas från det första datum du tog ditt första körkort. I mitt fall var det såhär:

01-08-23 A1

03-05-07 A begränsad
03-05-15 B

Prövotid går ut efter två år 03-08-23

04-01-16 C
04-06-09 CE

Två år efter att jag tog mellanklass så uppdateras körkortet automatiskt till tungt mc kort 05-05-07

Jag hajade inte riktigt hur du menade så jag drog en förklaring på mitt lilla vis.

spectre skrev:
böter, du blir av med körkortet på samma förhållanden som om du inte hade någon prövotid.

Jag tyckte att jag skrev precis samma sak, men då var det inte "Gött" enligt trådskaparen :fatta! :va

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda